صفحه اصلی اخبار و مقالاتاخبار تهویه و هواکش هواکش صنعتی سانتریفیوژ چیست و چه کاربردی دارد؟

هواکش صنعتی سانتریفیوژ چیست و چه کاربردی دارد؟

توسط نجوا ایزدی
هواکش صنعتی سانتریفیوژ چیست و چه کاربردی دارد

هواکش سانتریفیوژ چیست؟

هواکش صنعتی سانتریفیوژ نوعی از هواکش ها است که هوا را از مرکز خود گرفته و در قسمت پروانه ها به گردش در آورده و با گردش در انتهای پروانه و محوطه هوزینگ در نهایت به محیط اطراف پرتاب می کند. در واقع در این نوع هواکش ها انرژی جنبشی با جریان هوا مخلوط می گردد و سپس با کند شدن حرکت، شدت جریان هوا قبل از تخلیه فشار استاتیکی افزایش می یابد. هواکش های سانتریفیوژ اصولا بیشترین کاربردشان در محیط های با فشار بالای هوای است که برای انتقال و جابجایی هوا مورد استفاده قرار می گیرند.

همچنین هواکش سانتریفیوژ در دو نوع مکنده و دمنده در بازار موجود می‌باشد. هر کدام از این نوع هواکش های سانتریفیوژ برای جابجایی هوای آلوده و یا هوایی با ویژگی های منحصربفرد، مثلا هوای گرم یا هوای سرد و همچنین جابجایی ذرات و مواد مورد استفاده قرار می‌ گیرند. به عبارت دیگر انواع هواکش سانتریفیوژ دمنده و مکنده در واقع به منظور تقابل با افت فشار بالای استاتیکی در سیستم های کانال کشی مورد استفاده قرار می گیرد.

انواع هواکش صنعتی سانتریفیوژ

مکان هایی که نیاز به هواکش سانتریفیوژ دارند

این نوع هواکش ها در مکان های گوناگونی مورد استفاده قرار می گیرند. از آن جمله می توان به انواع سوله ها و کارخانه های صنعتی، آشپزخانه های صنعتی، هتل ها، بیمارستان ها، سالن های اجتماعات و سینما و ساختمان های اداری اشاره نمود. در اینجا باید بهداین نکته اشاره نماییم که یک هواکش سانتریفیوژ اصولا دارای اجزای مختلفی است. برای نمونه اجزایی مانند هوزینگ فن، پروانه، محور محرکه پروانه فن، داکت ورودی و خروجی هوا و درایور که می توان به آنها اشاره نمود. از طرف دیگر جنس بدنه و نوع الکتروموتور یک هواکش سانتریفیوژ با توجه به شرایط کاری و محیطی که این نوع فن در آن مورد استفاده قرار خواهد گرفت انتخاب می گردد.

مکان های نصب هواکش صنعتی سانتریفیوژ

نکات حیاتی هنگام نصب هواکش سانتریفیوژ

چند نکته وجود دارد که به هنگام نصب هواکش صنعتی سانتریفیوژ باید به طور توجه به این نکات توجه شود.

نکته اول تغییر شکل فیزیکی و میزان فشاری است که پروانه ها و شفت تحمل می کنند. نصاب باید این تغییرات را به صورت مدام رصد کند. اما نکته بعدی درباره نصب لرزه گیر است که به قاعده باید به ترتیب و با میزان فشردگی لازم انجام پذیرد. همچنین اتصال موتور کوپل شده به فن نیز حتما باید طبق نمودار کارخانه سازنده موتور باشد. از طرف دیگر توجه به تکفاز و سه فاز بودن محصول نیز از اهمیت بالایی برخوردار است. در نهایت نیز باید اشاره کنیم که همواره بهتر است تمام این مراحل زیر نظر یک کارشناس فنی و متخصص انجام بگیرد. اما این پایان ماجرا نیست. نصب هواکش سانتریفیوژ در مکان های مختلف توجه به نکات دیگری را نیز می طلبد. برای نمونه اگر مکان مورد نظر آشپزخانه است، باید توجه کرد که چه تعداد دستگاه برای پخت و پز وجود دارد.

اگر محیط مورد نظر صنعتی یا کارگاهی است، تعداد دستگاه هایی که آلودگی ایجاد می کنند، باید بررسی شود. چنانچه محیط مورد نظر یک کانال خروجی ندارد، باید این کانال را به کمک کانال سازها ایجاد کرد. نکته دیگر اینکه همواره باید توجع داشت که محیط هوای ورودی دارد یا خیر؟ و اگر دارد از چه طریقی هوای ورودی داخل محیط می شود. زیرا به طور قطع هوای ورودی یا به اصطلاح فشار مثبت باید در محیط وجود داشته باشد تا هوا بتواند جریان یابد و سپس به گردش در بیاید. چنانچه محیطی جریان هوای ورودی نداشته باشد باید ابتدا از طریق کانال یا درب و پنجره یک جریان هوای ورودی ایجاد نمود و سپس از فن سانتریفیوژ فشار مثبت استفاده کرد.

نگهداری از فن سانتریفیوژ

مشکلات نگهداری هواکش های سانتریفیوژ

به طور کلی نگهداری این نوع هواکش ها با مشکلاتی همراه است. مشکلاتی که ممکن است برای هر نوع فن سانتریفیوژ به وجود بیاید و در نتیجه فن روشن نشود. از جمله این مشکلات پاره شدن تسمه، از جا درآمدن پولی، گیرکردن پروانه به پوسته و یا نامناسب بودن ولتاژ ارسالی به الکتروموتور می باشد. اما فن های سانتریفیوژ مشکلات دیگری هم دارند.

برای نمونه صدای بالای فن که می تواند به دلایلی همچون برخورد پروانه به مخروط ورودی، سفت نبودن پیچ های الکتروموتور، خرابی یاتاقان ها، انتخاب نادرست فولی متصل به موتور و یا بالانس نبودن محور مربوط باشد.

یک مشکل دیگری که انواع هواکش سانتریفیوژ عموما با آن مواجه می شود، هوادهی کمتری است. این مشکل نیز می تواند علت های گوناگونی مانند چرخش فن در جهت اشتباه، کم بودن سرعت چرخش، بسته بودن زیاد دمپرها، کثیفی فیلترها و کوچکی فن برای محیط داشته باشد.

در نهایت و به عنوان آخرین مشکل احتمالی یک هواکش سانتریفیوژ باید به هوادهی بالا اشاره نمود که ممکن است به دلیل چرخش در جهت نامناسب، بالا بودن سرعت چرخش، نصب نبودن دمپر و بزرگی فن برای کاربری ایجاد گردد.

مراقبت از هواکش سانتریفیوژ

برای جلوگیری از خرابی این نوع هواکش ها بهتر است به طور منظم مورد بازدید کارشناس قرار بگیرند. یکی از قسمت های مهم هواکش سانتریفیوژ که نیاز به توجه و مراقبت ویژه دارد، یاتاقان ها هستند که زود فرسوده می شوند. با فرسایش یاتاقان شفت ها هم ساییده شده و پروانه لنگ می شود، بنابراین صدایی غیر عادی ایجاد می گردد. برای جلوگیری از این فرسایش توجه کنید که محل نصب هواکش سانتریفیوژ نباید مرطوب و سرپوشیده باشد.

مقالات مرتبط

اشتراک
اعلام به من
guest
0 نظرات
Inline Feedbacks
View all comments
0
دوست داریم نظرتونو بدونیم، لطفا دیدگاهی بنویسیدx