صفحه اصلی اخبار و مقالاتاخبار روشنایی عملکرد و انواع چراغ ریلی مگنتی

عملکرد و انواع چراغ ریلی مگنتی

توسط محیا محبی
عملکرد و انواع چراغ ریلی مگنتی

یکی از روش های مدرن و پرکاربرد برای تامین نور ساختمان، استفاده از چراغ های ریلی است. چراغ های ریلی انواع جدیدی از محصولات روشنایی به شمار می روند که منبع نور در آنها بر روی یک ریل و در مسیری به هم پیوسته قرار می گیرد. به طور کلی چراغ های ریلی از سه بخش چراغ ها، ریل ها و اتصالات و پایه ها تشکیل شده اند. این چراغ ها در مدل های مختلفی تولید و به فروش می رسند. چراغ ریلی مگنتی یا آهنربایی از نوین ترین چراغ های ریلی هستند که کاربرد فراوانی در نقاط مختلف دارند. ما در این مقاله بر آنیم تا به معرفی و بررسی چراغ های ریلی از جمله چراغ ریلی مگنتی بپردازیم.

انواع چراغ ریلی مگنتی کدامند؟

چراغ ریلی مگنتی که با نام تجاری مگنتار شناخته می شود، بر اساس نوع نصب در دو دسته چراغ ریلی مگنتی توکار و چراغ ریلی مگنتی روکار به دست خریداران می رسد. انواع توکار چراغ های ریلی مگنتی را می توان در داخل سقف های کاذب مانند سقف های کناف نصب کرد. همچنین در محیط هایی که دسترسی به این سقف ها برای ما مقدور نیست، انواع روکار چراغ های ریلی مگنتی مناسب هستند.

عملکرد چراغ ریلی مگنتی

همانطور که پیشتر اشاره شد، تمامی چراغ های ریلی از جمله چراغ ریلی مگنتی عملکرد یکسانی دارند. به صورتی که منابع نوری در کنار یکدیگر و در یک مسیر بر روی چراغ قرار گرفته و نور محیط را در زوایای مختلف تامین می کنند. چراغ های ریلی مگنتی مانند چراغ های خطی موضعی به وسیله نیروی مغناطیسی و ساختار مکانیکی بر روی ریل قرار ثابت می شوند. همچنین این چراغ های ریلی پس از نصب به راحتی قادر به حرکت درون ریل و نورپردازی نقاط مختلف خواهند بود.

مزایای و ویژگی های چراغ ریلی مگنتی

پیشتر چندین مرتبه به این موضوع که چراغ های ریلی مگنتی از جدید ترین و مدرن ترین چراغ ها در بازار هستند اشاره کردیم. با این حال انتظارات بالایی از این چراغ می رود و می بایست دارای ویژگی های منحصر به فردی باشد. طراحی چراغ های ریلی مگنتی به گونه ای صورت گرفته تا به راحتی به سمت چپ و راست حرکت کند. این چراغ ها به لطف برخورداری از لامپ های کم مصرف و با کیفیت، در عین مصرف پایین انرژی بازدهی زیادی دارند. چراغ های ریلی تنوع به نسبت بالایی داشته و در سه رنگ مهتابی، آفتابی و طبیعی عرضه می شوند. علاوه بر این ویژگی ها، از مزایای دیگر چراغ های ریلی مگنتی می توان به وزن سبک و متمرکز سازی مناسب نور اشاره کرد.

انواع چراغ مگنتی

کاربرد چراغ ریلی مگنتی

نورپردازی با چراغ های ریلی مگنتی به سه شکل نورپردازی تاکیدی Accent Lighting، نورپردازی دیواری Wall Washing و نورپردازی دیواری Wall Grazing صورت می گیرد. این چراغ های ریلی به دلیل اینکه از استحکام بالایی برخوردار بوده و کم وزن هستند، در نقاط بسیاری مورد استفاده قرار می گیرند. چراغ های ریلی مگنتی در محیط هایی مانند فروشگاه ها، ویترین مغازه ها، ساختمان های تجاری و اداری، کافی شاپ ها، گالری ها و… کاربرد داشته و به زیبایی محیط می افزایند. البته در برخی مواقع استفاده از چراغ های ریلی مگنتی جایز نیست. به طور مثال انواع چراغ ریلی از جمله چراغ ریلی مگنتی نوعی روشنایی نقطه هستند و نمی بایست به عنوان منبع نور اصلی از آنها بهره برد. همچنین با توجه به اینکه چراغ های ریلی مگنتی ظاهری مدرن دارند و از منابع نوری به روز محسوب می شوند، از این رو استفاده از آنها در محیط هایی با ظاهر سنتی مطلوب نخواهد بود.

روش های نصب

چراغ های ریلی مگنتی به سه صورت توکار، روکار و آویز قابل نصب هستند. با توجه به مطالب ذکر شده، نصب توکار چراغ ریلی مگنتی در داخل شیار های سقف کاذب انجام می شود. در این روش ما بر اساس ابعاد چراغ خریداری شده و به وسیله تجهیزات مخصوص نصب چراغ های توکار، شیار هایی را در سقف ایجاد کرده و اقدام به نصب می کنیم. نصب روکار چراغ ریلی مگنتی تنها در زمان نبود سقف کاذب پیشنهاد می شود. همچنین اگر برای معماری به سبک اکسپوز می بایست چراغ را به روش روکار نصب کنیم. علاوه بر روش های توکار و روکار، چراغ ریلی مگنتی به شکل آویز نیز قابل اجرا هستند. این روش برای زمان هایی که ارتفاع سقف بیش از حد استاندارد بوده کاربرد دارد. نصب آویز چراغ ریلی مگنتی به طور معمول در فضاهای تجاری، اداری و مسکونی انجام و چراغ ها در این روش به شکل معلق از سقف آویزان می شوند.

نکات مهم در خرید و استفاده

اولین نکته مهم در استفاده از چراغ ریلی مگنتی، توجه به کیفیت مناسب ریل خریداری شده است. ریل به کار گرفته شده می بایست وزن چراغ را به راحتی تحمل کند و نیز از شرایط انتقال برق برخوردار باشد. با این تفسیر، توصیه ما به مشتریان این است که از کیفیت و مقاومت ریل در زمان خرید چراغ ریلی مگنتی اطمینان حاصل کنند. همچنین برای پایین آوردن هزینه های احتمالی ناشی از خراب شدن لامپ ها، توصیه می شود تا از چراغ هایی انعطاف پذیر و سازگار با ریل های مختلف استفاده کنید.

چراغ ریلی مگنتی

استاندارد های ریل چراغ مگنتی

ریل با کیفیت در طول عمر چراغ ریلی مگنتی ما تاثیر بسزایی دارد. ریل های مرغوب و استاندارد با گذشت زمان تغییر شکل نداده و دچار افتادگی نمی شوند. همچنین به وسیله برخورداری از تسمه های مسی به عنوان رسانا، بروز آتش سوزی و اتصالی لامپ ها در آنها به صفر می رسد. با این اوصاف، ریل های مناسب و با کیفیت به ریل هایی گفته می شود که دارای استاندارد های مشخص شده ای از جمله L-SYSTEM استاندارد تک فاز ساده در بازار کشور، H-SYSTEM استاندارد سه فاز ساده در بازار کشور و J-SYSTEM استاندارد تک فاز ساده در بازار خارج از کشور باشند. این سه نوع استاندارد که به اختصار با حرف های J، H و L شناخته می شوند، برگرفته شده از نام تولید کنندگان خود یعنی Juno، Halo و Lightolier هستند.

 

 

 

مقالات مرتبط

اشتراک
اعلام به من
guest
0 نظرات
Inline Feedbacks
View all comments
0
دوست داریم نظرتونو بدونیم، لطفا دیدگاهی بنویسیدx