صفحه اصلی اخبار و مقالاتاخبار روشنایی چگونه ریسه ال ای دی بدون شکستن یا آسیب بریده شود؟

چگونه ریسه ال ای دی بدون شکستن یا آسیب بریده شود؟

توسط نجوا ایزدی
برش بدون آسیب در ریسه ال ای دی

نحوه برش و اتصال ریسه ال ای دی

در زمان نصب نوار ال ای دی یا وقتی که قصد دارید بخشی از آن را قطع کنید، می بایست بدانید که چگونه بدون شکستن این کار را انجام دهید تا در وهله اول آسیبی به نوار وارد نشود و در وهله دوم بتوانید از هزینه های اضافی جلوگیری کنید. در این راستا ما در ادامه این متن برآنیم تا به بررسی کامل نحوه بریدن ریسه ال ای دی بدون وارد کردن آسیب به آن بپردازیم.

آیا می توان ریسه ال ای دی را بدون شکستن آن برید؟

فرآیند برش نوارهای ال ای دی بسیار پیچیده نیست. اما در عین حال در هنگام این کار لازم است تا چند نکته را در رابطه با این چراغ ها بدانید. توجه به این نکات باعث می شود تا چراغ ها به درستی کار کرده و نشکنند.

در ابتدا باید طول نوار را تعیین کنید. این امر از اهمیت بالایی برخوردار است؛ زیرا با برش بیش از حد ریسه ال ای دی، در نهایت نور ضعیفی خواهید داشت. همچنین پس از برش توصیه می شود تا بررسی کنید که آیا نور آن به خوبی کار می کند یا خیر؟

چنانچه چراغ های ال ای دی پس از برش کار نکردند، ممکن است اشتباهی کرده باشید. در این زمان می توانید با اتصال مجدد ال ای دی ها با یک کانکتور 4 پین اضافی مشکل را بر طرف نمایید. با این اوصاف اتصال قوی تر و نیز ایمن تری خواهید داشت.

برش ریسه ال ای دی

پیش از برش نوار باید مطمئن شوید که پدهای مسی در معرض دید قرار داشته باشند. این به این دلیل است که نور تنها در صورتی کار خواهد کرد که در نقطه مناسبی بریده شود. همچنین به دنبال یک آیکون قیچی مانند کوچک که در امتداد بخش های تعیین شده ریسه قرار می گیرد باشید.

هنگامی که تصمیم خود را برای نقطه برش نهایی کردید، می توانید به وسیله یک قیچی به بریدن نوار بپردازید. لازم به ذکر است که هرگز نباید چراغ های ال ای دی را هنگامی که به منبع برق متصل هستند قطع کنید. زیرا ممکن است با این کار به مدار ریسه ال ای دی آسیب وارد نمایید.

نکات تکمیلی در برش ریسه ال ای دی بدون آسیب به آن

قبل از برش نوار های ال ای دی مهم است که آن را به درستی به منبع تغذیه متصل کنید. در غیر این صورت به چراغ ها آسیب وارد می شود و نوار کار نخواهد کرد. نوار های ال ای دی از دو لایه مسی ساخته شده اند که این دو لایه خود با یک لایه نازک عایق از یکدیگر جدا می شوند. به منظور برش نوار باید خطوط برش تعیین شده را با دقت دنبال کنید. اگر خارج از خطوط برش نوار را ببرید، به مدارهای فرمان و نیز به کل نوار آسیب خواهید رساند.

نکات برش ریسه بدون آسیب

خط برش بر روی نوار نور LED با نقاط مسی نشان داده می شود. شما می بایست با دقت نقاط را برش دهید تا در آخر یک برش تمیز داشته باشید. زیرا در صورت برش خارج از این نقاط مسی، لایه عایق را نخواهید برید و مدار از کار می افتد. شما می توانید از یک چاقوی تیز برای برش پلاستیک استفاده کنید. اگر نوار ال ای دی کمی متراکم تر از حد معمول بود، توصیه می شود تا آن را به قطعات کوچکتر برش دهید.

همچنین از اتصال سیم ها به طور ایمن اطمینان حاصل کنید. به این منظور پایانه های روی LED را با پایانه های روی سیم ها مطابقت دهید.

راه اندازی ریسه ال ای دی پس از برش نوار

اگر به درستی چراغ های ال ای دی خود را برش دهید، راه اندازی آن ها در مراحل بعد آسان خواهد بود. تنها لازم است تا مطمئن شوین که نوار را در طول مناسبی بریده اید.

اتصال دو سر ریسه

ساده ترین راه برای بریدن نوار ال ای دی، استفاده از یک قیچی است. با این حال، این روش ممکن است به دلیل قرار نگرفتن قیچی در محل مناسب، منجر به آسیب به ال ای دی ها و از کار افتادن نور شود. بنابراین پیشنهاد ما به شما این است که همیشه دستورالعمل ها را دنبال کنید.

هنگامی که نوار را برش دادید، مطمئن شوید که سیم ها به نوار لحیم شده اند و همانطور که پیشتر اشاره کردیم، با پایانه های LED مطابقت داشته باشند.
همچنین علاوه بر این موارد، باید از درست بودن قطبیت سیم ها نیز اطمینان حاصل کرد. زیرا قطبیت آن ها بر نحوه عبور الکتریسیته از مدار تاثیر خواهد گذاشت و اگر درست نباشد، ال ای دی ها روشن نخواهند شد.

نصب ریسه ال ای دی چسب دار

پس از برش نوار ال ای دی، چراغ ها را دوباره به منبع برق متصل کنید. برای این منظور دو راه یعنی استفاده از اتصال دهنده سریع (quick connector) یا لحیم کاری پیش روی شما وجود خوهد داشت. در صورتی که می خواهید در زمان صرفه جویی کنید، می توانید از کانکتور سریع بهره ببرید. ولی چنانچه قصد دارید از روش لحیم کاری به این کار بپردازید، نیاز به یک اتو خواهید داشت.

مقالات مرتبط

اشتراک
اعلام به من
guest
0 نظرات
Inline Feedbacks
View all comments
0
دوست داریم نظرتونو بدونیم، لطفا دیدگاهی بنویسیدx