صفحه اصلی اخبار و مقالاتاخبار روشنایی نورپردازی فروشگاه و گالری

نورپردازی فروشگاه و گالری

توسط محمود زارعی
نورپردازی فروشگاه و گالری

نورپردازی فروشگاهی

امروزه نورپردازی از مهم ‌ترین ارکان طراحی دکوراسیون ساختمان‌های گوناگون به شمار می‌رود. در واقع نورپردازی مناسب سبب هویت ‌بخشی به فضای هر ساختمانی می‌شود. به همین جهت توجه سازندگان و کاربران به نورپردازی گسترش یافته است. به طور کلی در هر مکان و فضایی استفاده از نور طبیعی ارجح ‌تر است. اما در عین حال نور خورشید برای یک نورپردازی کامل کفایت نمی‌کند. بنابراین نیاز به نورهای مصنوعی وجود دارد. از مهم‌ ترین مکان‌هایی که طراحی و اجرای نورپردازی در آن‌ها از اهمیت بسیار بالایی برخوردار است می‌توان به فروشگاه‌ها و البته گالری‌ها اشاره نمود. برای این منظور ما نیاز به چراغ‌ های فروشگاهی و همچنین چراغ‌های ویترینی داریم. تمام انواع این چراغ‌ها به صورت روکار ریلی و توکار نیز در بازار موجودند. و هر کدام از آن‌ها برای یک سبک ویژه نورپردازی مناسب هستند.

نورپردازی فروشگاه در طراحی فروشگاه اهمیت بسیار بالایی دارد و می تواند به میزان قابل ملاحظه ای در فروش و رفتار مشتریان تاثیر گذار باشد. اگر نور فضای فروشگاه شما مناسب نباشد شاید افراد تمایلی حتی به وارد شدن به محل نداشته باشند. البته اصول نورپردازی در فروشگاه به عوامل مختلفی از جمله نوع فروشگاه، مساحت آن و غیره بستگی دارد. به طور حتم نورپردازی فروشگاه های کوچک در مقایسه با فروشگاه های بزرگ کاملا متفاوت است و یا بستگی دارد محل فروشگاه داخل یک پاساژ بزرگ مجلل است یا در کناره خیابانی کم رفت و آمد.

نورپردازی فروشگاهی

محسنات نورپردازی برای فروشگاه‌ها

تا این‌ جا اشاره کردیم که نورپردازی فروشگاه‌ها و گالری‌ها از اهمیت بالایی برخوردار است. زیرا می ‌تواند یک عامل بسیار مهم از جذب مشتری باشد. نورپردازی در فروشگاه ها کاملا به دو دسته تقسیم می شود یکی نورپردازی در محیط داخل فروشگاه و دیگری نورپردازی ویترین که هرکدام اصول و شرایط خاص خود را دارند به طور مثال نورپردازی محوطه های داخلی با استفاده از چراغ های پنلی سقفی، هالوژن ها، چراغ های ریلی یا پنل های SMD انجام می شود در حالی که برای نورپردازی ویترین باید از چراغ های ویترینی کوچک که نور متمرکزی را روی هر کالا ایجاد می کنند استفاده کرد.

به طور کلی نورپردازی فروشگاهی و ویترینی هردو محسناتی دارند که از آن جمله می‌توان به بهتر دیده شدن کالاها نیز اشاره نمود. امروزه ویترین مغازه‌ها علاوه‌بر معرفی کالاها وطیفه جذب مستری را نیز برعهده دارند. بنابراین نورپردازی به‌وسیله چراغ‌های فروشگاهی و ویترینی به‌طور مستقیم بر میزان فروش اثرگذار خواهد بود. این نورپردازی حتما باید با توجه به اهمیت و نکات بازاریابی انجام بشود. یعنی یک کالایی که از نظر بازاریابی و فنون فروش باید بیشتر در چشم بیاید توسط طراحی نورپردازی درخشش بیشتری داشته باشد. با این وصف باید بدانید که برای نورپردازی ویترین‌ها از چراغ‌های فروشگاهی توکار و برای فضای داخلی از چراغ فروشگاهی ریلی بهره ببرید.

نکاتی درباره طراحی نورپردازی در فروشگاهی

در فرایند نورپردازی یک فروشگاه و به طور کلی در هنگام بهره بردن از نور در یک فرایند نورپردازی باید به نکات متفاوتی توجه نمود. برای نمونه گاهی اوقات نور زیاد مجب آزار و آسیب به چشم می‌شود. یا برای مثال رنگ لامپ‌هایی که برای نورپردازی انتخاب می‌شود حتما باید با رنگ‌های پس‌زمینه و موارد دیگری که در ویترین یا فضای فروشگاه وجود دارد منطبق و متناسب باشد. در انتخاب روشنایی مناسب برای فروشگاه ها حتما باید به هزینه های نصب و نگهداری نیز توجه کرد به همین دلیل از همان ابتدا باید چراغ هایی را انتخاب کرد که هم عمر بالایی دارند و هم میزان نور آنها قابل قبول باشد.

امروزه استفاده از تکنولوژی های ال ای دی در روشنایی های مختلف این امکان را به شما می دهد تا هم نوری با کیفیت و شدت مناسب دریافت نمایید و هم بتوانید در بلند مدت هزینه های برق مصرفی خود را کاهش دهید.

تاثیر نورپردازی فروشگاهی

تاثیر نورپردازی فروشگاه

اصولا نورپردازی در یک فروشگاه چند نقش اساسی را بازی می‌کند. نخستین و مهم‌ترین آن‌ها جذب نگاه‌ها به سمت کالاهای مد نظر است. دومین نقش نورپردازی بالا بردن میزان روشنایی در سطح اجناس در جهت بهتر دیده شدن آن کالا است. و در نهایت نقش اساسی دیگری که نورپردازی در این مکان‌ها بازی می‌کند استفاده نمودن از انواع چراغ‌ های فروشگاهی ویترینی و یا چراغ دکور برای به هیجان آوردن مشتریان است.

از طرف دیگر به قاعده در نورپردازی فروشگاه‌ها این نکته حائز اهمیت است که نوع فروشگاه در انتخاب نوع نورپردازی بسیار موثر خواهد بود. برای نمونه در فروشگاه‌هایی مثل سوپرمارکت که کالاها اغلب از نظر اندازه و اهمیت در یک رنج قرار دارند نیازی به نورپردازی تاکیدی وجود ندارد. و در واقع همین‌که فضا به طور کامل روشن باشد کافی است. اما در عین حال در فروشگاه‌هایی که کالاها و اجناس در رنج‌های گوناگونی هستند نورپردازی حتما باید از نوع تاکیدی طراحی بشود.

با توجه به اهمیت نورپردازی برای کاربران در این روزها در مقاله فوق به نکاتی کلی درباره‌ی اهمیت و سازوکارهای طراحی نورپردازی در فروشگاه‌ها پرداخته‌ایم. برای مشاهده انواع چراغ فروشگاهی می توانید به صفحه مربوط به این چراغ ها در لایت هوم مراجعه نمایید.

مقالات مرتبط

اشتراک
اعلام به من
guest
0 نظرات
Inline Feedbacks
View all comments
0
دوست داریم نظرتونو بدونیم، لطفا دیدگاهی بنویسیدx