صفحه اصلی نورپردازی و روشناییتجهیزات نورپردازی نحوه محاسبه مقدار نور مورد نیاز

نحوه محاسبه مقدار نور مورد نیاز

توسط محیا محبی
محاسبه مقدار نور مورد نیاز

نحوه محاسبه نور لازمه در هر مکان

اکثر طراحان و معماران هنگام برنامه ریزی و تعیین نور برای هر فضا از دو اصل اساسی در طراحی نور استفاده می کنند. نورپردازی اولی جنبه کیفی (یا زیبایی شناختی) و دومی جنبه کمی (یا مهندسی) نور دارد. محاسبه برای کل روشنایی مورد نیاز کمی در نظر گرفته می شود. از روش لومن، متداول‌ترین فرمول خروجی نور استفاده می شود تا مجموع نور خروجی مورد نیاز برای فضای خود را محاسبه کنند.

مقدار نور ساطع شده از یک لامپ بر حسب لومن اندازه گیری می شود. از لحاظ تاریخی، لومن توسط مخترع آن (پرلی ناتینگ در آغاز قرن بیستم) به عنوان کل شار نوری منتشر شده توسط منبعی با طول موج 555 نانومتر با شدت 1/683 وات تعریف شد.

در سال 1979، این تعریف ساده شد. توجه به این نکته مهم است که لومن درخشندگی درک شده توسط چشم انسان را اندازه گیری می کند، چشمی که نسبت به نور در مرکز طیف مرئی حساس تر از انتهای آن است. 555 نانومتر مربوط به فرکانس رنگ نور زرد، سبز، نزدیک به حداکثر حساسیت چشم انسان است. به عنوان مثال، یک لامپ فرابنفش، که یک نور نامرئی برای چشم انسان ساطع می کند، با هر قدرتی که باشد، شدت نوری صفر لومن را تولید می کند.

تفاوت مقدار وات مصرفی با لومن های مشابه در لامپ های مختلف

یک لامپ مانند یک ترانسفورماتور انرژی است. یعنی انرژی الکتریکی را مصرف می کند. بخشی از آن را به نور تبدیل می کند و بخشی از انرژی به گرما تبدیل می شود. در هر فناوری ساخت لامپ ال ای دی، فلورسنت، هالوژن و رشته ای عملکرد متفاوتی را نشان می دهد. علاوه بر این، دو لامپ با تکنولوژی یکسان می توانند بازده بسیار متفاوتی داشته باشند، به ویژه به کیفیت ساخت و موادی که استفاده می شود. در جدول زیر به سادگی این موضوع مشخص است.
هنگام تعیین نیازهای نور در اتاق های خود، فرمول بسیار ساده تری برای استفاده وجود دارد. در حالی که به اندازه فرمول های مهندسی ریاضی دقیق نیست، استفاده از فرمول برای تبدیل نیازهای روشنایی به وات مورد نیاز بسیار ساده تر است و چیزی است که می توانید به سرعت در هر موقعیت نوری اعمال کنید. با کمی تنظیمات و ملاحظات، می تواند برای هر اتاقی در خانه شما کار کند.

مرحله 1

طول و عرض اتاق را اندازه گیری کنید. اتاق‌هایی با شکل غیرعادی مانند اتاق‌های L شکل را به دو بخش تقسیم کنید و هر کدام را اندازه بگیرید، زیرا بعید است که یک نور به اندازه کافی کل اتاق را روشن کند.

مرحله 2

در صورت وجود، عرض را در طول هر اتاق یا بخش اتاق ضرب کنید. برای تعیین وات تخمینی برای روشنایی کافی یک اتاق، نتیجه را در 1.5 ضرب کنید. به عنوان مثال، برای اتاقی به عرض 10 متر در طول 12 متر، 10 ضرب در 12 به عدد 120 می رسید، سپس در 1.5 ضرب کنید تا به 180 وات برسید. با استفاده از همین فرمول، یک اتاق L شکل با طول 10 متر در عرض 8 متر و طول 10 متر در 4 متر در بخش اول به 120 وات و در بخش دیگر 60 وات نیاز دارد. ، برای مجموع 180 وات نور احتیاج داریم.

مرحله 3

سطوح وات را برای اتاق‌ها به دلخواه به سمت بالا تنظیم کنید. به عنوان مثال، مناطقی که کار با جزئیات بالا و کار خاص انجام می شود یا اتاق هایی که افراد مسن در آن زندگی می کنند، به سطوح بالاتر نور نیاز دارند. عرض را در طول اتاق ضرب کنید و نتیجه را در 2.5 ضرب کنید تا نیازهای سطح نور بالاتر را برآورد کنید. یک اتاق با عرض 10 متر در 12 متر طول، تحت این فرمول به 300 وات نیاز دارید.

چرا قدرت شمع مهم است؟

CandlePower عملکرد کل دستگاه را در نظر می گیرد، که این واحد اندازه گیری را نسبت به خروجی لومن برای نورافکن ها و سایر منابع نور متمرکز که برای روشن کردن اهداف خاص در بردهای طولانی استفاده می شوند، مرتبط تر می کند.

کندلا یا لومن چیست؟

لومن به کل مقدار نور ساطع شده توسط یک دستگاه روشنایی اشاره دارد و با L نشان داده می شود. از سوی دیگر، کندلا به میزان نوری اطلاق می‌ شود که از یک دستگاه روشنایی در یک جهت خاص ساطع می ‌شود.
در این مقاله تلاش شده تا بهترین درک و مفاهیم از شدت نور و وات مورد نظر برای مکان و فضای لازمه در اختیار شما قرار گیرد. در صورت هر گونه سوال و مشکل در این خصوص می توانید با دپارتمان نورپردازی لایت هوم تماس حاصل فرمایید و بهترین نور و تعداد لامپ درست را داشته باشید.

مقالات مرتبط

اشتراک
اعلام به من
guest
0 نظرات
Inline Feedbacks
View all comments
0
دوست داریم نظرتونو بدونیم، لطفا دیدگاهی بنویسیدx