صفحه اصلی نورپردازی و روشناییانواع نورپردازی نورپردازی نمای ساختمان و معضلات آن

نورپردازی نمای ساختمان و معضلات آن

توسط عبدالرضا بدیعی
نورپردازی نمای ساختمان و معضلات آن

نورپردازی نمای ساختمان و معضلات آن

در نورپردازی نما باید به این نکته توجه کرد که ساختمان‌ها با هر نوع کاربری، پرتعداد ترین و از زاویه ای مهم‌ترین المان‌های معماری شهری محسوب می‌شوند و هویت بصری شهر با آنها تعریف می شود. نما بعنوان پوسته بیرونی و اولین بخشی که دیده می شود در زیبایی بافت شهر تاثیر غیرقابل انکاری دارد. گاهی نمای زیبای یک ساختمان با هویت بصری منحصر به‌ فرد خود به‌عنوان نماد شهر مطرح می‌شود. پرواضح است که تصویر زیبای نما در شب، به اندازه ی روز اهمیت دارد و تمامی اجزای آن مثل نوع متریال، بافت، رنگ، شکست ها و بازی های فرمی در شب به کمک نور و نورپردازی قابل نمایش است. نورپردازی نمای ساختمان از مهمترین مباحث کاربردی و دکوراتیو در صنعت ساختمان است که استفاده صحیح از آن در بالابردن کیفیت فنی و تاکید بر هویت کاربری ساختمان و همچنین در مفاهیم زیبایی‌شناسی تأثیر به سزایی دارد. در این صنعت، عدم رعایت اصول مهندسی روشنایی سازندگان را دچار مشكلات جزئي و كلي فراواني ميكند. اين مشكلات هم درمحیطها و بخشهایی که کاربرد در الویت است مثل فضاهای اداری و تجاری، هم در قسمتهایی با کاربری دکوراتیو مثل نما ی ساختمان، به وجود مي آيند.

انواع نورپردازی نمای ساختمان

همان‌طور که اشاره شد یکی از کاربردهای مهم نورپردازی، استفاده در نمای ساختمان است. در این رابطه سه اصل باید رعایت شود :

  • شناخت تجهیزات و محصولات نورپردازی نما و مشخصات فنی آنها
  • شناخت اصول زیبایی شناسی در نورپردازی نما
  • شناخت محصولات نورپردازی نما موجود در بازار داخلی وکیفیت آنها، شرکت های تولید کننده و تکنولوژی روز دنیا

شناخت تجهیزات و محصولات نورپردازی نما و مشخصات فنی آنها

طراحان و مهندسان باید شناخت دقیق و صحیحی از ویژگی‌های فنی انواع محصولات و تجهیزات نورپردازی مثل : شار نوری(توان نوری)، میزان مصرف انرژی، ابعاد، طول عمر، شاخص نمود رنگ (CIR)، دمای رنگ (کلوین)، توان مصرف انرژی (وات)، اندازه لنز، پرتاب نور، تطبیق انواع سیم و کابل با محصول به کار برده شده و … به دست بیاورند تا بتوانند در این اصل استفاده درستی از این مشخصات داشته باشند.

مشخصات فنی محصولات نورپردازی نما

مثلا در نورپردازی ساختمان، استفاده از روشنایی وال واشرها بسیار رایج شده است، اما عدم آگاهی از یکی از ویژگیهای این محصول، یعنی قدرت پرتاب نور می تواند بخشی از نمای ساختمان را در تاریکی قرار دهد. (وال واشرها دارای قدرت پرتاب نور متفاوتی هستند).

یا در موردی دیگر می توان به تعبیه تجهیزات در محل نادرست اشاره کرد که بخشهایی از ساختمان مانع عبورپرتو های ساطع شده شوند و راندمان منابع نوری را پایین آورند.

پرتاب نور وال واشر نما

 شناخت اصول زیبایی شناسی در نورپردازی نما

محصولات و تجهیزات مورد استفاده در نورپردازی ساختمان دارای ویژگیهایی مثل رنگ لامپ، توکار یا روکار بودن نیز هستند. در نورپردازی نما عدم توجه یا عدم آگاهی درباره موضوعاتی مثل سبک طراحی، سایت پلان پروژه، هماهنگی با اقلیم، کیفیت بازتاب، تطابق نور با متریال، رنگ و بافت متریال و… باعث می شود در بعضی از انواع روشنایی که دارای تنوع رنگ هستند، نماي ساختمان را كه اولين و تأثير گذارترين المان بصري در ديد مخاطبان است دچار مشکل کند همچنین استفاده جا به جا از تجهیزات توکار و روکار به جای هم در طراحی نورپردازی، ترکیب بندی بصری نما را دست خوش تغییر می کند.

اصول نورپردازی نمای ساختمان باعث می شود اهداف طراح در نمایش جزییات بصری، تقویت یا تعدیل شود. مثلا باعث کمتردیده شدن ضعف های طراحی نما مثل شکست ها و پخی ها شود. در مثالی دیگر می توان به ایجاد تفاوت بصری بین دو سطح با نورپردازی و بدون نیاز به شکاف فیزیکی اشاره کرد.یا بصورت کاملا هوشمندانه کاربری بنا را با تکنیک های نورپردازی توصیف کرد و همچنین نورپردازی زیبا می تواند در راستای نمایش هر چه بهتر چشم انداز معماری شهری کمک شایانی کند. این اصول و به کارگیری درست و هنرمندانه ی آنها همگی از آگاهی و تسلط طراحان روشنایی بر مبادی بصری پایه سرچشمه می گیرند.

نورپردازی حرفه ای ساختمان

شناخت محصولات نورپردازی نما در بازار داخلی و کیفیت آنها، شرکت های تولید کننده و تکنولوژی روز دنیا

در نورپردازی نما ساختمان بخشی از مشکلات سازندگان در قسمتهای مختلف مربوط به این اصل است، یعنی عدم آگاهی طراحان نور از تکنولوژی روز دنیا مبنی بر تولیدات جدید یا عدم استفاده نادرست از تجهیزات مناسب.

شناخت تولید کننده های محصولات باکیفیت استاندارد و تمییز دادن از کالاهای متفرقه در مثال هایی نظیر سوختگی زود هنگام، شاخص رنگ لامپ ها، میزان برق مصرفی و … بسیار حایز اهمیت است. همچنین ضمانت محصولات خدمات پس از فروش شرکت ها از نکات بسیار مهم در دیدگاه بازار هدف امروزه است. عدم آگاهی از پیشرفت تکنولوژی تولید در راستای ارائه محصولاتی که با اقلیم های مختلف هماهنگ باشد نیز می تواند از مثال های معضلات اساسی در این بخش می باشد.

گارانتی محصولات نورپردازی نما

در نتیجه آگاهی آکادمیک و علمی، شناخت اصول زیبایی شناسی و تجربه کافی طراحان کمک می کند که طراحی نورپردازی نمای ساختمان صحیح انجام شود و خروجی این روند برای سازندگان این صنعت هم به لحاظ اجرا و هم در بُعد اقتصادی نتیجه ای مطلوب به همراه داشته باشد.

مقالات مرتبط

اشتراک
اعلام به من
guest
2 نظرات
قدیمی تر
جدید تر بیشترین امتیاز
Inline Feedbacks
View all comments
نجوا ایزدی
Admin
نجوا ایزدی
3 years ago

با سلام جایی هست که بشه تجهیزات نورپردازی نما رو خریداری کرد ؟ البته برام مهمه که مشاوره هم داشته باشه

پشتیبانی مجله خبری لایت هوم
Editor
پشتیبانی مجله خبری لایت هوم
3 years ago

سلام برای خرید و مشاوره می تونید به لینک زیر مراجعه کنید :
https://www.lighthome.ir/494-facade-building-lighting

2
0
دوست داریم نظرتونو بدونیم، لطفا دیدگاهی بنویسیدx