صفحه اصلی اخبار و مقالاتاخبار روشنایی آشنایی با چراغ زیر پله و کنار پله

آشنایی با چراغ زیر پله و کنار پله

توسط محمود زارعی
آشنایی با چراغ زیر پله و کنار پله ای

چراغ زیر پله

نورپردازی از جایی به بعد به عنوان یکی از المان ‌های مهم طراحی داخلی مدرن به کار گرفته شد. نور از کارکرد روشنایی به سمت ابزاری برای زیباسازی پیش رفت. این کارکرد در دایره جزئیات ساختمان هم دیده شد. یکی از گوشه‌ها و بخش‌های جزئی که در نورپردازی مورد توجه قرار گرفت، کنار پله‌ها و زیرپله‌ها بود که با چراغ زیر پله و یا چراغ کنار پله نورپردازی می شود. پله به عنوان بخش کابردی و دکوراتیو ساختمان‌ها نقش مهی در زیبایی بنا دارد.

تمام گونه‌های چراغ ‌های زیر پله در گروه چراغ‌هایی قرار می‌گیرند که در جهت پروژه‌های نورپردازی ساختمانی از آن‌ها استفاده می‌شود. گروه چراغ‌هایی که علاوه‌بر تامین نور مورد نیاز محیط به دیزاین هر چه زیباتر فضا نیز کمک می‌کنند. این نوع از چراغ‌ها در بخش زیرین و پایین هر پله هاله‌ای از نور ایجاد می‌کنند. در نتیجه این چراغ‌ها اصولا در دسته ابزارهای دکوراتیو به شمار می‌روند. کاربرد این چراغ‌ها در ساختمان‌ها مسکونی و ویلاها و مکان‌های گوناگون اداری و تجاری این روزها بسیار متدوال شده است.

چراغ زیر پله و کنار پله ای

در این مطلب می‌خواهیم از چراغ زیرپله، انواع و ویژگی‌های آن بگوییم و یکی از برندهایی را که چراغ زیرپله تولید می‌کنند، معرفی کنیم.

تعریف چراغ زیرپله

انواع چراغ‌ زیر پله یا کنار پله نوعی چراغ هستند که معمولا به صورت توکار در کنار یا زیر پله‌ها تعبیه می‌شوند. از این چراغ‌ها برای پله‌های ساختمان‌های مسکونی، ویلایی و تجاری استفاده می‌شود. در این چراغ‌ ها از لامپ‌ های LED استفاده شده است که مصرف انرژی کم و شدت و کیفیت نور بالاتر و عمر بیشتری دارند. به همین دلیل بسیار به‌صرفه هستند. جنس این چراغ ‌ها به گونه ‌ای است که در شرایط هوای مختلف و مرطوب مقاوم هستند.

به طور کلی یکی از عناصر مهم و گیرا در هر ساختمان می‌تواند پله‌های آن باشد. پله‌ها اصولا در صورت طراحی مناسب می‌توانند جزئی از عناصر زیبایی دکوراسیون داخلی و خارجی سازه‌ها به شمار بیایند. با این وصف بهتر است نورپردازی آن‌ها نیز مورد توجه قرار بگیرد. برای این امر از چراغ زیر پله یا چراغ ‌کنار پله ‌ای بهترین گزینه‌ها هستند. اندازه و ارتفاع این نوع چراغ‌ ها بستگی به تعداد پلکان محیط مورد نظر کاربران دارد. برای نمونه یکی از کاربردهای چراغ زیرپله ساختن یک مسیر هادی برای ساکنین است. با این ویژگی که نورپردازی در سطح زیرین پله‌ها پدیده خیرگی را ایجاد نمی‌کند و تشخیص پله ها از یکدیگر برای افراد ساده‌تر می‌شود.

چراغ زیر پله ای داخل ساختمان

کاربرد چراغ های زیر پله

امروزه در جهت طراحی و دیزاین انواع پله‌های داخلی و خارجی ساختمان‌ها گونه‌های زیادی از چراغ‌های زیرپله با لامپ‌های ال‌ای‌دی طراحی و ساخته شده‌اند. این نوع چراغ‌ها عموما با امکان تمرکز نور به سمت پایین از پدیده خیرگی جلوگیری می‌نمایند. با این وصف چراغ‌های زیرپله با لامپ ال‌ای‌دی اصولا برای محیط‌هایی مثل راهروها و راه‌پله‌ها و یا برای مسیرهایی با میزان تردد بالا بسیار مناسب هستند. از طرفی چراغ‌های زیرپله اصولا دارای بدنه‌ای مقاوم‌اند و در برابر ضربه مستحکم می‌باشند. چنانچه در ساختمانی رفت‌وآمد دارید که پله‌هایی به سمت حیاط ساختمان دارد و یا پلکانی در ساختمان وجود دارد که از نور کمی برخودار است قطعا یک گزینه جذاب برای رفع این مشکلات استفاده از چراغ‌های زیرپله‌ای خواهد بود. این چراغ‌ ها اصولا علاوه‌بر روشن نمودن فضاهی تاریک و خطرناک و ایجاد امنیت برای افراد به دیزاین بهتر محیط ساختمان نیز کمک شایانی می‌نمایند.

در ساختمان‌هایی که دارای پله‌های کوتاه هستند ممکن است برای دسته‌ای از افراد خطر‌هایی ایجاد بشود. با استفاده از چراغ‌های زیر پله ‌ای طولی علاوه‌بر تامین نور فضا چراغ‌ها به شکلی دکوراتیو عمل کرده و فضایی زیبا را نیز ایجاد می‌نمایند. اگرچه همواره برای تامین نور یا تزیین پله‌ها نیازی به استفاده از چراغ زیرپله نیست. گاهی می‌شود از چراغ کنار پله نیز بهره گرفت. این چراغ‌ها اصولا روشنایی مناسبی را روی پلکان ایجاد می‌نمایند. چنانچه تصمیم دارید از چراغ‌ های زیرپله به عنوان عناصر دیزاین فضا بهره ببرید حتما نیاری نیست همه جای پلکان را توسط این چراغ‌ها روشن کنید. بلکه به میزانی روشنایی ایجاد نمایید که خطری برای افراد هنگام تردد وجود نداشته باشد. همچنین اگر در ساختمانی تردد می‌کنید که دارای پله‌های باریک است کافی است فقط یک لامپ در مرکز عمود هر پله نصب کنید. اما در ساختمان‌هایی که دارای پله‌های پهن‌تری هستند باید از چراغ‌های زیرپله‌ای بهره گرفته شود.

چراغ زیر پله ای و کنار پله ای محیط باز

از چراغ‌ های زیر پله ال ای دی می‌توان برای روشنایی در مکان ‌های هنری و سالن ‌های تئاتر و سینما استفاده کرد چون نور خیره‌کننده‌ای ندارند. اگر هدف شما از کارگذاشتن چراغ زیرپله تزئین پله‌هاست، همین که یک چراغ در مرکز عمود پله بگذارید کافی است. برای پله‌های بزرگ‌تر از چراغ‌های بیشتر یا چراغ زیرپله و کنار پله به صورت همزمان استفاده کنید. چراغ‌های زیرپله با شکل‌ ها و کارکردهای متفاوت، ویژگی‌های مشترکی دارند که عبارت‌اند از: مصرف کم انرژی و تولید نور با شدت و کیفیت خوب، بدنۀ آلومینیومی و ضد زنگ، ضریب حفاظت IP54، توان‌های متفاوت برای کارکردهای متفاوت، نصب آسان و سریع توکار، زیبایی دکوراتیو.

در این مقاله تلاش شده است به شکلی اجمالی کاربران را با کارایی و انواع چراغ‌های زیرپله  ‌ای آشنا نماییم. برای کسب اطلاعات بیشتر درباره ابزارهای متنوع روشنایی به مقالات مشابه مراجعه نمایید.

مقالات مرتبط

اشتراک
اعلام به من
guest
0 نظرات
Inline Feedbacks
View all comments
0
دوست داریم نظرتونو بدونیم، لطفا دیدگاهی بنویسیدx