صفحه اصلی نورپردازی و روشنایی بهترین ایده‌ها برای استفاده از چراغ محوطه‌ ای

بهترین ایده‌ها برای استفاده از چراغ محوطه‌ ای

توسط نجوا ایزدی
ایده های نورپردازی محوطه ای

زمانی که چیدمان خانه‌ای رویایی فکر می‌کنیم، همه بر فضای داخلی خانه تمرکز خواهیم نمود. اما وقتی کار طراحی و اجرای فضای داخل خانه به اتمام می‌رسد، زمان آن است که به طراحی محوطه بیرونی خانه بپردازیم. امروز فعالیت‌ها و دورهمی‌های دوستانه اکثرا در محوطه بیرون برپا می‌شوند و اطراف یک آتشکده، داخل آلاچیق، حیاط خانه و حتی بالکن می‌توانند محلی برای محفل‌های گرم و دلپذیر باشند. برای این فضا طبیعتا به نورپردازی مناسب و ایده آل با استفاده از انواع چراغ پارکی و حیاطی نیاز خواهید داشت.

ایده‌های نور پردازی محوطه بیرون از ساختمان در فضای مجازی زیاد است و احتمالا بارها این ایده‌ها را مشاهده نموده‌اید، بنابراین می‌دانید که نورپردازی درست و استفاده از چراغ پارکی و محوطه ای مناسب می‌تواند تاثیر زیادی در فضا داشته باشد. با نورپردازی مناسب می‌توانید کوچک‌ترین بالکن و پاسیو را وسیع و بزرگ جلوه دهید. در این مقاله همراه ما باشید تا ایده‌های متنوعی برای کاربرد چراغ محوطه‌ای را به شما ارائه دهیم.

ایده های نورپردازی با چراغ پارکی

روش‌های تامین روشنایی محیط در فضای باز با چراغ پارکی

  • نور چراغ‌ های محوطه‌ای باید در سراسر فضای بیرون از خانه پخش شود. در اکثر حیاط‌ها و فضاهای بیرون از خانه قطعا یک عدد چراغ محوطه آویز با دیواری وجود دارد اما این برای روشن نمودن محیط کافی نیست. این چراغ‌ها معمولا برای حفظ امنیت محیط نصب شده‌اند و اگر بخواهید روشنایی محیط را طراحی کنید باید از انواع دیگر چراغ محوطه استفاده نمایید. از طرفی هم نور زیاد در فضا می‌تواند دید را برای شما دشوار سازد و بخش‌هایی از محیط بسیار روشن و بخش‌هایی بسیار تاریک دیده شوند. برای فضای کم سعی کنید از نور کم استفاده کنید تا هم قدرت دید مناسبی را ارائه دهند و در عین حال جنبه زیبایی شناختی ایده آلی داشته باشند.
  • اگر فضای شما یک پاسیو یا بالکن کوچک است، بهترین انتخاب می‌تواند چراغ‌های ریسه‌ای باشد. این نوع چراغ‌ها قابلیت تنظیم دارند، نصب آنها آسان است و با قیمت ارزانی به فروش می‌رسند. حتی می‌توانید برای داخل آلاچیق نیز از چراغ‌های ریسه‌ای تزئینی استفاده کنید.
  • اگر ناهارخوری شما در فضای بیرون است و یک چادر یا سازه دائمی این فضا را می‌پوشاند، بهتر است از چراغ محوطه‌ای آویز در این فضا استفاده نمایید. امروز انواع چراغ آویز محوطه‌ای باکیفیت ارائه می‌شوند که جنس آنها در برابر رطوبت و باران بسیار مقاوم است.
نورپردازی با چراغ محوطه ای
  • اگر تنها بخش‌های خاصی از محیط بیرون مانند اطراف باربیکیو نیاز به روشنایی دارند، می‌توانید از چراغ‌های محوطه‌ای متناسب با همان فضا کمک بگیرید. به عنوان مثال برای روشن نمودن میز شام در حیاط بهترین گزینه استفاده از فانوس‌های قابل حمل است که منبع نیرو آنها از باتری تامین می‌شود. اگر باربیکیو شما نزدیک به دیوار باشد چراغ‌های دیواری هم گزینه خوبی برای روشن نمودن فضای اطراف باربیکیو هستند.
  • نور مناسب را برای مکان انتخاب کنید، حفظ تناسب بین نور و مکان بسیار در افزایش روشنایی محیط تاثیر گذار خواهد بود. به عنوان مثال برای تامین روشنایی مسیر در باغ، چراغ‌ پارکی و باغی انتخاب درست برای محیط محسوب می‌شوند.
  • نورپردازی می‌تواند یک راه بسیار موثر برای جلوه برجسته‌تر درختان، درختچه‌ها، ویژگی‌ها و همچنین عناصر معماری در باغ‌ها باشد. موقعیت نورپردازی باغ می‌تواند جلوه‌های بسیار متفاوتی را ارائه دهد. اینکه منبع نور در جلو، پشت یا طرفین جسمی قرار بگیرد ارتباط مستقیمی با جلوه بخشیدن به جسم دارد. بنابراین می‌توانید برای ایده گرفتن به هنگام غروب نور را در موقعیت‌های مختلف امتحان کنید تا نتیجه مطلوب را بگیرید.

روشنایی غیر مستقیم در فضای باز

از نور غیر مستقیم برای کمک به تنظیم حالت یا برجسته سازی یک ویژگی استفاده کنید. این نوع نورپردازی است که در آن می‌توانید واقعاً خلاق باشید و نیازی نیست هزینه‌های زیادی برای خرید چراغ محوطه‌ای گران قیمت پرداخت نمایید.

به کار بردن انواع ریسه در قسمت زیرین نرده بالکن یا در امتداد یک دیوار حائل، نور کافی برای مشخص کردن فضا را از خود ساطع می‌کنند. آنها رنگبندی متنوعی دارند و می‌توانند به نرده‌ها، پایه‌ها یا روی پله‌ها وصل شوند تا روشنایی و ایمنی محیط را افزایش دهد.

اگر آب نما یا استخر دارید، حتما آن را با چراغ پارکی و محوطه ای مناسب روشن نمایید. با این روش آب، نور را منعکس نموده و درخشش جالبی ایجاد می‌کند. نورپردازی آب با برخی از گزینه‌ها مانند گوی‌های درخشان که شناور هستند، بسیار جذاب می‌شوند.

چراغ‌های رشته‌ ای هم می‌توانند گزینه انتخابی برای طراحی فضای بیرون در مناسبت‌های مختلف باشند. این نوع چراغ‌ها قابلیت نصب به دیوار و درخت را دارند و مانند پرده آویزان می‌شوند.

نورپردازی با چراغ حیاطی

چراغ‌ های پارکی و محوطه‌ ای مدرن و امروزی

امروزه تنوع چراغ‌های محوطه‌ای بسیار زیاد است و امکان انتخاب درست برای طراحان فراهم گشته است. شما به راحتی می‌توانید چراغ متناسب با فضا و مکانی که در نظر دارید را انتخاب کنید و روشنایی این بخش را با انتخاب درست تامین نمایید. چراغ‌های محوطه‌ای دیواری از متداول‌ترین نوع وسایل روشنایی فضای بیرون هستند و به خوبی روشنایی حیاط، اطراف محوطه بیرون، بخش ورودی ساختمان و غیره را تامین می‌کنند (البته این موضع باز هم به متراژ و فضای بیرون بستگی دارد).

چراغ‌ های آویز پارکی نیز در بخش ورودی ساختمان نصب می‌شوند و دو جنبه زیبایی و کاربردی را در برگرفته‌اند. چراغ‌های سردری هم از عهده روشن نمودن ورودی حیاط به خوبی بر خواهند آمد و می‌توانند با فواصل معین در قسمت‌های سردر دیوار قرار بگیرند. نوع پرطرفدار و مدرن چراغ‌های محوطه‌ای، چراغ باغی باغچه‌ای است که برای روشن نمودن مسیرهای ورودی مانند مسیر پارکینگ کاربرد دارند. این نوع چراغ‌ها با میزان روشنایی‌های مختلف و طرح‌های گوناگون عرضه می‌شوند.

چراغ پارکی مدرن

با این حال ایده‌های زیادی برای تامین روشنایی حیاط و فضای خارج از ساختمان وجود دارد، اگر بخواهید این کار را به طراحی حرفه‌ای بسپارید طبیعتا به چراغ‌های حرفه‌ای‌تری نیاز خواهید داشت. اگر محیط شما مانند یک پاسیو یا حیاطی نقلی و کوچک باشد می‌توانید با نگاهی به ایده‌های موجود در فضای مجازی، با هزینه‌ای بسیار کمتر نورپردازی ایده آل و گرمی را تجربه کنید. خوشبختانه تنوع انواع چراغ‌های محوطه‌ای بسیار بالا است و رنج قیمت‌های مناسبی هم ارائه می‌شود. بنابراین هر چه زودتر دست به کار شوید و روشنایی محیط بیرون از خانه را تامین کنید.

مقالات مرتبط

اشتراک
اعلام به من
guest
0 نظرات
Inline Feedbacks
View all comments
0
دوست داریم نظرتونو بدونیم، لطفا دیدگاهی بنویسیدx