صفحه اصلی آموزشآموزش سیم و کابل محاسبه کشش جریان برق در سیم و کابل

محاسبه کشش جریان برق در سیم و کابل

توسط محیا محبی
محاسبه کشش جریان برق در سیم و کابل

محاسبه کشش جریان برق

زمانی که قرار است یک وسیله برقی روشن شود و آماده استفاده قرار گیرد. از جریان اصلی نیاز به سیم و کابل کشی است. حال برای به کار افتادن آن وسیله برقی نیاز به انرژی الکتریکی مشخص که بر روی آن وسیله نمایان شده است. به همین علت هر سیم و کابل با توجه به متریال مسی و آلومینیومی بودن نسبت به متراژ و سطح مقطع جریان یک کشش جریان آمپری را پوشش می دهند. يكي از مشخصه هاي اصلي هر سیم و كابل قدرت تحمل جريان الكتريكي آن مي باشد كه به نوع كابل، شرايط محيط و محل نصب آن بستگي دارد. افت ولتاژ هر کابل عایق شده به طول مسیر مورد نظر (به متر) و جریان مورد نیاز (بر حسب آمپر) بستگی دارد.

جدول محاسبه کشش جریان برق کابل‌های مسی و آلومینیومی نسبت به مسافت و شدت جریان مجاز

محاسبه کشش جریان برق

به عنوان مثال : کابل مسی با سطح مقطع 70 میلی‌متر مربع یا کابل آلومینیومی با سطح مقطع 120 میلی‌متر مربع در متراژ 300 متر، قادر به تحمل 111 آمپر می‌باشد.

طول سیم چگونه بر مقاومت تأثیر می گذارد؟

مقاومت یک سیم با طول آن نسبت مستقیم دارد. از این رو، هر چه سیم بلندتر باشد، مقاومت آن بیشتر می شود، زیرا الکترون ها باید مسافت بیشتری را از طریق سیم طی کنند و متحمل برخوردهای بیشتری شوند.

مساحت یک سیم چگونه بر مقاومت تأثیر می گذارد؟

مقاومت یک سیم با سطح مقطع آن نسبت عکس دارد. بنابراین اگر سطح مقطع سیم را کم کنیم مقاومت آن افزایش می یابد. عواملی که بر مقاومت سیم تأثیر می گذارند عبارتند از:

  • طول سیم
  • جريان مصرفي تحت هيچ شرايطي نبايستي از جريان مجاز سیم و كابل بيشتر شود
  • سطح مقطع سیم وكابل
  • انتخاب كابل با پوشش مناسب، با توجه به شرايط محيط ( هواي آزاد، زير خاك، حرارت و برودت و غيره ) صورت پذيرد
  • ماده ای که سیم و کابل از آن ساخته شده است مانند مس و آلومینیومی بودن

واحدهای مقاومت و واحدهای رسانایی سیم و کابل چیست؟

مقاومت ρ، یک ویژگی ذاتی یک ماده است. یعنی ضخیم یا نازک بودن سیم، بلند یا کوتاه بودن آن فرقی نمی کند. مقاومت همیشه برای یک ماده خاص یکسان خواهد بود و واحدهای مقاومت اهم متر Ω هستند. هرچه مقاومت بیشتر باشد، عبور جریان از سیم دشوارتر است. از طرف دیگر، ما رسانایی σ داریم که به شدت با مقاومت در ارتباط است. به طور خاص، به عنوان معکوس آن تعریف می شود: σ = 1 /ρ. علاوه بر مقاومت، این ویژگی ذاتی ماده است، اما واحدهای رسانایی زیمنس بر متر (S/m) هستند. اگر رسانایی بالا باشد، جریان الکتریکی می تواند به آرامی از سیم عبور کند.
در برخی از مواد در دماهای بسیار پایین می توان پدیده ای به نام ابررسانایی را مشاهده کرد. مقاومت در یک ابررسانا به شدت به صفر می رسد و بنابراین رسانایی به بی نهایت نزدیک می شود. می توان گفت که یک هادی کامل است. ابررسانایی با شناور شدن نیز مرتبط است.

جریان مجاز سیم و کابل های آلومینیومی چقدر است؟

جریان مجاز هادی های آلومینیومی در مقایسه با هادی های مسی هم مقطع کمتر است، زیرا مقاومت ویژه آن ها، ۱/۶۵ برابر مقاومت ویژه مس است. بر این اساس با برابری توان حرارتی تولیدی در یک متر طول از این دو هادی، رابطۀ جریان مجاز هادی آلومینیوم به هادی مس هم مقطع خود به دست می آید.

جریان مجاز کابل های مسی با عایق و غلاف PVC چه میزان است؟

این کابل ها به دو صورت نصب شده در عمق زمین و با درجه حرارت ۲۰ درجه سانتیگراد و کابل های مستقر در هوا با درجه حرارت ۳۰ درجه سانتیگراد تقسیم می‌ شوند. جریان مجاز این کابل ها بر اساس سطح مقطع آن ها می باشد. حداکثر درجه حرارت مجاز هادی با روکش PVC برابر ۷۰ درجه سانتیگراد است.
توجه داشته باشید چنانچه مقدار جريان از حد معيني بيشتر گردد. علاوه بر گرم شدن سیم و كابل ممكن است موجب سوختن آن نيز شود. از ديگر عواملي كه در انتخاب سیم و كابل بايد در نظر داشت، افت ولتاژ آن است، زيرا كاهش ولتاژ دستگاه هاي صنعتي علاوه بر ايجاد اشكال در طرز كار صحيح آن ها در پاره اي موارد موجب آسيب ديدن دستگاه نيز مي شود.

فروشگاه اینترنتی لایت هوم در این خصوص جدول محاسبه مقدار سیم و کابل مصرفی مطابق با آمپر مورد نظر را طراحی کرده تا شما مشتریان گرامی به راحتی بدونه نیاز به آموزش و فرمول های سخت خود به تنهایی دست پیدا کنید.

مقالات مرتبط

اشتراک
اعلام به من
guest
0 نظرات
Inline Feedbacks
View all comments
0
دوست داریم نظرتونو بدونیم، لطفا دیدگاهی بنویسیدx