صفحه اصلی اخبار و مقالات سیستم دیمیبل و پروتکل دالی در چراغ ها

سیستم دیمیبل و پروتکل دالی در چراغ ها

توسط عبدالرضا بدیعی
سیستم دیمیبل و پروتکل دالی در چراغ ها

 دیمیبل و پروتکل دالی در چراغ ها

پیشرفت های روزافزون تکنولوژی و به کارگیری آنها در چراغ های امروزی، تاثیرات همه جانبه مثبتی را رقم زده است. از مصرف بهینه انرژی گرفته تا کاهش هزینه ها. سیستم دیمیبل و پروتکل دالی، جز دستاوردهای جدیدی هستند که استفاده از آنها روزبه روز بیشتر شده است. مدیریت شدت روشنایی و کنترل هوشمند نورپردازی توسط کاربران، برخورداری از مزایای تکنولوژی را برای آنها معنا کرده است. در این گفتار به تفضیل در مورد نحوه کارکرد آنها و ویژگی های این دو سیستم گفته می شود.

سیستم دیمر

سیستم دیمیبل

میزان شدت نور در فضا ها و مدیریت آن با توجه به کاربری های گوناگونی که وجود دارند، همواره یکی از مفاهیمی است که پژوهشگران برای آن دنبال راه حل بوده اند. شدت نور و تغییر آن می تواند بر نوع کاری که در فضا انجام می شود و یا همچنین بر حس و حال کاربران آن فضا تاثیر مستقیم بگذارد. به بیان آسان سوئیچ دیمر، برای کنترل دامنه شدت نورها استفاده می شود به عبارتی این کلید با کنترل جریان در سراسر لامپ ها، شدت نور را تنظیم می کند.

نحوه کارکرد سوئیچ دیمر

کار اصلی این کلید، کنترل مقدار جریانی است که از مدار عبور می کند، طبیعی است که این اتفاق میزان شدت روشنایی را مدیریت می کند. همانطور که پیش تر هم اشاره شد این روند را با استفاده از یک پیچ دستی، اهرم و یا موتور کوچک کنترل می کند تا مقاومت داخلی را به سرعت بین سیم های برق و خنثی، بالا و پایین کند. هنگامی که در مدار مقاومت بیشتری وجود داشته باشد، ولتاژ بیشتری برای عبور از آن لازم است و بنابراین جریان کمتری از آن عبور می کند (ولتاژ کمتر به معنای جریان بیشتر). این روش برای مدارهای AC نیز به طور مشابه کار می کند.

انواع دیمر

تقسیم بندی انواع دیمر ها بر اساس پارامترهای متعددی صورت می گیرد. تاریخچه پیدایش دیمر، به حدود یک قرن پیش باز می گردد و به اختراع شخصی به نام گرانویل تیلور باز می گردد. بر اساس روند تکامل تاریخی این محصول، می توان از انواع دیمر رئوستا، دیمر ترانسفورماتور و دیمر های الکترونیک اشاره کرد. اما بر پایه عملکرد تنظیم به چهار دسته کلی تقسیم می شوند:

انواع سویچ دیمر

1- مکانیکی : معمولا به وسیله یک کلید ولومی (چرخشی) استفاده می شود.
2- لمسی : تنظیم جریان بوسیله تماس پنل صورت می گیرد. نحوه استفاده ای آسان دارند و به لحاظ بصری، بیانی زیبا و مدرن به فضا می دهند.
3- فشاری (اسلایدی) : عملکردی مشابه نوع مکانیکی دارد با این تفاوت که با کشیدن کلیدی به جلو و عقب، یا بالا و پایین، می توان روشنایی را کنترل کرد.
4- هوشمند : که جدید ترین نسل این خانواده هستند که با فناوری وایرلس کار می کنند اما، به صورت دستی هم قابل تنظیم می باشند.

دسته بندی دیگری که در هنگام انتخاب دیمر باید به آن توجه کرد، به کارگیری این سوئیچ بر اساس نوع لامپ می باشد. هنگام انتخاب یک دیمر برای انواع لامپ ها(لامپ های فلورسنت، هالوژن و LED)، ابتدا باید مطمئن شوید که خود چراغ ها می توانند کم نور شوند.

1- لامپ های رشته ای و هالوژن : این دو خانواده به دلیل ساختار درونی خود، نیاز به دیمر مقاومتی دارند. عملکرد متوالی این مقاوم ها، مقدار کل برقی را که از مدار عبور می کند کاهش می دهد.
2- لامپ های ولتاژ پایین : در بعضی از فضاها، نیاز به استفاده از روشنایی با ولتاژ پایین می باشد. برای این دسته باید از دیمرهای القایی استفاده کرد.
3- لامپ های فلورسنت : همه این منابع نوری با سوئیچ دیمر هماهنگی ندارند. برای استفاده از دیمر، این لامپ نیاز به یک بالاست دارند.
4- لامپ های LED : این خانواده از لامپ ها دارای یک درایور داخلی یا خارجی هستند. برای اتصال آنها به یک دیمر، حتما باید از سوئیچ دیمری لبه انتهایی استفاده کرد.

پروتکل دالی

پروتکل دالی

مفهموم واژه دالی (Dali) مخفف کلمات Digital Addressable Lighting Interface می باشد. به معنی واسطه روشنایی آدرس پذیر دیجیتال می باشد. یک پروتکل اختصاصی برای کنترل نور دیجیتال است که نصب آسان شبکه های روشنایی قوی، مقیاس پذیر و انعطاف پذیر را امکان پذیر می کند. در حقیقت یک پروتکل DALI در اتوماسیون ساختمان برای کنترل نورها و گروه های روشنایی استفاده می شود.

همانطور که گفته شد دستگاه های DALI را می توان برای مجموعه های گروهی برنامه ریزی کرد. این قابلیت، امکانی عالی را فراهم می کند، چون سیستم های روشنایی را می توان با برنامه ریزی مجدد نرم افزاری و بدون نیاز به تغییر سیم کشی، پیکر بندی مجدد کرد. به این معنی که کنترل عملکردها و حالات مختلف نور را در اتاق ها یا مناطق مختلف یک ساختمان به دست گرفت و سپس به راحتی تنظیم و بهینه سازی کرد. یکی از ارزش های افزوده پروتکل دالی، تعامل دو طرفه است، به این معنی که می تواند نقص محصولات را دریافت کرده و گزارش دهد.

کاربرد دالی

از سایر ویژگی های این سیستم می توان به موارد زیر اشاره کرد:

– نصب آسان
– خطوط برق و کنترل را می توان در کنار هم قرار داد و نیازی به محافظ نیست.
– ارتباطات دیجیتالی است، نه آنالوگ، بنابراین مقادیر دقیق کم نور را می توان توسط چندین دستگاه دریافت کرد که منجر به عملکرد بسیار پایدار و دقیق کاهش نور می شود.
– همه دستگاه ها آدرس منحصر به فرد خود را در سیستم دارند که طیف وسیعی از امکانات را برای کنترل انعطاف پذیر باز می کند.

مقالات مرتبط

اشتراک
اعلام به من
guest
0 نظرات
Inline Feedbacks
View all comments
0
دوست داریم نظرتونو بدونیم، لطفا دیدگاهی بنویسیدx