صفحه اصلی اخبار و مقالاتاخبار روشنایی دو پرسش متداول در رابطه با لامپ های ال ای دی

دو پرسش متداول در رابطه با لامپ های ال ای دی

توسط نجوا ایزدی
دو پرسش متداول در رابطه با لامپ های ال ای دی

نکاتی درباره لامپ های ال ای دی

  • آیا نور خورشید و نور لامپ LED قابل مقایسه است؟
  • علت چشمک زدن لامپ ال ای دی و راهکاری ساده برای حل آن

این که لامپ‌های ال ‌ای ‌دی می‌توانند برای نور خورشید یک جایگزین محسوب بشوند یا نه از جمله پرسش ‌های پیرامون این نوع از لامپ‌ها است. اصولا تفاوت‌هایی مابین نور خورشید و نور لامپ ال ‌ای ‌دی وجود دارد. یکی از مهم‌ترین این تفاوت‌ها این است که نور لامپ ال‌ ای ‌دی در محدوده قرمز و آبی طیف نورها، نمی‌تواند به اندازه خورشید انرژی از خود ساطع کند. به طور کلی خورشید، مشعل و البته لامپ‌ها انرژی را در قالب ذراتی که فوتون نام دارند آزاد می‌کنند.

در این سه مورد ذکر شده فوتون‌های خورشید محصول گذاخت هسته‌ای هستند. مشعل از یک واکنش شیمیایی برای سوختن استفاده می‌نماید و لامپ نیز نیروی الکتریسیته را به فوتون‌ ها تبدیل می‌ کند.

مقایسه جزییات نور خورشید و نور لامپ ‌های ال ‌ای‌ دی

اصولا میزان انرژی ساطع شده از خورشید بسیار وسیع است، با این وصف باید اشاره نماییم که نوری که از طرف خورشید ساطع می‌گردد با نور لامپ خیابانی از جهت دیگری نیز دارای تفاوت است. بیشتر نور یک لامپ در محدوده قرمز و آبی طیف نورها ظاهر می‌شود و نمی‌تواند به اندازه خورشید انرژی ساطع نماید و یا به عبارت دیگر میزان متفاوتی از قرمز، زرد و آبی با یکدیگر ترکیب می‌شوند تا نور سفید یک لامپ را بسازند. بد نیست بدانیم امروزه محققان توانسته‌ اند با بهره‌ گیری از نور لامپ‌های ال ‌ای‌ دی گیاهان در فضاهای بسته رشد بدهند. به طور کلی اما پر واضح است که نور خورشید بسیار قوی‌تر از هر نوع نور مصنوعی است. همچنین به خوبی و به طور مساوی در میان طول موج‌های مختلف تقسیم شده است اما تفاوت عمده دیگری که میان نور لامپ و نور خورشید وجود دارد این است که لامپ برای روشن کردن به انرژی نیاز دارد اما نور خورشید نامحدود و رایگان است.

میزان نور لامپ ال ای دی

علت چشمک زدن لامپ‌های کم مصرف هنگام خاموش بودن

یکی از مشکلاتی که ممکن است در زمان استفاده از لامپ ال ای دی برای شما پیش بیاید، چشمک زدن لامپ است که در واقع هنگامی که لامپ ال ای دی توسط کلید روشنایی دیواری روشن و خاموش می‌شود، ممکن است برخی مواقع با وجودی که کلید در حالت خاموش قرار دارد لامپ چشمک بزند. این چشمک زدن زمانی که محیط تاریک است بسیار بیشتر به چشم می‌آید.

در بسیاری موارد علت اصلی چشمک زدن لامپ‌های ال ای دی می‌تواند جریان درون لامپ باشد که حتی در هنگام خاموشی هم شارژ می‌شود. در توضیح این پدیده باید بگوییم که هنگامی که کلید روشنایی دیواری روی حالت روشن قرار دارد لامپ تمام ولتاژ را می‌گیرد و بعد هنگامی که کلید روی حالت خاموش قرار می‌گیرد لامپ عملا در مقابل نور کلید دیواری خنثی می‌شود و همین امر سبب می‌شود تا جریان بسیار کمی درون لامپ همچنان جاری باشد.

لامپ ال ای دی

راه‌کاری برای حل مشکل چشمک زدن لامپ‌های ال ‌ای‌ دی

در اینجا به ارائه راه‌کاری برای حل مشکل چشمک زدن این نوع لامپ‌ در هنگام خاموشی می‌پردازیم. برای این منظور باید یک مقاومت جاری بین دو اتصال لامپ قرار بگیرد. کارایی این مقاومت این است که وقتی کلید دیواری خاموش باشد نه تنها خازن داخل لامپ شارژ نمی‌شود بلکه سبب می‌گردد جریان از آن عبور کند.

در این مقاله به شکلی اجمالی به دو پرسش پرتکرار که در حاشیه لامپ های ال‌ ای ‌دی وجود دارد پرداخته شده است. اولی پرسشی در باب قیاس میان مشترکات و تفاوت‌های میان ماهیت نور لامپ‌ها ال‌ای‌دی و نور خورشید و دومی مشکلی کوچک در مورد این لامپ‌ها که راه‌حل ساده‌ای نیز برای رفع آن ارائه شده است.

مقالات مرتبط

اشتراک
اعلام به من
guest
0 نظرات
Inline Feedbacks
View all comments
0
دوست داریم نظرتونو بدونیم، لطفا دیدگاهی بنویسیدx