صفحه اصلی نورپردازی و روشناییانواع نورپردازی نکته های خلاقانه در نورپردازی آرایشگاه

نکته های خلاقانه در نورپردازی آرایشگاه

توسط عبدالرضا بدیعی
نکته های خلاقانه در نورپردازی آرایشگاه

 نورپردازی آرایشگاه

روشنایی در فضاهایی که محیط کار محسوب می شوند، جز ارکان اصلی طراحی داخلی آنها است. نکته های خلاقانه در نورپردازی آرایشگاه به معنی آگاهی از مفاهیم علمی و تجربی و به کارگیری هوشمندانه آنهاست. این نکته ها می تواند علاوه بر بهینه کردن فضا و در نتیجه بالا بردن راندمان کاری پرسنل، کیفیت بصری و جذابیت این مجموعه ها را دو چندان کند و در نتیجه محیطی جذاب و پر طرفدار برای مشتریان فراهم کند. در ادامه به بررسی این پارامترهای تاثیرگذار مهندسی روشنایی در سالن های پیرایش می پردازیم. همانطور که گفته شد این موارد شامل تعدادی نکات فنی و پیشنهاد های تجربی است.

نکات نورپردازی آرایشگاه

تکنیک های نورپردازی

در کاربری آرایشگاه و سالن های زیبایی، ریز فضاها و قسمت هایی متعددی وجود دارند که اصول و قواعد نورپردازی مختص به خود را می طلبند. لازم به ذکر است که بسته به اینکه این فضا، آرایشگاه زنانه یا مردانه است، تفاوت هایی در عرصه ها دارند. به صورت کلی، مجموعه هایی که مختص به خانم ها می باشند، دارای فضاهای بیشتر و گوناگون تری هستند، ولی درتمامی این مجموعه ها باید از انواع تکنیک های نورپردازی به صورت همزمان استفاده شود تا به صورت مکمل، کمبودهای یکدیگر را پوشش دهند. از تکنیک محیطی برای روشنایی اصلی در فضاهای انتظار، راهروها و روشنایی عمومی استفاده  می شود.

از نورپردازی موضعی یا وظیفه ای می توان برای هدف مشخصی مثل ایستگاه های کاری (صندلی های آرایش) بهره برد و در نهایت می توان از روش تاکییدی برای برای جلب توجه بر روی موضوع و اتفاق خاصی استفاده کرد. مثلا برای بخش فروش محصولات آرایشی و بهداشتی از این روش استفاده می شود. در نهایت و در کنار این 3 تکنیک اصلی می توان با استفاده از روشنایی تزئینی برای هویت بخشی به فضا و جذاب تر کردن آن استفاده کرد.

نورپردازی آرایشگاه

شدت روشنایی

شدت روشنایی در هر فضا می تواند بیان متفاوتی برای آن ایجاد کند. کمبود نور می تواند فضا را تا حدی کثیف و کسل کننده جلوه دهد و میزان نور بیش از اندازه، در فضا حس و حالی هیجانی ایجاد کند. برای فضاهای مشاعات و نورپردازی محیطی، حداقل مقدار 300 لوکس کفایت می کند. اما برای ایستگاه های کاری و نورپردازی وظیفه ای که دقت بالا     می طلبد، شدت روشنایی 500 لوکس به بالا پیشنهاد می شود. هرچه ظرافت کار در آن قسمت بیشتر باشد، لوکس نوری بیشتری نیاز است، مثلا برای صندلی های کوتاه کردن مو ها، عدد بین 1000 تا 1500 لوکس نیاز است.

رنگ نور

از مفاهیم بسیار حائز اهمیت در کاربری آرایشگاه می باشد. چون در این فضاها قطعا بخشی برای رنگ کردن موها مورد استفاده قرار می گیرد. رنگ نور باعث می شود سایر رنگ های فضا تحت شعاع قرار بگیرند و مفاهیم جدیدی ایجاد شود. مثلا رنگ های سرد می توانند رنگ پوست انسان را تا حدی سبز جلوه دهد. بنابراین استفاده درست از رنگ درسالن های زیبایی از ارکان اصلی می باشد. کلوین پیشنهادی برای این مجموعه ها، بین 4000 تا 6000 می باشد. یعنی رنگ نور روز و رنگ نورهای سفید.

لامپ ال ای دی نورپردازی آرایشگاه

نمود رنگ

شاخص نمود رنگ یا همان مقدار CRI در کاربری آرایشگاه ها باید دارای عدد بالایی باشد، چون در کنار رنگ نور در بهتر دیده شدن رنگ پوست و مو و سایر رنگ ها، نقش به سزایی دارند. بهترین عدد برای کاربری این گفتار، مقدار 85 به بالاست. در قسمت مشاعات هم مثل اتاق انتظار پیشنهاد می شود که این عدد کمتر از 80 نباشد.

محل و فاصله نصب

مکان قرارگیری تجهیزات و ادوات روشنایی و نورپردازی برای سالن های آرایشگاهی و زیبایی بسیار پر اهمیت است. به صورت ویژه در قسمت هایی که یک فعل در حال انجام است مثل صندلی های کوتاه کردن موها. ارتفاع نصب باید به اندازه ای باشد که مقدار روشنایی استاندارد برای آن قسمت فراهم شود. بدیهی است که به کارگیری آویزها البته با توجه به عدم سرگیر بودن چراغ به عنوان راه حلی برای سقف های بلند، راه کار مناسبی است. همچنین زاویه قرارگیری باید به شکلی باشد که اولا خیرگی برای پرسنل ایجاد نکند، دوما از ایجاد سایه های نادرست و ترسناک بر روی صورت مشتریان جلوگیری شود.

فاصله نصب روشنایی از سقف آرایشگاه

در اکثر فضاهای این کاربری، آینه نصب است که افراد خود را ببیند، بنابراین حضور سایه های گفته شده، تصویری ناخوشایند ایجاد می کنند. بهترین محل نصب برای صندلی ها، نصب چراغ در لبه و اطراف آینه ها می باشد. توجه به این موضوع که برای بعضی از کارها، قطعا پرتاب نور باید به صورت مستقیم انجام شود. توجه به این نکته که برای صندلی ها حضور نور در بالای سر نیز نیاز است.

نورپردازی بخش ورودی و انتظار

در مهندسی روشناییِ فضاهای آرایشگاهی، قسمت هایی که نورپردازی تزئینی در آن بسیار پر اهمیت می باشد، فضایی است که اول مشتریان در بدو ورود با آن مواجه  می شوند و در کنار آن قسمتی که به صورت احتمالی باید برای ورود به سالن اصلی انتطار بکشند. این بخش ها باید دارای لحنی خوش آمدگو برای افراد باشند. چراغ های آویز و انواع دیواری برای بخش های گفته شده، انتخاب بسیار مناسبی هستند. این تجهیزات را باید با توجه به سبک طراحی دکوراسیون برگزید.

نورپردازی ورودی آرایشگاه

نوع چراغ ها

تجهیزات و ادوات گوناگونی وجود دارند که با اهداف گفته شده در بالا، مطابقت دارند. چراغ های ریلی، دانلایت ها و چراغ های رومیزی برای ایستگاه های کار، آویز ها، دیواری ها و نورهای مخفی برای بخش خای عمومی و نورپردازی تزئینی می توانند انتخاب های مناسبی برای نورپردازی یک آرایشگاه و سالن زیبایی مناسب باشند. همچنین با توجه به مصرف انرژی و صرف جویی در هزینه ها، یکی از بهترین تکنولوژی های مورد استفاده، انواع خانواده LED ها می باشند. مثلا طیف وسیعی از چراغ های توکار و روکار SMD، COB و نسل جدید آنها یعنی DOB می باشد.

نورپردازی ویترین آرایشگاه

گفتنی است که در تمامی موارد، پارامترهایی از جمله اجزای معماری تاثیر گذار هستند و می توانند مقادیر گفته شده را تا حدی دستخوش تغیرات کنند. مثلا ابعاد فضا، تعدد مبلمان، سبک طراحی داخلی، ارتفاع سقف و … همگی عوامل تاثیرگذاردر نکات بالا هستند.

مقالات مرتبط

اشتراک
اعلام به من
guest
0 نظرات
Inline Feedbacks
View all comments
0
دوست داریم نظرتونو بدونیم، لطفا دیدگاهی بنویسیدx