صفحه اصلی نورپردازی و روشناییانواع نورپردازی تونل نوری چگونه ساخته می شود

تونل نوری چگونه ساخته می شود

توسط عبدالرضا بدیعی
تونل نوری

تونل نوری چگونه ساخته می شود؟

در دنیای امروز و در شهرهای گوناگون، در جهت زیبا سازی چهره شهرها از المان های تزئینی و در قالب مبلمان شهری استفاده فراوانی می شود. برای مثال، می توان به تونل نوری به عنوان یکی از این اتفاقات جدید اشاره کرد. در همین راستا، ابزارها و دست آوردهای تکنولوژی در خلق تصاویر زیبا و تاثیرگذار بسیار مفید و پر استفاده هستند. از مهمترین این تجهیزات، خانواده محصولات روشنایی هستند که به شکل های متفاوت برای ساخت اجزای تزئینی شهر و گرافیک محیطی استفاده می شوند.

بهره وری از این ادوات در معماری شهری به دو شکل نمود پیدا می کند.

1- نورپردازی سازه های شهری مثل ساختمان ها، بیل بوردها، ایستگاه های اتوبوس، درختان، پل ها، دیوارها و … . در این شاخه از انواع چراغ ها برای طراحی روشنایی یعنی در قالب اصولی علمی و محاسبه شده توسط طراحان استفاده می شود.
2- استفاده از المان های تزئینی که خود منیر هستند یعنی هویت روشن شدن دارند. برای مثال شکل های آشنا ساخته شده با چراغ، آبنما ها، و یا تونل های نوری.

بهره نوری

در این گفتار به بررسی یکی از انواع این اتفاقات مصنوع یعنی تونل های نوری می پردازیم که بنا بر مناسبتی یا به صورت دائم در مکان هایی عمومی و موقعیت های پر تردد ساخته و نصب می شوند. میادین، پیاده روهای پر رفت و آمد، پارک ها، فضاهای وسیع داخلی مراکز خرید، ورودی های مغازه ها و تالارهای مراسم و جشن ها، می توانند موقعیت مناسبی برای نصب تونل ها نوری باشند.

تونل نوری چیست؟

این المان در حقیقت نوعی طراحی محیطی می باشد که به شکل مسیری تونل مانند ساخته می شود. معمولا سازه ای فلزی در ساخت آن مورد استفاده است که در نهایت با انبوهی از چراغ ها پوشیده می شود. بیانی دکواراتیو و زیبا دارند که عابرین پیاده یا دوچرخه سواران از آن در حین عبور حسی خوشایند و متفاوت را تجربه کنند. این گذرهای جذاب می تواند محیطی مرفه برای بازی کودکان یا قدم زدنی دوستانه باشد. به عنوان ابزاری برای خوش آمد گویی و یا جلب توجه به سمت موقعیتی و جهت تبلیغات مورد استفاده قرار گیرد.

تونل نوری در اماکن

اجزای تونل نوری

1- سازه : سازه های تونل نوری به عنوان استخوان بندی مجموعه، می توانند شکل های گوناگونی داشته باشند. برای ساخت این ساختار می توان از آهن یا آلومینیوم استفاده شود. قابلیت های جوشکاری، بستن پیچ و مهره، خم کاری و نورد کردن پروفیل ها و اجزای فلزی به طراحان قدرت مانور در راستای طراحی شکل تونل را می دهد. همچنین صفحات فلزی از جنس همان سازه برای اتصال به زمین و مهار آن استفاده می شود. ایده فرمی، بنا بر موقعیتی که تونل نصب می شود و همچنین مقدار فضایی که به آن اختصاص پیدا می کند، شکل می گیرد. البته نوع منابع نوری هم که قرار است روی این سازه نصب شود در خلق فرم آن تاثیر دارند.
2- روشنایی : برای این سازه ها معمولا بنا به تشخیص و ایده طراح و همچنین بودجه ای که به این موضوع اختصاص داده شده است، می توان از انواع چراغ استفاده کرد. ولی در بین تجهیزات خانواده روشنایی، ریسه های نوری پر کاربرد ترین محصولات برای این مجموعه ها هستند. ریسه های سوزنی، نواری و همچنین نئون فلکسی ها بهترین و مناسب ترین روشنایی هستند که می توانند بر روی سازه های فلزی تونل روشنایی نصب شوند.

اجرای تونل نوری

انواع تونل های نوری

در ساخت مسیرهای تونل روشنایی، چراغ ها را می توان به صورت تک رنگ یا طیف وسیعی از رنگ ها (RGB)، به شکل ثابت و یا داینامیک (فرمانپذیر) و یا حتی هماهنگ با موزیک مورد استفاده قرار داد. این مهم با توجه به ایده طراح، نوع استفاده و یا موقعیت مکانی که این سازه در آن نصب می شود، تعیین و تعریف می شود. البته هماهنگی فرمی و رنگی این عنوان از مبلمان با سایر اجزای معماری اطراف خود جز نکات قابل توجه می باشد.

انواع تونل نوری

الزامات ساخت تونل نوری

رعایت نکات امنیتی در ساخت و به کارگیری چراغ ها مورد استفاده در تونل ها از نکات بسیار واجب می باشد. از جمله درجه حفاظت بالا (ip) که مقاومت محصول را در برابر باد و باران توجیه می کند. یا استفاده از محصولاتی با ولتاژ پایین برای جلوگیری از خطر برق گرفتگی، جز موارد امنیتی است که باید سازندگان این مجموعه ها در هنگام برپایی آنها مد نظر قرار دهند.

دلیل استفاده از ریسه در تونل های نوری

انعطاف پذیری ریسه های نوری به طراحان روشنایی اجازه می دهند که در کمترین فضای ممکن از این محصولات بهره ببرند و همچنین ویژگی های متعدد و متفاوتی که این تجهیزات روشنایی دارند و پیش تر هم به آن اشاره شد، باعث می شود مهندسان روشنایی بتواند به ایده های خود تنوع ببخشند. انعطاف پذیری شکلی و رنگی، برنامه پذیر بودن، IP دار بودن، انواع ولتاژ پایین، همگی مواردی هستند که طراحان را مجاب می کنند از ریسه ها به صورت گسترده استفاده کنند. گفتنی است که هزینه این محصولات و با توجه به حجم زیاد مورد استفاده در تونل های نوری، نسبت به سایر چراغ ها بسیار پایین تر است.

استفاده از ریسه نوری

البته از سایر چراغ ها هم به صورت کمتر و در موارد نادر می توان استفاده کرد. این انتخاب بستگی به عوامل متفاوتی دارد برای مثال بودجه ساخت، محل نصب تونل های نوری و یا اینکه آیا امکان مدیریت ضربه پذیری چراغ وجود دارد یا خیر؟ در این موارد می توان از چراغ های سرپیچ دار یا چراغ های خطی و یا حتی به صورت بک لایت هم بهره برد. ولی هزینه این محصولات نسبت به نمونه های مشابه بیشتر است.

مقالات مرتبط

اشتراک
اعلام به من
guest
0 نظرات
Inline Feedbacks
View all comments
0
دوست داریم نظرتونو بدونیم، لطفا دیدگاهی بنویسیدx