صفحه اصلی اخبار و مقالاتاخبار روشنایی وقتی از لامپ‌ LED حرف می‌زنیم،از چه چیز حرف می‌زنیم؟

وقتی از لامپ‌ LED حرف می‌زنیم،از چه چیز حرف می‌زنیم؟

توسط نجوا ایزدی
وقتی از لامپ‌ LED حرف می‌زنیم، از چه چیز حرف می‌زنیم؟

معرفی لامپ ال ای دی و انواع آن

امروزه در میان تمام دستگاه های الکترونیکی یکی از مهم‌ترین بحث ‌ها میزان مصرف انرژی هر کالایی است. با این وصف در ابتدای ورود به بررسی ویژگی‌ های مثبت لامپ ‌های LED اشاره به میزان بسیار بالای صرفه‌ جویی این لامپ ‌ها در مصرف انرژی ضروری به نظر می‌رسد. لامپ ‌های LED تقریبا تا ۸۰ درصد بیش‌تر از سایر لامپ ‌ها در مصرف انرژی صرفه‌جویی می‌نمایند و علاوه بر آن برای مثال نسبت به لامپ ‌های رشته‌ای گرمای بسیار کمتری را نیز تولید می‌کنند. در واقع تا به امروز بیشترین میزان صرفه ‌جویی در برق را میان تمام انواع وسایل روشنایی لامپ‌های LED دارا هستند.

چند ویژگی منحصر به فرد لامپ ‌های LED

این گروه از لامپ ‌ها معمولا دارای تنوع رنگ نور بسیار خوبی هستند بنابراین می‌توانند گزینه بسیار مناسبی برای جایگزینی رنگ‌آمیزی اتاق به رنگ ‌هایی غیر از سفید باشند. توضیح این‌که در نورپردازی لامپ ‌های LED از مشخصه رندر رنگی CRI استفاده شده است و این امر سبب می‌شود رنگ‌ها در زیر نور متصاعد شده از این لامپ ‌ها وضوح و امکان تفکیک بسیار بالاتری داشته باشند. برای همین است که معمولا در گالری ‌های نقاشی بالای هر تابلو یک لامپ LED روشن می‌گذارند.
یکی دیگر از ویژگی این گروه از لامپ ‌ها طول عمر بالای آن‌ ها است که تا حدود 11 سال تخمین زده می‌شود. این عدد حدود 20 برابر عمر انواع دیگر لامپ ‌ها است. از طرف دیگر این لامپ ‌ها از آن‌جا که جیوه‌ ندارند سازگاری بیش‌تری با محیط زیست انسانی دارند و گزینه‌ های سلامت ‌تری برای جایگزینی لامپ‌ های فلورسنت CFL می‌باشند.

انواع لامپ ال ای دی

انواع لامپ ‌های LED

امروزه محبوب‌ترین و پرکاربردترین نوع لامپ ‌ها همین لامپ ال‌ ای‌ دی هستند. این نوع لامپ ‌ها همان ‌طور که از نامشان برمی‌آید تشکیل شده از چند LED هستند. اصولا برای تامین رنگ و نور مورد نیاز و مناسب لازم است چندین ال‌ای‌دی کوچک در جوار هم قرار داده شوند. این نوع لامپ‌ها عموما از نظر مصرف انرژی و عمر مفید نیز شرایط بسیار مقرون به‌صرفه‌ای دارند و بنابراین از محبوب‌ترین کالاهای روشنایی محسوب می‌شوند. در ادامه به معرفی مدل های مختلف لامپ های ال ای دی می پردازیم :

لامپ ال ای دی سه وجهی

این لامپ‌ها علاوه بر دو وضعیت روشن و ‌خاموش دارای وضعیت سومی نیز می‌باشند. در حالت سوم شما می‌توانید نور لامپ را بسته به وضعیت دلخواه تنظیم نمایید.

لامپ ال ای دی تولید مثلی

این گونه از لامپ‌های LED دارای نور نارنجی‌رنگ بسیار روشنی برخوردارند و نور لامپ به شکل تدریجی از رنگ زرد به رنگ نارنجی تبدیل می‌گردد. به این لامپ‌ها مدل‌های ادیسون و ویکتوریا نیز گفته می‌شود.

لامپ‌ ال ای دی مخصوص هوای مرطوب

همان‌طور که از عنوان این لامپ‌ ها مشخص می‌شود، می‌توانند در مناطق مرطوب مورد استفاده قرار بگیرند بدون آن‌که خللی در سازوکارشان پدید بیاید.

لامپ ال ای دی تزئینی

این گونه از LED ها دارای قطرهای 1.5 تا 3 اینچ می‌باشند و می‌توانند در لوسترها نیز جایگزین لامپ‌‌های خود لوستر شوند. و از آن‌جا که معمولا عمر بسیار طولانی‌تری نیز دارند به قاعده برای استفاده در لوسترها بسیار مقرون به صرفه به نظر می‌ رسند.

لوله های ال ای دی

این لوله‌ها معمولا در مکان‌های تجاری مورد استفاده قرار می‌گیرند. از نظر اندازه بازه‌ای از T5 تا T12 را شامل می‌شوند و درجه حرارت طیف گسترده‌ای از رنگ‌ها را نیز در بر می‌گیرند.

چراغ نور پس‌ زمینه LED

این چراغ‌ ها بیشتر برای تامین نور در فضاهایی که نیاز به نور پس زمینه دارند و یا در لابلای کاشی‌کاری‌ها مورد استفاده قرار می‌گیرد. این ال‌ای‌دی‌ها می‌توانند به صورت‌های گوناگونی ارائه شوند. برای نمونه از شکل یک شلنگ و طناب تا انواع دیگری که بسته به محل مورد استفاده تعیین می‌گردد.

لامپ ال ای دی نشکن

این لامپ ‌ها در پوششی جانبی قرار گرفته‌اند که مانند محافظ عمل می‌کند. بنابراین امکان شکستن‌ شان بسیار کمتر است. ضمن این‌ که در صورت شکسته شدن جمع‌آوری و‌ پاکسازی قطعات شکسته بسیار سهل‌ تر خواهد بود.

چراغ های شب LED

چراغ‌های LED در واقع در حکم همان چراغ‌ قوه‌های معروف را دارند با این تفاوت که میزان بُرد و‌کیفیت نوری که در هنگام شب ایجاد می‌کنند بسیار بالاتر و بهتر از چراغ‌قوه‌ های قدیمی است.

سازوکار لامپ ‌های LED

شاید بد نباشد اگر کمی هم راجع به سازوکار این لامپ‌ها بدانیم، این‌ که چه نوع کارکردی در سیستم این لامپ ‌ها سبب این عمر طولانی می‌شود. آیا آن‌ها به توصیه‌ی پزشکان‌شان گوش کرده و مرتب ورزش می‌کنند! یا از خوردن غذاهای چرب می‌پرهیزند! در واقع پاسخ این پرسش رمزآلود در سازوکار تولید نور توسط این نوع لامپ‌ ها است. این لامپ ‌ها خوشبختانه نه مانند همتاهای قدیمی‌ترشان گاز جیوه درون‌شان وجود دارد که موجب شود گرمای زیاد بشوند و بعد از مدتی هم فرسوده، و نه حتی رشته‌ تنگستنی در دل‌شان به کار رفته است که احتمال سوختن ‌ا‌ش وجود داشته باشد.

اجزای لامپ LED

لامپ‌های ال‌ ای‌ دی سازوکار دیگری دارند؛ آن‌ها توسط مولدهای نوری خانه‌های ما را روشن می‌کنند. ساده‌ترین شیوه‌ی بیان نحوه‌ کارکرد این لامپ‌ها که در نهایت منتج به عمر طولانی آن‌ها می‌شود از این قرار است که: یک لامپ کم‌مصرف ال‌ای‌دی از آن‌جا که قطعه یا سازوکاری در سیستم طراحی شده‌ خود ندارد که با گذر زمان دچار استهلاک گردد، بنابراین عمری طولانی دارد.

یکی از پر کاربردترین محصولات ال ای دی انواع لامپ LED است که توسط شرکت های مختلفی با برندهای مختلف و شکل و شمایل متفاوت تولید می شوند همچنین تنوع این محصول هم به لحاظ ظاهری و هم توان بالا است و شما می توانید متناسب با نیازتان نسبت به خرید انواع لامپ ال ای دی یا چراغ LED در اشکال و توان های مختلف اقدام نمایید.

مقالات مرتبط

اشتراک
اعلام به من
guest
1 دیدگاه
قدیمی تر
جدید تر بیشترین امتیاز
Inline Feedbacks
View all comments
آ. کامیاب راد
Admin
آ. کامیاب راد
4 years ago

ممنون از سایت خوبتون

1
0
دوست داریم نظرتونو بدونیم، لطفا دیدگاهی بنویسیدx