صفحه اصلی آموزش چگونه از کارکرد درست فیوز مینیاتوری مطمئن شویم ؟

چگونه از کارکرد درست فیوز مینیاتوری مطمئن شویم ؟

توسط نجوا ایزدی
تست کارکرد صحیح فیوز مینیاتوری

تست کارکرد صحیح فیوز مینیاتوری

همانطور که می دانید، فیوزهای مینیاتوری به منظور محافظت از مدارهای الکتریکی در برابر آسیب های ناشی از اضافه بار و یا اتصال کوتاه مورد استفاده قرار می گیرند. در واقع به کار گیری انواع فیوزهای مینیاتوری بهترین و مقرون به صرفه ترین ابزار برای حفاظت مدار است. اما ممکن است به دلایل متعددی فیوز مینیاتوری ما کارکرد خود را پس از مدتی از دست بدهد و دیگر به درستی عمل نکند. برای اطمینان از اینکه فیوز مینیاتوری به درستی کار می کند، مراحل زیر را طی نمایید :

تست کارکرد فیوز مینیاتوری

مشخصات فیوز را بررسی کنید

اطمینان حاصل کنید که فیوز مینیاتوری مورد استفاده دارای مشخصات صحیح مداری است که از آن محافظت می‌کند. این شامل رتبه بندی ولتاژ و درجه جریان است.

فیوز را به درستی نصب کنید

حتما فرآیند نصب فیوز را با دقت انجام دهید و اگر تخصصی در این زمینه ندارید، از یک برقکار کمک بگیرید. همانطور که گفته شد، اگر فیوز به درستی نصب نشود، پس از مدتی کارکرد خود را از دست خواهد داد.

از بارگذاری بیش از حد اجتناب کنید

مطمئن شوید که مدار بیشتر از مقداری که فیوز برای آن در نظر گرفته شده جریانی نمی کشد. این را می توان با اطمینان از درجه بندی اجزای مدار، مانند سیم ها و دستگاه ها، برای سطوح جریان مناسب به دست آورد.

اجتناب از اتصال کوتاه

مدار نمی بایست هیچ گونه اتصال کوتاهی داشته باشد. اتصال کوتاه موجب افزایش جریان و منفجر شدن فیوز می شود.

فیوز را به طور مرتب تعویض کنید

با گذشت زمان، فلز داخل فیوز ممکن است ضعیف شود. بنابراین مهم است که فیوز را مرتباً تعویض کنید، حتی اگر هنوز منفجر به درستی کار می کند. توصیه می شود فیوز مینیاتوری را در هر 2 تا 3 سال تعویض نمایید.

دلایل کار نکردن فیوز مینیاتوری

در هنگام کار با فیوز دقت کافی داشته باشید

فیوز مینیاتوری را با دقت حمل کنید تا هیچ گونه آسیب فیزیکی به آن وارد نشود. افتادن یا قرار دادن فیوز در معرض گرمای بیش از حد می تواند باعث آسیب دیدن فیوز شود و کارکرد نادرست آن را به همراه داشته باشد.

با دنبال کردن و رعایت این مراحل، می توانید اطمینان حاصل کنید که فیوز مینیاتوری به درستی کار می کند و مدار را همانطور که در نظر گرفته شده محافظت می کند.

دلایل کار نکردن فیوز مینیاتوری کدامند؟

دلایل مختلفی ممکن است در کار نکردن یک فیوز مینیاتوری دخیل باشند که در زیر به برخی از آنها به همراه جزئیات کامل می پردازیم :

1-اضافه بار : زمانی که مقدار جریانی که از فیوز عبور می کند از ظرفیت نامی آن بیشتر شود، اضافه بار اتفاق می افتد. این می تواند موجب گرم شدن فلز داخل فیوز و در نهایت ذوب شدن آن و قطع مدار شود تا از تجهیزات متصل به آن محافظت گردد. اضافه بار به دلیل عوامل متعددی از جمله استفاده از فیوز با اندازه اشتباه برای مدار، استفاده از سیم های کوتاه یا اتصال بیش از حد دستگاه ها به مدار رخ می دهد.

2-اتصال کوتاه : اتصال کوتاه زمانی رخ می دهد که سیم‌ های برق و نول با یکدیگر تماس پیدا می‌کنند و فیوز را دور می‌زنند و اجازه می‌دهند جریان بیش از حدی از مدار عبور کند. این می تواند منجر به منفجر شدن سریع فیوز مینیاتوری به منظور محافظت از تجهیزات متصل به مدار شود.

3-سن فیوز مینیاتوری : فیوزهای مینیاتوری همچون سایر تجهیزات محافظتی که در صنعت بسیار مورد استفاده قرار می گیرند، پس از مدت زمان مشخصی کارکرد خود را از دست می دهند. در واقع با گذشت زمان فلز داخل فیوز مینیاتوری ضعیف و به انفجار نزدیک تر می شود. این مورد می تواند به دلیل عوامل مختلفی از جمله: دفعات استفاده، دمایی که فیوز در آن کار می کند و کیفیت خود فیوز بستگی داشته باشد.

4-نصب نامناسب : نصب نادرست فیوز منجر به لرزش و شل شدن آن می شود و قطعی اتصال و در نهایت از کار افتادن آن راه به همراه خواهد داشت. این امر همچنین می تواند تشخیص فیوز را برای ما دشوارتر و جریان را در صورت خرابی الکتریکی قطع کند.

نصب فیوز مینیاتوری

5-آسیب فیزیکی : در صورت افتادن یا قرار گرفتن در معرض گرمای بیش از حد فیوز مینیاتوری ممکن است آسیب فیزیکی به آن وارد شود. این قضیه موجب شکننده تر شدن و ترک خوردن فلز داخل فیوز می شود و توانایی آن را در قطع جریان در صورت خرابی الکتریکی کاهش می دهد.

اگر مشکوک هستید که فیوز مینیاتوری به درستی کار نمی کند، مهم است که فوراً آن را تعویض کنید تا مطمئن شوید مدار به درستی محافظت می شود. اگر مشکل حتی پس از تعویض فیوز همچنان ادامه داشت، ممکن است نشان دهنده مشکل جدی تری در مدار باشد و باید با یک برقکار ماهر مشورت کنید.

مقالات مرتبط

اشتراک
اعلام به من
guest
1 دیدگاه
قدیمی تر
جدید تر بیشترین امتیاز
Inline Feedbacks
View all comments
Saeed
Saeed
7 months ago
امتیاز :
     

با سلام
ممنون.منتها توضیحات کلی بود و بصورت واضح و تخصصی تر باید پرداخت میشد. بازم ممنون و زحمت کشیدبن

1
0
دوست داریم نظرتونو بدونیم، لطفا دیدگاهی بنویسیدx