صفحه اصلی اخبار و مقالاتاخبار روشنایی آیا لامپ های ال ای دی سرطان زا هستند ؟

آیا لامپ های ال ای دی سرطان زا هستند ؟

توسط محمود زارعی
آیا لامپ های ال ای دی سرطان زا هستند

بررسی سرطان زا بودن لامپ های ال ای دی

درباره سرطان زا بودن لامپ های ال ای دی، ایده‌های متنوعی در میان کاربران وجود دارد اما آن‌طور که محققان گفته‌اند علت اصلی سرطان‌زا بودن هر گونه منبع نوری قرار گرفتن در معرض تابش اشعه فرابنفش و البته مواد شیمیایی خطرناک به کار رفته در درون آن‌ها است. طی گزارشی در یک مجله‌ معتبر این‌طور بیان شده است: از آن‌جا که لامپ‌ های ال‌ ای‌ دی دارای جیوه هستند بنابراین در دسته‌بندی منابع نوری سبز قرار نمی‌گیرند از طرف دیگر به دلیل راندمان بالای آن‌ها در منتشر نمودن نور و در عین حال پایین بودن میزان مصرف انرژی، لامپ‌های ال‌ای‌دی می‌توانند به راحتی با لامپ‌های کم‌ مصرف دیگر رقابت نمایند.

لامپ ال ای دی

وجود سرب و آرسنیک در لامپ‌ های ال‌ ای‌ دی

در اینجا به بررسی مطالعه دیگری که در این زمینه صورت گرفته است می‌پردازیم. این مطالعه در مجله علوم و تکنولوژی محیط زیست امریکا صورت گرفته است. نتایج این مطالعه نشان می‌دهد ال‌ای‌دی ها حاوی مواد سمی مانند سرب و آرسنیک هستند. این تحقیق در دانشگاه کالیفرنیا انجام شده است و از طریق آزمایش‌هایی به بررسی لامپ‌های ال‌ای‌دی، چراغ‌های تزئینی و چراغ‌های راهنمایی و چراغ‌های ترمز خودروها پرداخته‌ شده است. در نهایت نتایج این تحقیق به این صورت بیان شده است که لامپ‌های ال‌ای‌دی قرمز رنگ، حدود 8 برابر سرب بیشتری را نسبت به انواع دیگر این نوع لامپ‌ها تولید می‌کنند. در عین حال لامپ‌های ال‌ای‌دی سفید رنگ دارای حداقل میزان سرب می‌باشند. در ادامه این تحقیق این‌طور بیان شده است که نیکل در قیاس با دیگر فلزات سنگین به کار رفته در این نوع لامپ‌ها سبب ایجاد واکنش‌های حساسیت‌زای بیشتری در یک پنجم کاربران می‌گردد. در ضمن فلز مس نیز که از دیگر فلزات سنگین به کار رفته در این لامپ‌ها می‌باشد به عنوان تهدیدی برای محیط زیست محسوب می‌گردد و بقایای آن می‌تواند در صورت ورود به آب‌ها می‌تواند آبزیان را دچار مسمومیت نماید.

خطر شکسته شدن لامپ های ال‌ ای‌ دی و نحوه صحیح مواجهه با این اتفاق

احتمال شکسته شدن انواع لامپ‌ ال‌ ای‌ دی همواره وجود دارد. محققان در این باره می‌گویند شکستن و بازکردن این نوع لامپ‌ ها و تنفس دود و بخار ناشی از آن‌ها سبب بروز سرطان نمی‌شود اما در عین حال موارد سمی موجود در آن‌ها بیماری‌های جدی‌ای را در فرد ایجاد می‌نمایند. به همین جهت چنانچه در حال تمیز کردن لامپ‌های ال‌ای‌دی ناگهان لامپ شکست حتما باید به عنوان یک زباله خطرناک به شمار بیاید و بنابراین برای تمیز کردن آن از دستکش استفاده نمایید. در ادامه باید تشریح کنیم که تمیز کردن زباله‌های یک لامپ ال‌ای‌دی نیاز به مراقبت‌ و احتیاط جدی وجود دارد. و حتما باید از لباس‌های مخصوص قرمز رنگ استفاده بشود.

شکسته شدن لامپ ال ای دی

در ضمن کارشناسان محیط زیست نیز در این‌باره معتقدند زباله این نوع لامپ‌ها باید حتما به صورتی جداگانه جمع‌آوری و دفن گردد. همچنین این محققان توصیه کرده‌اند کارخانه‌های تولید این نوع لامپ‌ها با کاهش غلظت فلزات سنگین در روند ساخت محصولات خود می‌توانند در حفظ سلامت کاربران و محیط زیست تاثیر به سزایی داشته باشند. با این وصف انتظار می‌رود کاربران لامپ های ال‌ ای‌ دی نیز با توجه و دقت‌نظر به نکات گفته شده در مقاله فوق بیش از پیش به سلامتی خود و محیط زیست پیرامون خود توجه داشته باشند.

مقالات مرتبط

اشتراک
اعلام به من
guest
2 نظرات
قدیمی تر
جدید تر بیشترین امتیاز
Inline Feedbacks
View all comments
سپیده افشاری
سپیده افشاری
3 years ago
امتیاز :
     

کجا می تونم مدل های مختلف رو ببینم و به صورت اینترنتی لامپ ای دی دی بخرم؟

پشتیبانی مجله خبری لایت هوم
Editor
پشتیبانی مجله خبری لایت هوم
3 years ago

با سلام
شما می توانید انواع لامپ ال ای دی رو داخل لینک زیر مشاهده کرده و برای خرید آنلاین اقدام کنید.
https://www.lighthome.ir/426-led-lamps

2
0
دوست داریم نظرتونو بدونیم، لطفا دیدگاهی بنویسیدx