صفحه اصلی اخبار و مقالاتاخبار روشنایی 10 ابزار مهم و کاربردی در نورپردازی

10 ابزار مهم و کاربردی در نورپردازی

توسط نجوا ایزدی
معرفی 10 ابزار مهم و برتر نورپردازی

معرفی 10 ابزار برتر برای نورپردازی

نورپردازی یکی از عناصر مهم در طراحی هر محیط به شمار می‌رود. نورپردازی فضا را روشن، گرم، دوستانه، زیبا و جذاب می‌کند. همچنین نورپردازی می‌تواند تأثیر مثبتی بر روی روحیه، رفتار، سلامت و ایمنی افراد حاضر در محیط داشته باشد و ارزش و کارایی هر محیط را افزایش دهد. اما چگونه می‌توانیم نورپردازی مناسبی را برای مکان خود انتخاب کنیم؟

چه لوازم جانبی نورپردازی به ما در این راستا کمک می‌کنند تا نورپردازی مورد نظرمان را ایجاد کنیم؟ در این مقاله 10 لوازم جانبی برتر نورپردازی را معرفی می‌کنیم که می‌توانید از آن‌ها برای بهبود نورپردازی مکان خود استفاده کنید.

ریسه های طنابی

اگر می‌خواهید نورپردازی خانه یا محل کار خود را با لوازم جانبی نورپردازی، با طراوات‌تر کنید، روش نورپردازی ریسه ای یکی از گزینه‌های چندمنظوره برای این هدف است. این نوع نورپردازی را در هر جایی که بخواهید می‌توانید به کار ببرید.

برای نمونه اگر می‌خواهید صندوق پستی خود را مشخص کنید، یا راه پله را روشن کنید و یا یک مسیر نورانی در راهروها بسازید، این لوازم جانبی نورپردازی گزینه مناسبی خواهد بود.

ریسه طنابی

دیفیوزرها

چنانچه نور ملایم و آرامش بخش را مد نظر داشته باشید، دیفیوزرها لوازم جانبی مناسبی برای این نوع نورپردازی هستند. یک دیفیوزر با کاهش سایه‌ها، نور را به اصطلاح ملایم‌تر می‌کند و اجازه می‌دهد که لامپ، نوری کم تنش ایجاد کند تا چشم دچار آزار نشود. دیفیوزرها در سطوح و مدل‌های مختلفی برای برخورداری طیف گسترده‌ای از سلیقه‌ها وجود دارند.

دیفیوزرهای نورپردازی

بازتابنده‌ها

درست مانند دیفیوزرها، این لوازم جانبی کیفیت خروجی نور را بهبود می‌بخشند. در واقع یک دیفیوزر نور را پخش و یک بازتابنده نور را متمرکز می‌کند. برای نمونه، معمولاً یک بازتابنده در داخل فیکسچر در نزدیکی سقف و لامپ قرار می‌گیرد تا نوری که به بالا می‌رود را به سمت پایین هدایت کند و در نهایت نور بهتر توزیع شود و تمرکز بیشتری داشته باشد.

تایمر

برای کسانی که می‌خواهند در هزینه‌های نورپردازی صرفه‌جویی کنند، زمانی که نیازی به نورپردازی در همه ساعات روز وجود ندارد، تایمرها یکی از بهترین لوازم نورپردازی به‌ شمار می‌روند. بنابراین می‌توان از آن‌ها در محیط‌های داخلی و خارجی در انواع مختلف استفاده نمود.

این لوازم جانبی نورپردازی به شما امکان می‌دهند که یک بازه زمانی خاص را برای روشن و خاموش شدن چراغ‌ها تنظیم کنید. این ویژگی در بلند مدت هزینه‌های مازاد را کاهش می‌دهد. خوشبختانه دستگاه‌های تایمر تقریباً با هر نوع لامپ، از LED تا متال هالید سازگار هستند.

رفلکتورها و تایمر روشنایی

سنسورها

سنسورها کاملا متفاوت از تایمرها، اما با هدفی مشابه عمل می‌کنند. در واقع سنسورهای روشنایی برای شناسایی فضاهای خاص و برای تعیین اینکه آیا نور در آن فضا نیاز است یا نه استفاده می‌شوند.

این تجهیزات می‌توانند گرما یا حرکت را تشخیص دهند و همچنین باز شدن در را نیز تشخیص می‌دهند و نیاز به نورپردازی در مکان مورد نظر را نشان می‌دهند و منبع نور را بر این اساس روشن می‌کنند. این تجهیزات نیز راه دیگری برای صرفه‌جویی در هزینه‌های نورپردازی به شمار می‌روند.

سنسورهای روشنایی

لامپ‌های نشکن

لامپ‌های نشکن، لامپ‌هایی با پوشش محافظ هستند که قاعدتا دوام بیشتری دارند. نوعی لوازم جانبی روشنایی عالی با طراحی خاص که اگر بشکنند نیز، خرده شیشه‌هایشان در همه جا پراکنده نخواهند شد، بلکه در داخل پوشش محکم این نوع لامپ‌ها می‌مانند. این لامپ‌ها برای مدت‌زمان طولانی کار می‌کنند و همچنین ایمنی لازم را برای انواع مختلف مکان‌ها فراهم می‌کنند. از آشپزخانه گرفته تا مهدکودک، این لامپ‌ها یکی از لوازم جانبی مناسب برای نوپردازی خواهند بود.

لامپ های نشکن

نورپردازی ریلی

برای یک نورپردازی متمرکز و مدرن، روش نورپردازی ریلی گزینه‌ای عالی محسوب می‌شود. این نوع نورپردازی را کمتر می‌شود به عنوان یک لوازم جانبی معرفی کرد اما روشی کاربردی و مهم به‌شمار می‌رود. این روش نورپردازی معمولاً با نورپردازی عمومی مکان‌ها هماهنگ است و یک راهکار خوبی برای ایجاد نور متمرکز بر یک نقطه خاص از فضا خواهد بود. روشی برای برجسته کردن آثار هنری، قفسه‌ها و سایر نقاط مورد علاقه ساکنین ساختمان‌ها و طراحان دکوراسیون. در نورپردازی ریلی می توان از چراغ های ریلی مگنتی نیز استفاده کرد.

نورپردازی با چراغ ریلی

نورپردازی زیر کابینت

یکی از راه‌های آسان برای ارتقاء زیبایی هر آشپزخانه، نورپردازی زیر کابینت است. شاید فکر کنید که برای این کار باید دانش فنی خاصی داشته باشید، اما اینطور نیست. امروزه گزینه‌های زیادی برای نورپردازی زیر کابینت وجود دارد که نصب آن‌ها را بسیار ساده می‌کند. مثلا می‌توانید از چراغ‌هایی که به راحتی زیر کابینت‌ها می‌چسبند و یا چراغ‌هایی که با باتری کار می‌کنند و قابل جابجایی هستند استفاده کنید. این نوع نورپردازی به کمک لوازم جانبی ذکر شده، فضای آشپزخانه روشن‌تر و زیباتر می‌کند.

نورپردازی زیر کابینتی

پریزهای GFCI

برای نورپردازی فضای باز، پریزهای GFCI ضروری هستند. این پریزها سبب می‌شوند که در صورت بروز اختلال در جریان برق، چراغ‌ها خاموش شوند تا از شوک الکتریکی جلوگیری شود.

این پریزها را بهتر است یک برق‌کار برای شما نصب کند یا خودتان یک مدل قابل نصب را از فروشگاه‌های روشنایی تهیه کنید‌. همچنین برای ایمنی نورپردازی فضای باز نیز لوازم بسیار مهمی به شمار می‌روند.

چراغ آدرس

اگر به دنبال نوعی لوازم جانبی نورپردازی می‌گردید که به اصطلاح، شخصیت به فضای بیرونی شما بدهد. چراغ آدرس گزینه مناسبی است. این چراغ‌های کوچک، شماره یا پلاک و یا نام ساختمان و خانه شما را بر روی یک جعبه روشن می‌کنند، شما آن را بر روی دیوار یا ستون نصب می‌کنید.

در کنار زیبایی این چراغ‌ها همچنین به مهمانان و مشتریان شما کمک می‌کنند خانه را زودتر تشخیص دهند و به راحتی پیدا کنند. چراغ‌های آدرس معمولاً با برق یا انرژی خورشیدی کار می‌کنند و در طرح‌ها و رنگ‌های مختلفی موجود هستند.

چراغ های آدرس روشنایی

سخن پایانی

نورپردازی یکی از عناصر مهم در طراحی هر محیط است. با استفاده از لوازم جانبی نورپردازی مناسب، می‌توانید نورپردازی مکان خود را بهبود ببخشید و فضا را زیبا و جذاب کنید.

در این مقاله 10 لوازم جانبی برتر نورپردازی را معرفی کردیم. می‌توانید از آن‌ها برای نورپردازی مسیر، زیر کابینت، پلاک و آدرس، محیط باز و غیره استفاده کنید. این لوازم جانبی نه تنها نورپردازی خانه و مکان مورد نظر شما را زیبا و جذاب‌تر می‌کنند، بلکه به شما کمک می‌کنند، تا در هزینه‌ها و مصرف انرژی صرفه‌جویی کنید و ایمنی خود را نیز افزایش دهید.

مقالات مرتبط

اشتراک
اعلام به من
guest
0 نظرات
Inline Feedbacks
View all comments
0
دوست داریم نظرتونو بدونیم، لطفا دیدگاهی بنویسیدx