صفحه اصلی نورپردازی و روشناییتجهیزات نورپردازی کاربردی ترین پروژکتور ال ای دی

کاربردی ترین پروژکتور ال ای دی

توسط عبدالرضا بدیعی
کاربردی ترین انواع پروژکتور ال ای دی

پر کاربردترین پروژکتورهای ال ای دی

یکی از تجهیزات جدید و پر استفاده برای نورپردازی فضاهای بیرونی و گاه داخلی، چراغ پروژکتوری می باشد. در این گفتار به بررسی پرکاربردترین پروژکتورهای LED می پردازیم. این محصولات وظیفه پوشش دادن یک منطقه وسیع را از فواصل نسبتا دور بر عهده دارند. این تجهیزات معمولا بر روی لبه ی ساختمان، برج های نوری و یا حتی توسط پایه هایی در زمین نصب می شوند. پر واضح است که این نسل از تکنولوژی یعنی ال ای دی ها نسبت به تجهیزات قدیمی از جهات مختلف برتری دارند. مصرف انرژی، طول عمر، هزینه تعمیر و نگهداری، همگی از مواردی هستند که این ادوات را در مهندسی روشنایی محبوب کرده اند.

پروژکتور ال ای دی

دلیل انتخاب پروژکتورهای LED

همانطور که پیش تر و به صورت خلاصه بیان شد، چراغ های پروژکتوری LED دارای مزایای متعددی هستند که باعث می شود از آنها به طور گسترده در فضاهای بیرونی و داخلی و برای کاربردهای متعدد بهره برده شوند. این محصولات نسبت به نورافکن های گازی، تا 90 درصد درمصرف بهره انرژی عملکرد بهتری دارند. تکنولوژی LED در دماهای بسیار پایین ( تا منفی 20 درجه سانتیگراد) هم به صورت معمول کار می کنند. در مقایسه با نمونه های قدیمی نسبت به ضربه و لرزش مقاوم تر هستند و با توجه به طول عمر زیاد و دیرتر خراب شدن، برای مناطق صعب العبور، چراغ های قابل اعتماد تری هستند.

 تفاوت بین نورافکن داخلی و خارجی

نورافکن های خارجی که بیشتر به محصولاتی اطلاق می شوند که برای نورپردازی و روشنایی در فضاهایی مثل نمای ساختمان های مسکونی، یا محوطه های باغ و ویلا مورد استفاده قرار می گیرند. معمولا دارای کاربردی تزئینی ( نورپردازی نما، درختان) یا روشنایی جهت برقراری امنیت ( سردر ورودی ویلا) می باشند. بنابراین این نمونه های نباید دارای شدت روشنایی بسیار زیاد یا پخش نور باز باشند، چون باعث ایجاد آلودگی نوری و مزاحمت برای همسایگان مجاور می شوند. اما پروژکتورهای داخلی که معمولا کاربری صنعتی دارند و برای داخل سوله های صنعتی مورد استفاده قرار می گیرند و وظیفه روشنایی برای ایستگاه های کاری رادارند، دارای توان بیشتر و زاویه پخش نور بازتری هستند.

پروژکتور فضای داخلی و خارجی

چه نورافکنی با چه ویژگی هایی؟

ویژگی های منحصر به فرد پروژکتور های LED وجه تمایز این محصولات نسبت به نسل های قدیمی تر می باشند. قابل ذکر است که به دست آوردن یا به عبارت دیگر محاسبات مربوط به این چراغ ها، علی الخصوص در مصارف صنعتی، روندی علمی است که تخصص می طلبد.

  • توان و شار نوری

شار نوری که میزان نور خارج شده از منبع نوری در همه جهات است برای مصارف غیر صنعتی در حدود 1500 تا 5000 لومن است، یعنی نور خارج شده از پروژکتورهایی با توان مثل 15 تا 50 وات که برای این مصارف کفایت می کند. اما نورافکن های صنعتی در توان های بالاترو با لنز های سفارشی طراحی و تولید می شوند تا بنا به محاسبات و تشخصی طراح نورپردازی به صورت کاملا خاص انتخاب شوند. محصولات روشنایی صنعتی بیشتر با هدف روشنایی ایستگاه های کاری در سوله های صنعتی مورد استفاده قرار می گیرند. توان های رایج مورد بهره در بخش های صنعتی 100، 150 و 200 وات می باشد. گفتنی است که همین توان های گفته شده به لحاظ حجم نور تولیدی با نسل قدیمی، یعنی چراغ های حدود 1000 وات گازی برابری می کنند. انتخاب توان مورد نیاز هر فضا و شار نوری گسیل شده از پروژکتور به عوامل گوناگونی بستگی دارد که مهمترین آنها ابعاد فضا و کاربری آن می باشد. یکی از مزایای اصلی پروژکتورهای خانواده ال ای دی توانایی فراهم کردن لومن بالا اما در توان هایی به مراتب کمتر از نسل چراغ های قدیمی هستند. مثلا یک پروژکتور LED در توات 200 وات می تواند شار نوری به اندازه 20000 لومن فراهم کند.

تفاوت پروژکتور ال ای دی و گازی

  • طول عمر

نورافکن های خانواده ال ای دی، تا به امروز بهترین انتخاب برای انواع کاربری هایی است که نیاز به تجهیز با چراغ های FLOODLIGHTING را دارند. شرکت های تولید کننده این ادوات ادعا دارند که این تکنولوژی تا ده ها برابر لامپ های گازی یعنی حدود 50000 ساعت طول عمر دارند. که این موضوع به صورت چشمگیری باعث کاهش هزینه ها برای مصرف کنندگان می شود.

  • مصرف انرژی

یکی از ویژگی های قابل توجه برای تولید کنندگان و مصرف کنندگان چراغ، مدیریت انرژی می باشد. تبدیل بخش زیادی از انرژی دریافتی به حرارت در نسل لامپ های گذشته از معضلات اساسی آنها بود. این بحران در خانواده جدید چراغ ها، یعنی تکنولوژی LED  ها به صورت قابل توجه ای حل شده است. بازده بیشتر نسبت به مصرف کمتر بیان ساده تری از مدیریت نورافکن های ال ای دی می باشد. راه حل جدید شرکت های سازنده پروژکتورها برای مصرف بهینه انرژی طراحی و تولیید محصولات سولار می باشد.

پروژکتور سولار

  • آسیب های زیست محیطی

یکی دیگر از موارد قابل توجه چراغ های خانواده گازی، آسیب هایی است که در اثر مواد آلاینده مورد استفاده در آنها، هم به انسان ها و هم به محیط طبیعی پیرامون خود وارد می کنند. سرب و جیوه جز شایع ترین مواد سازنده این چراغ ها هستند که در نسل پروژکتورهای LED دیگر استفاده نمی شوند.

  • هزینه

یکی از اشتباهات رایج در تصور عموم مردم، قیمت پایین تر نورافکن های نسل گذشته نسبت به چراغ های ال ای دی می باشد. بله، کاملا صحیح است، هزینه اولیه خرید چراغ های LED به مراتب بالاتر هستند، اما، برآیند نهایی هزینه ها که شامل طول عمر لامپ و هزینه تعمیر و نگهداری می باشند در چراغ های گازی به مراتب بیشتر هستند. البته گفتنی است که در چند سال گذشته، قیمت تکنولوژی ال ای دی هم، مخصوصا در خانواده پروژکتورها با توجه به گسترش تولیید کنندگان بسیار کاهش یافته است.

  • درجه حفاظت

پر واضح است محصولاتی از این خانواده که برای مصارف خارج ساختمان مورد استفاده قرار می گیرند، باید نسبت به عوامل طبیعی و محیطی، ایمن باشند. بنابراین شرکت های تولیید کننده موظف به فراهم کردن درجه حفاظت بالا (IP) برای این محصولات می باشند. عدد لازم برای این تجهیزات با توه به شرایط اقلیمی حداقل باید IP65 باشد.

مقالات مرتبط

اشتراک
اعلام به من
guest
0 نظرات
Inline Feedbacks
View all comments
0
دوست داریم نظرتونو بدونیم، لطفا دیدگاهی بنویسیدx