صفحه اصلی اخبار و مقالاتاخبار روشنایی چراغ دفنی، تجربه راه رفتن روی نور

چراغ دفنی، تجربه راه رفتن روی نور

توسط محمود زارعی
آشنایی با چراغ دفنی

چراغ دفنی، تجربه راه رفتن روی نور!

تا به حال روی نور راه رفته‌اید؟ یا مثلاً وقت پیاده‌روی به خودتان آمده‌اید و دیده‌اید که دارید در مسیری که از دو طرف روشن شده است، راه می‌روید. حس شاهانه و باشکوهی است نه؟ مدت‌‎هاست طراحی داخلی با استفاده از شیوه‌های خلاق نورپردازی می‌خواهد این حس را به افراد بدهد. این که در هر فضایی، به خاطر حضور و نوع کاربردی که از فضا می‌گیرند، باید حس تازه و جذابی داشته باشند. یکی از انواع نور افشانی ‌های مدرن، استفاده از چراغ‌ های دفنی است که در زمین دفن می‌شوند. در این مطلب می‌خواهیم از این روشنایی‌های مدفون و ویژگی‌های آن‌ها بگوییم.

چراغ دفنی چیست؟

چراغ دفنی وسیله‌ای برای نورپردازی فضاهای خارجی است. نورپردازی با این نوع از چراغ‌ها معمولا از کف زمین انجام می‌شود. چراغ‌های دفنی در سبک‌های نورپردازی متفاوت مانند نورپردازی سطح‌های پایینی، سطح‌های بالایی، ساختن سایه، نورپردازی محل‌های عبور و مسیرهای مشخص به کار گرفته می‌شوند. این نوع نورپردازی با بدنه و حجم‌ های نما ترکیب می‌شود و با ایجاد تفاوت‌هایی مانند بلندتر نشان‌دادن ستون‌ها زیبایی خاصی به محیط می‌دهند.

چراغ‌ های دفنی معمولا بر روی ستون‌ها، در فضاهای بیرونی ساختمان و البته نمای ساختمان‌ها، و یا گاهی در زیر پله‌ها، سازه های مربوط به یادبود، آثار باستانی و قدیمی ، در کنار مجسمه‌های شهری، پل‌ها، تالارها و گاهی اوقات در فضاهای سبز شهری به کار گرفته می‌شوند. کاربرد اصلی این نوع چراغ‌ ها عموما برای نورپردازی کف معابر در محوطه های گوناگون است.

چرا چراغ‌ های دفنی؟

نورپردازی محیط بیرون به صورت کلی نقش مهمی در ایجاد حس متفاوتی از زیبایی و امنیت دارد و زیبایی‌های موجود را دوچندان می‌کند. مثلا چراغ‌های دفنی که در مسیر کاشته می‌‍شوند جلوۀ خاصی به گیاهان و درخت‌ها می‌دهند. یا نقش‌های برجستۀ هر بخش از معماری را با سایه‎روشن‌ها زیباتر کند. یکی از مهم‌ترین ویژگی‌های این نوع چراغ‌ها استحکام مناسب آن‌ها است. بدنه این نوع چراغ‌ها نیز ضد آب می‌باشد و حتی این قابلیت را دارند که در استخرها مورد استفاده قرار بگیرد. از طرف دیگر این چراغ‌ ها دارای نور حداکثری و پرتاب نور بسیار خوبی هستند همچنین این چراغ‌ها امکان ساخت نورپردازی‌های RGB را نیز دارند. چراغ‌ دفنی معمولا در رنگ‌های متنوعی ارائه می‌شوند. طول عمر آن‌ها بالا بوده و تا حدود پنجاه هزار ساعت می‌باشد. از جمله ویژگی‌های دیگر این چراغ‌ها می‌توان به مقاوم بودن آن‌ها در برابر رطوبت اشاره نمود.

چراغ‌ های دفنی اصولا در توان‌های گوناگونی تولید می‌شوند و این قابلیت را دارند که توسط یک ریموت کنترل‌ افکت آن‌ها تغییر داده شود و از طرف دیگر بر اساس شکل کاربردشان در هر محیطی قدرت تغییر زاویه پخش نور با استفاده از لنز 5 تا 120 درجه را نیز دارند.

در ادامه به مزیت‌های موردی استفاده از چراغ‌ های دفنی اشاره می‌کنیم :

  • این چراغ‌ها بسیار مقاوم هستند و در شرایط جوی متفاوت و در برابر سرما و گرما و آب دوام می‌آورند.
  • در ساخت آن‌ها از مواد ضد خش، خوردگی و خمیدگی استفاده می‌شود و بدنۀ محکمی دارند.
  • چراغ‌ های دفنی در رنگ نور، زاویه تابش و ولتاژ تنوع بسیاری دارند
  • بهترین نوع نورپردازی لابی ساختمان‌ها، آثار هنری در فضای خارجی، آثار باستانی، ستون‌ها، پایه‌های داخلی و… استفاده از چراغ‌های دفنی است.
  • با استفاده از لامپ‌های LED به کار رفته در چراغ‌ های دفنی می‌توان افکت‌های متنوعی برای نورپردازی ایجاد کرد.
  • این چراغ‌ها بازدهی نوری بالا و عمر زیادی دارند، کم‌ مصرف هستند و بسیار ساده نصب می‌شوند.
  • برای نصب چراغ‌ های دفنی فوندانسیون یا پی‌‎ریزی خاص انجام می‌شود تا بشود زاویۀ تابش نور را با آن تنظیم کرد.
  • با کنترل از راه دور می‌شود رنگ و افکت‌های چراغ‌های دفنی را تغییر داد.

سازوکار نصب چراغ‌ های دفنی

در نخستین اقدام باید لوله  پی‌ وی‌ سی را برای عبور کابل آماده‌سازی نماییم. سپس کابل را عبور می‌دهیم و بتن را در اطراف آن می‌ریزیم. بعد از آن آپارات کابل چراغ را به همراه کابل اصلی و خود چراغ در کاسه بتنی قرار می‌دهیم. در اینجا طوقه را باز می‌کنیم و پیچ‌های متصل کننده بدنه به چراغ را به کاسه بتنی می‌بندیم. و در نهایت پیچ‌های طوقه چراغ را می‌بندیم.

چراغ‌های دفنی و پارکتی درست بر عکس پروژکتورهای ال‌ای‌دی به سادگی در مکان‌هایی مثل فــضاهای سبز شهری می‌توانند به صورت پنهان کار گذاشته شوند و و به زیباتر شدن محیط کمک نمایند. این نکته نیز قابل بیان است که اصولا چراغ‌های دفنی شامل روکار و توکار هستند و در شکل‌های متفاوت گرد ، خطی و… ارائه می‌شوند. با این وصف برای نصب چراغ‌های دفنی باید یک فوندانسیون ویژه طراحی نمود تا هم بتواند از بدنه محفاظت نماید و هم شیشه چراغ امکان تنظیم زاویه تابش نور روی سوژه را داشته باشد.

اگر به دنبال نورپردازی رؤیایی و بخشیدن جلوه‌های خاص به بخش‌های مختلف بنا از جمله محوطه‌ها، را‌ه‌پله‌ها، تالار و زیرپله‌ها هستید، بهتر است دربارۀ انواع چراغ‌های دفنی و کیفیت و قیمت آن‌ها تحقیق کنید و بهترین انتخاب را داشته باشید. چون این نوع از چراغ‌ها برای این کاربری بسیار مناسب هستند و می‌توانند برای زیباترکردن بخش‌های مختلف ساختمان پاسخ‌ گوی نیاز شما باشند.

مقالات مرتبط

اشتراک
اعلام به من
guest
2 نظرات
قدیمی تر
جدید تر بیشترین امتیاز
Inline Feedbacks
View all comments
مونا
مونا
3 years ago
امتیاز :
     

سلام ممنون از مطالب مفیدتون
ببخشید این چراغ ها رو می شه توی دیوار هم کار گذاشت؟ و این که نور چراغ دفنی برای روشن کردن یک محیط کافیه یا در کنار چراغ های دیگه باید استفاده شه؟

پشتیبانی مجله خبری لایت هوم
Editor
پشتیبانی مجله خبری لایت هوم
3 years ago
Reply to  مونا

سلام
لطفا برای دریافت مشاوره تلفنی تماس بگیرید 72031-021 (داخلی های 206 الی 214)

2
0
دوست داریم نظرتونو بدونیم، لطفا دیدگاهی بنویسیدx