صفحه اصلی اخبار و مقالاتاخبار روشنایی اشتباهات رایج درباره انواع لامپ ال ای دی

اشتباهات رایج درباره انواع لامپ ال ای دی

توسط نجوا ایزدی
اشتباهات رایج درباره انواع لامپ ال ای دی

اشتباهات رایج در رابطه با انواع لامپ LED

امروزه لامپ ‌های ال ‌ای ‌دی به سرعت در حال کسب محبوبیت در میان مصرف کنندگان‌ هستند. در همین راستا شرکت ‌های متنوعی به تولید انواع لامپ LED روی آورده‌اند. در عین حال در میان مشتریان این لامپ‌ها تصورات و قضاوت‌های گوناگونی وجود دارد که گاها بر واقعیت منطبق نیستند. در متن پیش رو به بررسی این دیدگاه‌های گوناگون می‌پردازیم.

 قیمت لامپ ‌های ال ‌ای ‌دی

از جمله تصورات مرسوم میان مصرف‌ کنندگان این محصول گرانی قیمت این کالا در قیاس با انواع دیگر است. این تصور به طور کلی غلط است. امروزه دیگر لامپ‌های ال ‌ای‌ دی مانند اولین روزهای ورودشان به بازار گران قیمت نیستند. در واقع حالا دیگر متوسط قیمت این محصولات اندکی بیشتر از نمونه‌ های قدیمی‌تر است.  همچنین چنانچه عمر طولانی‌ تر این نوع لامپ‌ را در نظر بگیریم متوجه خواهیم شد که بسیار به صرفه‌تر هستند.

مقایسه ویژگی های انواع لامپ

میزان روشنایی لامپ ‌های ال ‌ای ‌دی

یکی دیگر از تصورات غلطی که درباره لامپ ‌های ال ‌ای‌ دی در میان مصرف‌کنندگان مرسوم است به میزان نوردهی این لامپ ‌ها برمی‌گردد. عموما این طور تصور می‌شود که لامپ ‌های ال ‌ای ‌دی از نوردهی کمتری برخوردارند، در حالی‌که چنانچه برای مثال دو لامپ رشته‌ای 100 وات را در قیاس با یک لامپ ال ‌ای ‌دی 8 وات در نظر بگیریم، خواهیم دید که لامپ ال ‌ای‌‌ دی هم از لحاظ مصرف بهینه انرژی بسیار بهینه‌تر است و هم در عین حال نوردهی بهتری دارد.

میزان بهره‌ وری لامپ ‌های ال ‌ای ‌دی

نکته دیگر این است که مصرف‌ کنندگان گمان می‌ برند لامپ‌ های ال ‌ای‌ دی از نظر مصرف انرژی بهینه نیستند. این در حالی است که درست عکس این مطلب صادق است. با توجه به این‌که میزان نور تولید شده توسط یک لامپ ال ‌ای ‌دی در ازای هر وات انرژی مصرفی قابل بررسی است به یک نمونه توجه فرمایید:

یک لامپ رشته‌ ای 100 وات و یا یک لامپ فلوئورسنت 15 وات مقدار نوری به یک اندازه تولید می‌نمایند که هر دو برابر است با مقدار تولید شده توسط یک لامپ ال‌ای‌دی 8 وات. با این وصف لامپ‌های ال‌ای‌دی 12 برابر از نظر مصرف انرژی بهینه‌تر از انواع دیگر هستند.

میزان روشنایی انواع لامپ

قیمت لامپ‌ های ال ‌ای ‌دی در آینده‌ای نزدیک

تصور رایج دیگر در مورد لامپ‌ ال ‌ای ‌دی در میان مصرف کنندگان درباره کاهش قیمت این محصول در آینده‌ای نامعلوم و نزدیک است. بنابراین باید مدتی را برای خریدن این نوع لامپ‌ها صبر کرد. اما واقعیت این است که این ایده به طور کلی پایه و اساسی ندارد. لامپ ‌های ال‌ ای ‌دی هنگام عرضه اولیه به بازار بسیار گران بودند اما با توجه به این‌که اکنون از نظر قیمتی به حد نرمالی رسیده‌اند تصور کاهش قیمت بیش از اندازه در آینده‌ای نزدیک تصوری غلط خواهد بود.

 آیا لامپ ‌های ال‌ ای ‌دی گرما تولید می‌کنند؟

شاید پربسامد ترین تصور رایج میان مصرف‌کنندگان این محصولات این گمان باشد که لامپ ‌های ال ‌ای ‌دی مطلقا گرمایی تولید نمی‌کنند. پر واضح است که این تصور نیز غلط است و در واقع این نوع لامپ ‌ها نیز گرما تولید می‌کنند اگرچه میزان گرمای تولید شده در آن ‌ها در قیاس با نمونه ‌های قدیمی ‌تر حد بسیار پایین‌تری دارد. این تفاوت نیز از این بابت است که لامپ ‌های ال‌ ای‌ دی از امواج مادون قرمز و فرابنفش که سبب گرم شدن لامپ‌ های قدیمی‌تر می‌شوند بهره نمی‌برند. اما در عین حال چنانچه برای مدتی طولانی روشن باشند گرم می‌شوند.

امید می‌رود با توجه به نکات اشاره شده در متن مقاله فوق، کاربران بتوانند در مواجهه با تصورات غلط و مصطلح شده در میان مصرف کنندگان لامپ ‌های ال‌ ای ‌دی، گزاره ‌های درست و نادرست را از یکدیگر تمیز بدهند. شما می توانید برای خرید لامپ LED در مدل های مختلف و همچنین جهت اطلاع از قیمت لامپ ال ای دی به لایت هوم مراجعه نمایید.

مقالات مرتبط

اشتراک
اعلام به من
guest
0 نظرات
Inline Feedbacks
View all comments
0
دوست داریم نظرتونو بدونیم، لطفا دیدگاهی بنویسیدx