صفحه اصلی اخبار و مقالاتاخبار تهویه و هواکش انتخاب فن مناسب آشپزخانه صنعتی، سالن مرغداری و باشگاه ورزشی

انتخاب فن مناسب آشپزخانه صنعتی، سالن مرغداری و باشگاه ورزشی

توسط نجوا ایزدی
هواکش باشگاه و فن مرغداری

فن صنعتی سالن مرغداری، باشگاه ورزشی و آشپزخانه صنعتی

به طور کلی برای تجهیز سیستم تهویه‌ رستوران و آشپزخانه صنعتی از دو نوع فن استفاده می شود که شامل: فن مکش (اگزاست فن)، فن دمش(هوای تازه) می باشد. اصولا فن های مورد استفاده در اگزاست رستورانی به دو گروه تقسیم می شوند:

یک. فن سانتریفیوژ با پروانه خم به عقب (Backward Curved)
دو. فن سانتریفیوژ با پروانه خم به جلو (Forward Curved)

در میان تجهیزاتی که در رستوران ها استفاده می شود، هواکش سانتریفیوژ فوروارد در حجم هوای ثابت و افت فشار یکسان، عموما قیمت پائین تری نسبت به فن های دارای پروانه بکوارد دارند. از همین رو فرآیند تولید آسان تری دارند و هزینه تولید کمتری در بر خواهند داشت. اما فن های پروانه فوروارد اصولا یک ایراد بزرگ دارند. در واقع فاصله کم بال های این نوع پروانه در اگزاست رستورانی که معمولا هوای خروجی از آن به چربی و دود آغشته است، سبب می شود که فاصله بین بال ها با چربی پر شود و بعد از مدتی حدود چند ماه کارایی فن به طور کامل مختل شود.

اصولا برای رفع این معضل، پروانه هواکش به صورت ماهانه توسط مواد مخصوص و به وسیله متخصص این امر تمیز می شود. بنابراین از نظر فنی، استفاده از اگزاست فن با پروانه خم به جلو برای سیستم های تهویه رستورانی توصیه نمی شود. فن مناسبی که برای این فضا توصیه می‌ کنیم هواکش با پروانه خم به عقب (Backward Curved) است. اگرچه قیمت بالاتری دارد اما در مقابل، هزینه های جانبی بسیار پایین تری خواهد داشت.

فن صنعتی آشپزخانه

فن دمش (هوای تازه) در آشپزخانه صنعتی

در اغلب رستوران ها و آشپزخانه ها، علاوه بر خروج هوای آلوده، باید به ایجاد هوای تازه در فضا نیز توجه شود که در این صورت نیاز به مکش وجود دارد تا از فضای بیرونی هوای تازه تامین شود. گاهی اوقات یک هواکش محوری (Axial) یا یک دریچه یا پنجره باز می تواند بخش عمده ای از هوای مورد نیاز برای مکش را تامین کند. اما در موارد بسیاری این شرایط وجود ندارد. اما استفاده از هواکش های دمنده، بدون تجهیزات جانبی دارای ریسک بالایی است.

این نوع هواکش علاوه بر وارد کردن هوای گرم یا سرد فضای بیرون به داخل آشپزخانه، حشرات و آلودگی ها را نیز مکش کرده و مستقیم به داخل آشپزخانه پرتاب می کنند. در فصل زمستان اغلب به دلیل گرمای هوای داخل آشپزخانه، ورود هوای خارجی به داخل آشپزخانه مشکلی ایجاد نخواهد کرد. در واقع با یک فیلتر ساده می شود هوای مطلوب را به وجود آورد. اما در فصل تابستان هوای گرم خارجی، فضایی بسیار نامطلوب در آشپزخانه یا رستوران به وجود می آورد.

این جور مواقع از یک کولر آبی به عنوان بهترین راه حل استفاده می شود. اما در موارد دیگر، می توان از یونیت هیترها نیز استفاده کرد. اما استفاوه از یونیت های اسپیلت را برای تهویه مطبوع آشپزخانه توصیه نمی کنیم. زیرا گردش هوا از داخل فیلتر این یونیت ها به سرعت باعث اشباع و از بین رفتن فیلتر آنها می شود. بنابر این توصیه می کنیم از هواکشی با پروانه خم به جلو با ظرفیت حداکثر ۷۰ % ظرفیت دستگاه مکش، و یک سیستم فیلتراسیون ساده برای جلوگیری از ورود حشرات و آلودگی استفاده شود.

انتخاب فن مناسب سالن مرغداری

مهم ترین تجهیزاتی که باید در هر سالن مرغداری تعبیه شود فن مناسب مرغداری است. انتخاب فن‌ مناسب در رشد طیور، نقش مهمی ایفا می کند. بنابراین طراحان و تولیدکنندگان فن مرغداری با توجه به ظرفیت و اندازه سالن های مختلف مرغداری ها، انواع گوناگونی از این نوع هواکش های صنعتی را با توان های متفاوت تولید می کنند. به طور کلی، سیستم های تهویه مرغداری شامل انواعی است که در ادامه به آن ها اشاره خواهیم کرد :

فن مرغداری

فن مرغداری نوع طولی

در این نوع فن باید توجه کرد که جهت تهویه طبیعی، هواکش ها در قسمت طولی روی دیواره سالن مرغداری و مخالف جهت وزش باد نصب می شوند و باید در فاصله یک متری تا زمین نصب شوند. این نوع فن مرغداری در صورتی بهترین عملکرد خود را خواهد داشت که عرض سالن مرغداری استاندارد باشد. در صورتی که عرض سالن بیشتر باشد، دریچه های خروج هوا را در سقف قرار می دهند. در ضمن در ازای هر فن، یک دریچه نیز در فاصله 60 متری، برای ورود هوا و در دیوار روبرویی تعبیه خواهد شد.

فن مرغداری نوع عرضی

در این مدل فن های مناسب مرغداری نیز، هواکش ها در قسمت طولی دیواره سالن نصب می شوند. البته تفاوت آنها با نوع طولی در عملکردشان است. در واقع این نوع فن مرغداری، معمولا برای سالن های دارای عرض 8 تا 12متر، استفاده می شود. برای این نوع فن های مرغداری دریچه ها در دیوارهای عرضی سالن و یا در انتهای دیوارهای سالن تعبیه می شود و هواکش ها نیز در فاصله یک متری از زمین نصب می گردند. چنانچه طول سالن مرغداری بیشتر از 70 متر باشد، تهویه هوا، به شکل استانداردی انجام نخواهد شد.

فن مرغداری سقفی

در این نوع فن ها، هواکش ها در سقف نصب می شوند. این نوع فن ها در مناطق خیلی گرم یا خیلی سرد کاربرد بیشتری دارند. اصولا سقف و دیواره طولی سالن مرغداری محل نصب و قرارگیری هواکش و تهویه است. در مناطق گرم که تهویه و تعادل دمای سالن اهمیت زیادی دارد، فن مرغداری در سقف و هواده ها در دیواره طولی دو سمت سالن تعبیه می شوند. اما در مناطق سرد که لزوم حفظ دمای محیط، از اهمیت بیشتری برخوردار است، محل قرارگیری هواکش در دیواره طولی و هواده در سقف سالن مرغداری خواهد بود.

به طور کلی برای انتخاب فن مرغداری، باید به نکات اصولی خاصی توجه نمود. ار جمله اینکه برای انتخاب، اطمینان از کافی بودن ظرفیت هواکش و تناسب با ظرفیت سالن مرغداری از اهمیت بسیار زیادی برخوردار است. از طرف دیگر توجه به هزینه خرید، هزینه نصب، شیوه کارکرد و طول عمر دستگاه و اطمینان از گارانتی و خدمات پس از فروش مطلوب، از مهم ترین نکاتی است که در خرید فن مرغداری باید به آنها توجه بشود. اما به طور کلی می توان گفت که اساسی ترین نکته در انتخاب فن مرغداری، سرعت مورد نیاز برای جریان هوا در سالن خواهد بود. زیرا فن ها عامل اصلی تبادل هوا در محیط هستند و برای حفظ محیط زیست سالم طیور و افرادی که در طول هر فصل از سالن نگهداری می کنند، مورد استفاده قرار می گیرد.

فن مناسب باشگاه های ورزشی

باشگاه های ورزشی و بدنسازی به دلیل استفاده از دستگاه های ورزشی مکانیکی و برقی، معمولا در فضاهای سربسته قرار دارند. بسیاری از این سالن ها نیز در مکان هایی با اختلاف سطح، مانند زیرزمین ها تشکیل می شوند. در چنین فضاهایی با وجود فعالیت ورزشی ورزشکاران، بوی عرق و گرما ایجاد شده باعث ایجاد هوای نامطبوع می شود. در چنین شرایطی استفاده از هواکش های صنعتی و فن سانتریفیوژ بهترین گزینه ممکن خواهد بود. هنگام خرید هواکش مناسب برای سالن های ورزشی و بدنسازی باید نکاتی را لحاظ کنیم.

هواکش باشگاه

برای نمونه قیمت فن مناسب باشگاه ورزشی که نکته مهمی است. اصولا چند عامل در قیمت فن مناسب باشگاه های ورزشی اثر دارد. اندازه فن، تعداد تیغه ها و قابلیت کنترل از راه دور از جمله عواملی هستند که در قیمت فن اثر گذارند. نکته بعدی توجه به اندازه فن در تطابق با اندازه سالن ورزشی است. انتخاب فن مناسب با فضا و ابعاد سالن بدنسازی بستگی دارد به اندازه تیغه ها، ابعاد هواکش وحجم هوایی که در گردش خواهد بود. در نهایت نیز میزان صدایی که هواکش صنعتی مناسب باشگاه ورزشی تولید خواهد کرد، از اهمیت زیادی برخوردار است.

اصولا بر طبق انجمن سلامت شنیداری زبان و گفتار آمریکا، صداهای با ۸۵ دسی بل در محیط های بسته، اگر بیش از ۸ ساعت به صورت مداوم به گوش برسد، می توانند منجر به کاهش شنوایی شوند. یکی از مزایای استفاده از فن سانتریفیوژ در سالن ورزشی، میزان بسیار کم صدایی است که تولید می کند. برخلاف سیستم های تهویه مطبوع HVAC و فن های کوچک صنعتی که نیازمند به چندین قطعه پر سر و صدا و یک موتور بزرگ هستند. فن های سانتریفیوژ برای بهبود جریان هوا با سرعت کم ساخته می شوند و کمترین میزان صدا را تولید می کنند.

مقالات مرتبط

اشتراک
اعلام به من
guest
0 نظرات
Inline Feedbacks
View all comments
0
دوست داریم نظرتونو بدونیم، لطفا دیدگاهی بنویسیدx