صفحه اصلی اخبار و مقالاتاخبار روشنایی تفاوت ریل تک فاز و سه فاز در چراغ های ریلی

تفاوت ریل تک فاز و سه فاز در چراغ های ریلی

توسط نجوا ایزدی
بررسی ریل تکفاز و سه فاز

اکنون با پیشرفت تکنولوژی یکی از راهکارهایی هایی که برای تامین نور انواع مکان ها مورد استفاده قرار می گیرد، سیستم های نورپردازی مدرن است. تجهیزات مختلفی در گروه تجهیزات روشنایی مدرن جای می گیرند که از آن جمله می توان به چراغ های ریلی اشاره کرد. اگرچه استفاده از چراغ های ریلی سابقه ای طولانی دارد، اما در سال های اخیر استفاده از این نوع چراغ ها بسیار مورد توجه طراحان دکوراسیون و نورپردازی ساختمان ها قرار گرفته است. عموما انواع چراغ‌ ریلی در مکان هایی مانند کافه‌ها، فروشگاه‌ها، موزه‌ها و گالری‌ها مورد استفاده قرار می‌گیرند. اما مدت ها است که از این نوع چراغ‌ها به منظور نورپردازی خانه های مسکونی نیز استفاده می شود.

چراغ ریلی چیست؟

به طور کلی چراغ‌های ریلی، دارای چند منبع نور هستند که بر روی یک ریل نصب می‌شوند و در واقع تمام آن منابع نوری در یک خط قرار می‌گیرند. بنابراین انتخاب ریل مناسب در هنگام خرید چراغ ریلی از اعمیت فوق‌ العاده ای برخوردار است. اگر به صورت تخصصی تر نگاه کنیم، چراغ ریلی یک منبع نور ویژه به منظور تاباندن نور بر یک سوژه به خصوص است؛ چراغ ریلی از این جهت بسیار منعطف خواهد بود. همان طور که گفتیم ریل در چراغ های ریلی نقشی حیاتی ایفا می کند، بنابراین برای انتخاب بهترین ریل‌ برای چراغ‌های ریلی باید به به مواردی همچون نوع مکان، مساحت مکان مورد نظر، نوع نورپردازی، رنگ نور و در نهایت هزینه‌های فرآیند نورپردازی دقت و توجه کافی داشت. در واقع انتخاب ریل مناسب و با کیفیت مهم ترین قسمت خرید یک چراغ ریلی خواهد بود.

ریل تکفاز و سه فاز در چراغ ریلی

ریل چراغ ریلی چه ویژگی هایی دارد؟

گفتیم که مهم ترین ویژگی نورپردازی توسط چراغ ریلی در واقع انعطاف‌پذیری بالای این سیستم است. بنابراین بهرمندی از انعطاف کافی در این موع سیستم‌ های نورپردازی، باید ریل مناسبی نیز انتخاب نمود. ریل مناسب ریلی است که بعد از مدتی خم نمی شود و تغییر شکل پیدا نمی کند. با این اوصاف اگر بخواهیم ویژگی های ریل چراغ های ریلی را بررسی کنیم باید به این نکات توجه کنیم:

استحکام ریل

اصولا چراغ‌ های ریلی بر مبنای توان (وات)، کیفیت چراغ ریلی و هیت سینک، در وزنی های بین ۵۰۰ تا ۱۵۰۰ گرم تولید می شوند. بنابراین بر روی ریل یک متری، حداقل سه چراغ امکان نصب خواهند داشت. در این موارد استحکام ریل مناسب نیز از اهمیت زیادی برخوردار است. یک ریل با کیفیت، اصولا پس از مدتی نباید استحکام خود را از دست بدهد و خم شود. اکنون پرسش این است که چه عواملی در استحکام ریل چراغ ریلی اثرگذار است؟ جنس بدنه ریل و روش ساخت آن که به صورت پرسی یا extrusion می تواند باشد در استحکام ریل چراغ ریلی اثر مستقیم خواهد داشت.

رسانایی ریل

ریل چراغ ریلی باید رسانا باشد و جنس رسانای آن از اهمیت زیادی برخوردار است.

ریل ها ممکن است از جنس مس، آلومینیوم، آهن و غیره ساخته شوند.

استاندارد نوع ریل

در نهایت باید به استاندارد نوع ریل نیز اشاره کنیم؛ اکنون در بازار جهانی سه نوع استاندارد از ریل‌های چراغ ریلی مورد استفاده قرار می‌گیرند، که شامل موارد زیر می باشند.

  • ریل تک فاز معمولی در بازار روشنایی ایران
  • ریل سه فاز معمولی در بازار روشنایی ایران
  • ریل تک فاز معمولی در بازار روشنایی خارجی

این سه نوع ریل چراغ ریلی به اختصار به صورت H، J و L شناخته می شوند. برای شناسایی هر کدام از انواع این ریل‌ ها باید به نقاط اتصال آنها توجه کنید. اگر سه نقطه‌ی اتصال وجود داشته باشد، به احتمال زیاد ریل نوع H است؛ و چنانچه فاصله‌ بین نقاط اتصال یک اینچ باشد، نوع ریل J  خواهد بود. و در نهایت اگر نقاط اتصال ۸.۷ اینچ از هم فاصله داشته باشند، ریل از نوع L می باشد.

ریل چراغ ریلی

کاربردهای ریل چراغ ریلی تک فاز و سه فاز

از آنجا که چراغ های ریلی از نوع طراحی و رنگ بندی و جنس ساخت متنوعی برخوردارند دارای انواع گوناگونی نیز می باشند. هر کدام از این انواع ریل‌ چراغ ریلی برای موارد مختلف کاربرد خواهند داشت. با توجه به نوع کارایی و نوع پروژه انتخاب ریل ها و نوع چراغ ها صورت می گیرد. این ریل ها در متراژهای مختلفی نیز تولید می شوند. در واقع ریل چراغ ریلی از یک متر تا 5 متر در بازار موجود است. همچنین ریل های دارای بدنه روغنی و یا دارای بدنه ضد زنگ نیز در بازار وجود دارند. این ریل ها قابلیت اتصال و نصب به دیوار، سقف و انواع سازه های دیگر را دارند. توصیه ما این است که برای فرآیند نصب و طراحی آن ها از کارشناسان این فن بهره ببرید و کمک بخواهید. به طور کلی اگر سه نقطه اتصال وجود داشته باشد ریل از نوع سه فاز و اگر فاصله هر نقطه اتصال یک اینچ باشد ریل تک فاز و اگر فاصله 8 اینج باشد نیز از نوع تک فاز استفاده خواهد شد.

مقالات مرتبط

اشتراک
اعلام به من
guest
0 نظرات
Inline Feedbacks
View all comments
0
دوست داریم نظرتونو بدونیم، لطفا دیدگاهی بنویسیدx