صفحه اصلی اخبار و مقالاتاخبار روشنایی رایج ترین اشتباهات نورپردازی در 2023

رایج ترین اشتباهات نورپردازی در 2023

توسط نجوا ایزدی
اشتباهات رایج نورپردازی در سال 2023

اشتباهات رایج نورپردازی در سال 2023

برای برجسته کردن گوشه و کنار هر فضا نورپردازی نقشی اساسی و غیرقابل انکار ایفا می کند. با نورپردازی مناسب فضای داخلی، محیطی دلپذیر و راحت برای بازدیدکنندگان و ساکنان فراهم می شود. در مقابل، نبود نور مناسب در فضا بر خلق و خو و سلامتی افراد تأثیر منفی خواهد داشت.

اکنون نورپردازی از ضروریات روشنایی برای ایجاد دید واضح هم فراتر رفته و امروزه انواع تکنیک های نورپردازی با هدف بالابردن زیبایی شناسی فضا و ایجاد تجربه ای بی نظیر برای ساکنین مورد استفاده قرار می گیرند.

تجهیزات روشنایی LED جای منابع روشنایی سنتی را گرفته اند و سیستم های هوشمند، امکان کنترل از راه دور را فراهم کرده اند. برای حصول نتیجه مطلوب از فرایند ادغام این وسایل مدرن در هر محیط تجاری یا مسکونی، باید برنامه ریزی و اجرای دقیقی داشته باشید.

با این اوصاف، مشکلات و اشتباهات رایجی در هنگام نصب این چراغ ها به وجود می آید. در این مقاله به برخی از این اشتباهات نورپردازی اشاره خواهیم کرد.

پافشاری به استفاده از روش های سنتی نورپردازی

معمولا چراغ های توکار برای روشن کردن همان محدوده با تمرکز نور در جهت پایین مورد استفاده قرار می گیرند، هرچند که این چراغ ها مفید نیز هستند، اما با نصب آنها محیطی زیبا و دلپذیر نخواهیم داشت.

بنابراین بهتر است، ترکیبی از تجهیزات روشنایی مانند لامپ های آویز یا روکار، همراه با چراغ های توکار داشته باشیم. با این روش فضایی بسیار کاربردی و مناسب، به صورت دلخواه خواهیم داشت.

تاکید به استفاده از روش های قدیمی در نورپردازی

عدم بهینه سازی مصرف انرژی

نصب بدون برنامه ریزی و بررسی نشده چراغ ها، مهمترین دلیل مصرف بیش از حد انرژی در فضاهای مدرن است. این مسئله سبب هدر رفتن انرژی و قبض های سنگین برق می شود. از اهداف اصلی فضاهای مدرن، بهینه سازی مصرف انرژی است.

به همین دلیل در نصب لامپ ها باید الزامات و اهداف صرفه جویی در انرژی در نظر گرفته شود. دقیقا به همین منظور استفاده از ال‌ ای‌ دی‌ ها بر لامپ‌ های فلورسنت اولویت دارد، زیرا گزینه اول تا 80 درصد کارآمدتر از گزینه دوم است.

عدم توجه به محیط زیست در نورپردازی

نادیده گرفتن نورهای دیمری یا قابل تنظیم

ظاهراً هنگام انتخاب چراغ‌ های روشنایی مناسب، گزینه‌ هایی که نور کمی منتشر می کنند، خواهان کمتری دارند. در واقع تجهیزات نوری بدون توجه به الزامات، همیشه با حداکثر ظرفیت خود انتخاب می شوند که در نتیجه سبب افزایش مصرف انرژی خواهد شد.

وسایل روشنایی تجاری LED موجود در بازار با قابلیت کاهش نور، برای سرنشینان این امکان را فراهم می کنند تا در صورت نیاز امکان تغییر روشنایی را داشته باشند.

عدم استفاده از نورهای قابل تنظیم

انتخاب روشنایی بدون توجه به ویژگی های نورپردازی

برای انتخاب صحیح منابع روشنایی، نکاتی اساسی را باید در نظر داشته باشیم. این نکات شامل شدت انتشار نور، کنتراست، کیفیت، جهت و دمای رنگ نور می شود.

برای مثال، انتخاب دمای رنگ اشتباه، تاثیر زیادی بر حس حاکم بر فضا خواهد داشت. همچنین، انتخاب چراغ های بی کیفیت سبب تحمیل هزینه تعمیرات و تعویض مکرر تجهیزات خواهد شد. بنابراین، بر اساس نیاز، باید این عوامل را از قبل بررسی کنیم.

نادیده گرفتن تجهیزات روشنایی سازگار با محیط زیست

عامل حیاتی پایداری تجهیزات نوری، اغلب هنگام انتخاب و طراحی روشنایی در کسب‌ و کارهای مختلف نادیده گرفته می شود. وسایل روشنایی پایدار به آن دسته از منابع روشنایی گفته می شود که کارآمد و سازگار با محیط زیست هستند. هیچ گونه اثر نامطلوبی بر محیط زیست نمی گذارند. ال‌ ای‌ دی‌ ها به دلیل کارآمد بودن، مصرف انرژی کمتر و نداشتن هیچ عنصر سمی مانند جیوه، در دسته لامپ‌ های پایدار قرار می گیرند.

عدم استفاده از روشنایی سازگار با محیط زیست

به غیر از اشتباهاتی که بیان شد، در نورپردازی موارد جزئی و در عین حال تاثیرگذار دیگری نیز وجود دارد. که بر طراحی نور کلی فضا تاثیر می گذارند.

با تماس با متخصصان در انتخاب تجهیزات نورپردازی می توانید از بروز این اشتباهات، جلوگیری کنید.

سخن پایانی

در نورپردازی، اشتباهات رایجی وجود دارد که ممکن است تأثیر بسیاری در نورپردازی نهایی داشته باشند :

  • استفاده از تجهیزات نوری نامناسب یا بیش از حد می‌ تواند منجر به ایجاد سایه‌ های ناخوشایند و عدم توازن در نورپردازی شود.
  • نادیده گرفتن ابعاد و اندازه فضا نیز منجر به برجسته کردن المان ها یا کاهش دیده شدن برخی اجزاء می شود، که سبب ایجاد تناقض و ناهماهنگی در طراحی می‌ شود.
  • استفاده از رنگ‌ های نامناسب در نورپردازی، رنگ غیرطبیعی به اجزاء و فضاهای مختلف می دهد و حس کلی فضا را تحت تأثیر قرار خواهد داد.
  • عدم توجه به توزیع صحیح نور نیز می‌ تواند سبب ایجاد سایه‌ های ناخوشایند و عدم توازن در فضا شود.
  • استفاده از تجهیزات نوری با کیفیت پایین می‌ تواند منجر به کاهش کیفیت نهایی نورپردازی و دیده شدن نادرست اجزاء شود.

به طور کلی، برای داشتن یک نورپردازی موفق، لازم است از این اشتباهات پرهیز شود و به انتخاب مناسب تجهیزات نوری، توزیع نور، رنگ نور و در نهایت ابعاد و اندازه فضا توجه کرد.

مقالات مرتبط

اشتراک
اعلام به من
guest
0 نظرات
Inline Feedbacks
View all comments
0
دوست داریم نظرتونو بدونیم، لطفا دیدگاهی بنویسیدx