صفحه اصلی اخبار و مقالاتاخبار روشنایی چراغ ریلی، نورپردازی مدرن

چراغ ریلی، نورپردازی مدرن

توسط محمود زارعی
چراغ ریلی نورپردازی مدرن

چراغ ریلی چیست ؟

تجهیزات برقی مخصوصا تجهیزات مربوط به روشنایی از ملزومات طراحی داخلی هستند که با پیشرفت معماری و طراحی داخلی ساختمان، تمام تجهیزات مورد نیاز در ساختمان‌ها تنوع بسیاری پیدا کرده‌اند. امروزه حتی بسته به نوع مکان و کارکرد آن، تجهیزاتی تولید می‌شوند که تأثیر روانی بر ساکنان، در طراحی آن‌ها در نظر گرفته می‌شود. نورپردازی یکی از مهم‌ترین عناصر معماری و طراحی داخلی است. گستردگی و تنوع در معماری و طراحی و داخلی، تولید انواع تجهیزات نورپردازی را در پی داشته است.

یکی از انواع چراغ‌ هایی که برای تامین نور ساختمان‌ها بسیار کاربردی و اقتصادی می‌تواند باشد، چراغ ریلی است. این نوع از نورپردازی طوری طراحی شده است که برای هر چراغ به سیم‌ کشی جدا نیازی نیست. همه چراغ‌ها در یک مسیر قرار می‌گیرند و انرژی را از سیم‌ کشی درون ریل می‌گیرند. همچنین نورپردازی در چراغ ریلی را می‌ توان در زاویه‌های متفاوت تنظیم کرد. این قابلیت چراغ ریلی در جاهایی مثل فروشگاه‌ها و نمایشگاه‌ها اهمیت بسیاری دارد چون می‌توان با توجه به دکوراسیون و چینش اجناس و محصولات، جهت نورپردازی را تنظیم کرد.

ریل‌های چراغ ریلی طوری ساخته می‌شوند که می‌توان از آن‌ها روی زمین، دیوار یا سقف استفاده کرد. با توجه به نوع کارکردی که قرار است از این نورپردازی گرفته شود، یکی از انواع آن را می‌توان انتخاب کرد. بهتر است در هنگام انتخاب محل نصب و نوع چراغ ریلی، به این موضوع توجه داشته باشید که ریل‌ها تحمل تعداد و اندازۀ لامپ‌ها را داشته باشند. همچنین سیم‌کشی ساختمان باید طوری باشد که با ریل‌ها هماهنگ باشد تا تأمین انرژی چراغ‌ به بهترین شکل انجام شود؛ چون به جز نورپردازی، ریل‌ها به منظور حرکت و تغییر زاویۀ نور‌ هم استفاده می‌شوند.

نورپردازی با چراغ ریلی

این نوع نورپردازی برای مکان‌هایی که سقف بلندی دارند، بسیار مناسب است در عین حال برای انواع فضاها می‌توان از تنوع اندازه‌های چراغ ریلی استفاده کرد. در انتخاب چراغ ریلی به رنگ، شدت نور، اندازۀ ریل، بودجه‌ای که برای نورپردازی در نظر گرفته‌ اید و جای قرارگرفتن آن دقت کنید. در نهایت برای این نوع از نورپردازی انواع مختلفی از لامپ به کار گرفته شده‌ که شکل‌های متفاوتی از تابش نور را ایجاد می‌کنند. در چراغ ریلی از لامپ‌های LED ،SMD ،COB و لامپ رشته‌ای و متال استفاده می‌شود. این نورها امکان‌های انتخاب بیشتری را در اختیار شما می‌‎گذارند تا با توجه به نیاز فضای مورد نظرتان بهترین را انتخاب کنید.

به کارگیری چراغ‌های ریلی در نورپردازی فروشگاه ها، ساختمان ها و غیره را می‌توان از به‌ روزترین شیوه‌ها در جهت تامین نور برشمرد. همچنین این چراغ‌ها را می‌توان هماهنگ با معماری‌های روز و شرایط ویژه ساختمان‌ها تنظیم و انتخاب نمود. منابع نور در این سیستم چراغ‌های ریلی بر روی یک ریل و در درون مسیری یکسره و پیوسته قرار می‌گیرند. بنابراین چراغ‌ها در داخل یک ردیف و در کنار هم جای‌گذاری می‌شوند.

مطلب قابل توجه درباره ریل‌های این سیستم این است که این ریل‌ها باید علاوه‌بر قابلیت تحمل وزن چراغ‌ها امکان انتقال برق را نیز داشته باشند. همچنین در این سیستم سیم‌کشی مناسب برای تامین برق در مسیر چراغ‌های ریلی قرار می‌گیرد. در این سیستم از ریل‌ها در جهت حرکت دادن چراغ‌ها نیز بهره می‌برند.

کاربری چراغ ریلی

به طور کلی از چراغ‌ های ریلی در مکان ‌هایی مثل فروشگاه‌ها و گالری‌ها استفاده می‌شود. استفاده از این سیستم همچنین در شرایطی توصیه می‌شود که نیاز است تابش نور به صورت موضعی و بر روی عناصر ویژه‌ای صورت بگیرد. توجه کنید که می‌توان چراغ‌ها را در این سیستم در جهات مختلفی چرخاند همچنین می‌توان برای مکان‌ های خاص و در جهت نورپردازی‌های ویژه نیز از این سیستم استفاده نمود. برای نمونه در صورت استفاده از چنین سیستمی در فضای گالری‌ها این امکان وجود دارد که هر کالا یا محصول یا تابلویی را جداگانه و با نور اختصاصی نورپردازی نموده و نمایش داد. به این ترتیب توجه بهتری را نیز از بازدیدکنندگان دریافت خواهیم نمود. یک ویژگی بسیار جذاب این سیستم قابلیت جا به‌ جا کردن چراغ‌ ها در درون ریل است. برای نمونه چپ یا راست بردن این چراغ‌ها بر روی ریل برای به دست آوردن نور مورد نطر فضاهای گوناگون.

نکته آخر

انواع چراغ‌ ریلی از منابع تامین کننده نور فروشگاه‌ها و مراکز تجاری هستند. قابلیت تابش موضعی نور و شیوه نصب این چراغ‌ها آن‌ها را در میان گزینه‌های مناسب روشنایی ویترین‌ها و اشیاء ایستاده و یا نصب شده روی دیوار قرار داده است. این ابزار روشنایی به جهت سوار بودن بر ریل‌های مخصوص و قابلیت چرخش ۳۶۰ درجه به راحتی قابلیت استفاده و هماهنگی با طراحی‌ها و معماری‌های گوناگون خواهد بود. امیدواریم کاربران با مطالعه این مقاله به دانشی کافی درباره چراغ‌های ریلی دست یافته باشند.

مقالات مرتبط

اشتراک
اعلام به من
guest
0 نظرات
Inline Feedbacks
View all comments
0
دوست داریم نظرتونو بدونیم، لطفا دیدگاهی بنویسیدx