صفحه اصلی اخبار و مقالاتاخبار روشنایی آشنایی با انواع لامپ

آشنایی با انواع لامپ

توسط نجوا ایزدی
آشنایی با انواع لامپ

آشنایی با انواع لامپ

تا به حال به این فکر کرده‌اید که چند نوع لامپ داریم. این روشنایی‌های چشم ‌نواز و متنوعی که در هر محیطی اطراف ما هستند، چه ساختاری دارند و چطور کار می‌کنند؟ تا به حال شده از این همه تنوع و زیبایی آن‌ها شگفت‌ زده شوید. اگر دقت کنید امروزه به هر جا که بروید متناسب با آن محیط  نورپردازی خاصی را می‌ بینیم. گوشۀ یک کافه در شب، یک مجتمع تجاری بزرگ که نورهای داخل و نمای آن توجه همه را در خیابان جلب می‌ کند. لامپ بزرگی که جلوی یک آبمیوه ‌فروشی در خیابانی وصل شده است.

در ساختمان‌ های مدرن امروزی نورپردازی یکی از عناصر لاینفک پروژه ساخت به شمار می‌آید. با این وصف در جهت نورپردازی با کیفیت و متناسب با فضاهای گوناگون چگونگی استفاده از انواع لامپ‌ ها نیاز به بررسی و شناخت کافی دارد. آگاهی به ویژگی‌ های هر کدام از انواع لامپ‌ های گوناگون موجود در بازار این امکان را به کاربران می‌ دهد تا بهترین گزینه‌ها را با توجه به شرایط محیط مورد نظر خود انتخاب نمایند و از این طریق اتمسفری دلنشین و فضایی خوشایند را در ساختمان ایجاد کنند. در این مقاله تلاش می‌ کنیم انواعی از لامپ‌های موجود در بازار تولید و عرضه را به کاربران معرفی نماییم.

معرفی انواع لامپ

لامپ یک وسیله روشنایی است که انواع مختلف آن در تجهیزات و نورپردازی‌ های متفاوت استفاده می‌شود. لامپ‌ از قطعه‌ها و تجهیزات الکتریکی و مکانیکی مثل حباب، اتصالات، مدارها و بالاست تشکیل می‌شود. در ادامه به معرفی انواع لامپ می پردازیم :

لامپ‌ رشته‌ ای

لامپ‌ های رشته‌ ای یکی از قدیمی‌ ترین انواع لامپ‌ها به شمار می‌روند. اما امروزه مصارف بسیار اندکی دارند. لامپ‌های رشته‌ای یا به عبارتی لامپ‌های التهابی اصولا از چند رشته تنگستن پیچیده شده تشکیل می‌شوند. این نوع لامپ‌ های رشته‌دار عموما میزان بالایی انرژی الکتریکی مصرف می‌کنند. با این وصف به سبب میزان بالای اتلاف انرژی و تولید گرما راندمان پایینی نیز دارند، از طرفی نوری که این نوع لامپ‌ها تولید می‌نمایند در حدود 8 تا 22 لومن بر وات خواهد بود.

لامپ‌ هالوژنی

لامپ ‌های هالوژنی در بازار ابزارهای روشنایی در دسته محصولات جدید به شمار می‌روند. این نوع لامپ ‌ها از نظر ابعاد و اندازه اصولا کوچک‌تر از انواع لامپ‌های رشته‌ای معمولی هستند. لامپ ‌های هالوژنی زمانی کارایی صحیح و موفقی خواهند داشت که دمای حباب آن‌ها بیشتر از 200 درجه باشد.

لامپ ‌های هالوژنی اصولا نور زیادی تولید می‌کنند و همین امر سبب می‌شود که رنگ ‌های موجود در فضای هر محیطی را تقویت نمایند. از طرف دیگر این نوع لامپ‌ها در قیاس با انواع قدیمی‌تر دارای عمر مفید بیشتری هستند. لامپ ‌های هالوژنی بسیار حساس هستند و حتی چربی دست کاربر در هنگام باز یا بسته نمودن آن می‌تواند از عمر مفید لامپ بکاهد. در نهایت باید اشاره نماییم که لامپ‌های هالوژنی در حقیقت شکلی متحول شده از لامپ‌های رشته‌ای هستند. امروزه لامپ‌های هالوژنی به سه گروه لامپ‌های هالوژن LED و لامپ‌های هالوژن SMD و لامپ‌های هالوژن COB دسته‌ بندی می‌شوند.

لامپ‌ کم مصرف

لامپ‌ های کم مصرف که با عنوان فلورسنت فشرده نیز مشهورند از نظر شکل ظاهر اختلاف‌هایی با انواع لامپ‌های رشته‌ای قدیمی دارند. از آن جمله میزان مصرف انرژی برق که در لامپ‌های کم‌ مصرف تا یک سوم لامپ ‌های قدیمی کاهش یافته است. از طرف دیگر عمر مفید این نوع لامپ ‌ها تا چند برابر بیشتر از انواع لامپ‌ های قدیمی‌تر است. میزان انتشار نور لامپ ‌های کم ‌مصرف نیز بر پایه ویژگی ‌های عنصر جیوه محاسبه می‌گردد.

لامپ ‌های کم‌ مصرف اگرچه نوری مناسب و با کیفیت در فضا منتشر می‌کنند اما در عین‌حال میزان قابل توجهی اشعه ماورا بنفش نیز از خود ساطع می ‌نمایند. اما همچنان به دلیل کم بودن میزان مصرف انرژی در این نوع لامپ ‌ها در میان کاربران محبوب هستند.

لامپ ‌متال هالید

از دیگر انواع لامپ‌های موجود در بازار ابزارهای روشنایی لامپ‌های متال هالید هستند. این نوع لامپ‌ها از بخار عنصر جیوه ساخته شده‌اند. البته در ساختمان این نوع لامپ‌ها اندکی هم نمک ‌های هالوژنی وجود دارد. وجود این نمک ‌ها سبب بالا رفتن کیفیت رنگ و نور این نوع از لامپ‌ها می‌گردد.

لامپ متال هالید نور سفید و درخشنده و رنگ بسیار خوبی دارد. عملکرد آن هم خوب است و به‌سرعت دارد طرفداران بسیاری پیدا می‌کند و جای لامپ‌های دیگر را می‌گیرد.  برای نورپردازی سالن‌های بزرگ کارخانه، ورزش و معابر شهری و استادیوم‌های ورزشی بسیار مناسب است.

لامپ بخار سدیم

لامپ‌های بخار سدیم طوری طراحی شده‌اند که در ساختمان لامپ‌ گازی که تخلیه الکتریکی در آن صورت می‌پذیرد بخار سدیم است. از همین‌رو نور منتشر شده توسط این نوع لامپ‌ها زرد رنگ است. لامپ‌های بخار سدیم از میزان نور منتشر شده بسیار بالایی برخوردارند و در عین‌حال دارای عمر مفید بالایی نیز هستند بنابراین بهترین گزینه برای معابر شهری و تونل‌ها و جاده‌ها به شمار می‌آیند.

لامپ فلورسنتی

اولین ویژگی مهم این نوع لامپ‌ها راندمان بالای نوری آن‌ها در قیاس با انواع قدیمی‌تر مانند لامپ‌های رشته‌ای است. این نوع لامپ‌ها اصولا در کشور ما با عنوان لامپ‌های CFL نیز شناخته می‌شوند. لامپ‌های فلورسنتی علاوه‌بر میزان انتشار نور بالا از نظر هزینه‌های تمام شده نیز بسیار اقتصادی و مقرون به‌ صرفه می‌باشند.

لامپ فلورسنت عمری هفتاد ساله دارد. با بخار جیوه و فشار کم پر شده است. با گذشتن جریان الکتریسیته از میان گاز بخار جیوه نور ماورای بنفش منتشر می‌شود و در برخورد با لایۀ فلورسنتی داخل لامپ به نور تبدیل می‌شود.

انواع لامپ

لامپ LED

امروزه محبوب ‌ترین و پرکاربردترین نوع لامپ ‌ها همین لامپ ‌های ال ‌ای ‌دی هستند. این نوع لامپ‌ها همان‌طور که از نام‌ شان برمی‌آید تشکیل شده از چند LED هستند. اصولا برای تامین رنگ و نور مورد نیاز و مناسب لازم است چندین ال ‌ای‌ دی کوچک در جوار هم قرار داده شوند. این نوع لامپ‌ها عموما از نظر مصرف انرژی و عمر مفید نیز شرایط بسیار مقرون به ‌صرفه‌ای دارند و بنابراین از محبوب‌ترین کالاهای روشنایی محسوب می‌شوند.

با شناختن انواع لامپ ‌ها می‌توانیم متناسب با نیازی که دارید، بهترین انتخاب را داشته باشید. شرکت‌ها و برندهای مختلف در تولید انواع لامپ با یکدیگر رقابت می‌کنند. بهتر است با مقایسه و بررسی تولیدات مختلف به انتخاب دست بزنید که لامپ‌هایی با کارکرد بیشتر و عمری طولانی ‌تر تهیه نمایید. شما می توانید برای خرید و اطلاع از قیمت لامپ LED به لایت هوم مراجعه نمایید.

مقالات مرتبط

اشتراک
اعلام به من
guest
0 نظرات
Inline Feedbacks
View all comments
0
دوست داریم نظرتونو بدونیم، لطفا دیدگاهی بنویسیدx