صفحه اصلی اخبار و مقالات آیا فیوز مینیاتوری همان کلید محافظ جان است؟

آیا فیوز مینیاتوری همان کلید محافظ جان است؟

توسط نجوا ایزدی
تفاوت فیوز مینیاتوری و کلید محافظ جان

تفاوت فیوز مینیاتوری و کلید محافظ جان

این یک اشتباه عام است که اکثر افراد تصور می کنند که فیوز مینیاتوری همان محافظ جان است. بر روی کلید مینیاتوری مخفف MCB و کلید محافظ جان مخفف RCCB و همچنین بر روی کلید ترکیبی محفظ جان و مینیاتوری مخفف RCBO مشاهده می شود. البته این ذهنیت غلط از گذشته نشات گرفته. زمانی که هنوز کلید محافظ جان به طور گسترده در اختیار عموم قرار نداشته و بیشتر افراد از فیوز مینیاتوری استفاده می کردند. فیوز مینیاتوری و فیوز محافظ جان هر دو یک هدف را دنبال می کنند. آن هم محافظت از مدارهای الکتریکی به وسیله جلوگیری از ورود بارهای اضافی می باشد، که می تواند باعث آتش سوزی شود.

هر دوی آن ها جریان برق را قطع می کنند، اما به روش های بسیار متفاوت از یکدیگر، در حالی که فیوز مینیاتوری از یک تکه فلز ساخته شده است که هنگام گرم شدن بیش از حد ذوب می شود. از طرف دیگر کلیدهای محافظ جان دارای مکانیسم های کلید داخلی هستند که می توانند توسط یک موج نا ایمن الکتریسیته خاموش شوند. فیوزها می توانند برای قطع جریان برق سریعتر باشند، اما وقتی ذوب می شوند باید تعویض شوند. از طرف دیگر کلیدهای محافظ جان فقط باید ریست شوند.

تفاوت کلید مینیاتوری و محافظ جان

وظیفه کلید مینیاتوری چیست؟

قطع کننده مدار یا همان کلید مینیاتوری از مدارهای الکتریکی خانه شما محافظت می کند. قطع کننده مدار هنگامی که خطای جریان بالا، اتصال کوتاه یا اضافه بار را تشخیص دهد، مانند زمانی که تعداد زیادی دستگاه به یک نقطه برق وصل شده اند، برق را قطع می کند. فیوزمینیاتوری به عنوان وسایل ایمنی ضروری از روزهای اولیه جایگزاری تاسیسات برق مورد استفاده قرار می گیرند. امروزه هزاران طرح مختلف فیوز وجود دارد که دارای درجه بندی جریان و ولتاژ خاص، ظرفیت شکست و زمان پاسخگویی هستند. با این حال، به خاطر داشته باشید که فیوزها می توانند محافظت محدودی از اموال شما داشته باشند ولی هیچ محافظتی در برابر شوک الکتریکی ندارند. قطع کننده مدار می تواند با موفقیت یک راه حل جایگزین برای فیوزها ارائه دهد، اما تفاوت های عمده ای بین آن ها وجود دارد. همچنین می‌توانید کلیدهای مینیاتوری جداگانه (MCB) را در جعبه فیوز ها نصب کنید تا از هر یک از مدارهای مختلف مانند روشنایی، برق، گرمایش و سرمایش، اجاق گاز یا پکیج محافظت کنید.

انواع فیوز مینیاتوری

نقش کلید ایمنی محافظ جان چیست؟

هنگامی که صحبت از محافظت از افرادی که در یک ساختمان، مجتمع، اداره و غیره… زندگی می کنند یا کار می کنند، به میان می آید، کلید محافظ جان یک وسیله مهم به شمار می آید. فیوز های محافظ جان دستگاه هایی هستند که فورا مدار الکتریکی را می شکنند تا از آسیب جدی ناشی از برق گرفتگی جلوگیری کنند. سوئیچ های ایمنی به روشی متفاوت از فیوزها و کلیدهای مدار کار می کنند و از افراد داخل فضای مورد نظر در برابر برق گرفتگی محافظت می کنند. کلید محافظ جان جریان الکتریسیته را از طریق یک مدار نظارت می کنند و عدم تعادل در سیم های برق و خنثی را تشخیص می دهند که می تواند زمانی رخ دهد که جریان از طریق چیز دیگری (مثل یک شخص) عبور می کند و به طور بالقوه باعث شوک الکتریکی می شود. کلید محافظ جان تقریباً فوراً با خاموش کردن منبع برق آن مدار در عرض 0.03 ثانیه یا کمتر از یک ضربان قلب، خطر برق گرفتگی را کاهش می دهد.

انواع کلید محافظ جان

بهترین گزینه کدام است؟

لطفاً توجه داشته باشید که فیوزها و کلیدهای مینیاتوری از تجهیزات محافظت می کنند اما از افراد محافظت نمی کنند. بدن انسان به شدت به الکتریسیته حساس است و فقط کسری از ثانیه طول می کشد تا فیبریلاسیون بطنی ایجاد کند که متاسفانه می تواند کشنده باشد و قلب را از کار بیندازد. همچنین، کلید های محافظ جان دیگر یک گزینه نیستند، بلکه یک تعهد قانونی برای محافظت از خانه و خانواده شما هستند. امروزه یک راه حل مدرن این بوده که از ترکیب هر دو فیوز مینیاتوری و کلید محافظ جان که به rcbo معروف است استفاده گردد.

مقایسه مینیاتوری و محافظ جان
حال پیشنهاد ما به شما خریداران گرامی این است که با کمی جست و جو کوچک در سایت لایت هوم از تمامی قیمت ها و برند های کلید محافظ جان و همچنین فیوز مینیاتوی مطلع شوید و یک خرید مطمئن را داشته باشید.

مقالات مرتبط

اشتراک
اعلام به من
guest
0 نظرات
Inline Feedbacks
View all comments
0
دوست داریم نظرتونو بدونیم، لطفا دیدگاهی بنویسیدx