صفحه اصلی نورپردازی و روشناییانواع نورپردازی نورپردازی فروشگاه مبلمان

نورپردازی فروشگاه مبلمان

توسط عبدالرضا بدیعی
نورپردازی فروشگاه مبلمان

نحوه نورپردازی فروشگاه های مبلمان

حضور نور، یک المان بسیار پراهمیت و تاثیرگذار در روند خرید و فروش در فضاهای فروشگاهی است. محیطی که می تواند مشتریان را جذب کرده و در رونق کسب و کار تاثیر به سزایی داشته باشد. در این گفتار به بررسی نورپردازی فروشگاه مبلمان می پردازیم و روند این طراحی و جزئیات تاثیرگذار آن را بررسی می کنیم.
روشنایی در فضای فروشگاه های مبلمان، باعث جلب توجه به سمت نمونه های چیدمان شده، بیان دعوت کنندگی و خوش آمدگویی به داخل فروشگاه، و برقراری تامل بین خریدار و فروشنده می شود. تمامی این موارد می توانند با شناخت و به کارگیریِ اصولی ِ پارامترهای نورپردازی برای فروشگاه های گوناگون فراهم شوند.

نورپردازی فروشگاه مبلمان

1- مشتری را هیجان زده کنید

نخستین رویداد در کاربری فروشگاهی جلب توجه رهگذران می باشد. اگر این فضا در بین خیل فروشگاه های خیابانی و یا مراکز خرید باشد، تفاوت چندانی ندارد، اولین المان ها باید در راستای دیده شدن رخ بیرونی صورت گیرند. و مشتری را ترغیب کند که به سمت مغازه بیاید. فروشگاه مبلمان هم مانند سایر کاربری ها، معمولا دارای بخش به نام ویترین و تابلو می باشند. نمایش هرچه بهتر و جذاب تر این قسمتها می تواند تاثیر شگرفی در متفاوت دیده شدن آنها در بین همسایگان خود داشته باشد.

نور می تواند یکی از اصلی ترین راهکارها برای ایجاد این تفاوت باشد. استفاده از شدت نور کافی، رنگ مناسب لامپ با توجه به متریال ویترین و تابلو، زاویه تابش صحیح و نوع تجهیزاتی که برای این منظور مورد استفاده قرار می گیرند، همگی تاثیرگذار هستند. برای مثال می توان یک تک کاناپه راحتی یا استیل را به همراه متعلقات و اکسسوری ها در ویترین و با تکنیک نورپردازی موضعی و با شدت نور بالا نمایش داد.

نورپردازی ویترین

2- کمیت و کیفیت روشنایی

استفاده از نکاتی در راستای موفقیت برای فروش بیشتر در فضاهای مبل فروشی ها، می توانند تاثیرگذار باشند. این نکات علمی و تجربی در راستای چندی و چگونگی مفاهیم روشنایی است که طراحان نورپرداز باید توجه ای ویژه به آنها داشته باشند.

  • ایجاد محیطی زیبا برای مشتریان: به کمک پارامترهای نورپردازی مثل شدت روشنایی، تکنیک های متنوع، بازی با رنگ نور و … می توان فضای فروشگاه را به لحاظ زیبایی بصری برای مخاطب در بدو ورود جذاب و دلنشین جلوه داد و تصویری ماندگار را در ذهن آنها هک کرد.
  • مانع از سردرگمی مشتریان: زون بندی فضاها برای چیدمان ست های مبلمان، اعم از سرویس خواب، فضای نشیمن، ناهار خوری و … یکی از اتفاقات رایج در اکثر فروشگاه های مبلمان می باشند. حضور نور و همچنین به کارگیری تکنیک های گوناگون روشنایی در کنار هم می توانند مفهوم عرصه بندی را کاملا نمایش دهند و به بازدیدکنندگان القا کند که در فضای خانه یا دفتر خود قدم می زنند در عین حالی که حواسشان کاملا معطوف همان قسمت است. نکته قابل ذکر این است که شدت روشنایی برای هر تکنیک هم از اهمیت ویژه ای برخوردار است.

ایجاد محیطی زیبا با نورپردازی

  •  به رخ کشیدن: قابلیت های نور و تجهیزات آن می توانند این امکان را به طراحان بدهند که مبلمان ها را شاخص جلوه دهند. تقویت رنگ ها، بافت ها و فرم ها، با نور می توانند روشهایی باشند که برای درک و دریافت محصولات و ایجاد جلب توجه به سمت آنها مورد استفاده قرار گیرند. سبک طراحی بعضی از مبلمان ها، نوع پارچه های مورد استفاده و … مواردی از این دست هستند که گاهی فروشندگان درپی بیشتر دیده شدن آنها می باشند.
  • صرفه جویی هزینه ها: شناخت تکنولوژی و تجهیزات روز روشنایی و انتخاب درست طراحان علاوه بر هدف اصلی یعنی فروش بیشتر، می توانند در هزینه های صاحب کاران موثر باشند. بهترین تکنولوژی روشنایی برای کاربری فروشگاه مبلمان، چراغ های LED می باشند. این خانواده دارای مصرف انرژی کمتر نسبت به نسل های قبل از خود، طول عمر بیشتر، خرابی کمتر، شاخص نمود رنگ بالاتر می باشند. بنابراین بر اساس ویژگی هایی گفته شده، بهترین انتخاب برای استفاده در کاربری مورد بحث این گفتار می باشند و در نتیجه یکی از موثرترین راهکارها برای پایین آوردن هزینه ها است.

مشخص نمودن نور محیط

  • رنگ ها را واقعی نمایش دهید: با استفاده از تجهیزاتی که دارای رنگ نور مناسب با نوع کالاها هستند و شاخص نمود رنگی بالایی دارند، می توان جلوه رنگی محصولات را واقعی تر نمایش داد. انتخاب رنگ نور در فروشگاه مبلمان و با توجه به اینکه پوشش غالب محصولات، پارچه می باشد باید توسط طراحان انجام شود. ولی بهترین محدود پیشنهادی بین 4000 تا 5000 کلوین می باشد. این بازه که تقریبا نور طبیعی می باشد، هم رنگ سطوح را تغییر نمی دهند و هم اینکه باعث بهبود احساس رفاه می شود و می تواند مدت زمانی را که مشتری در فروشگاه می گذراند، افزایش دهد و منجر به خرید شود. استفاده تلفیقی از رنگ نورهای گوناگون هم می تواند راه کار مناسبی باشد. حداقل عدد پیشنهادی برای CRI 85 به بالا، در کاربری مورد بحث این گفتار می باشد. این شاخص باعث بیان با کیفیت تر رنگ ها می شوند.

نمایش رنگ واقعی محصولات

  • لوکس مورد نیاز: این پارامتر در فروشگاه های گوناگون بسیار متغیر است. این مفهوم به عواملی متعددی بستگی دارد. برای این نوع کاربری یعنی مبلمان، بهترین بازه بین 330 تا 500 لوکس در هر مترمربع برای نورپردازی عمومی پیشنهاد می شود و برای تکنیک موضعی، 530 تا 2000 لوکس، بسته به نوع جزئیات متغیر است. در انتها با توجه به متراژ هر عرصه می توان، مقدار لومن مورد نیاز را محاسبه کرد. گفتنی است که پارامتر ارتفاع هم در بعضی از مواقع تعیین کننده است.
  •  تفکیک میدان دید: برای نورپردازی کلی فضاها، تجهیزات گوناگونی و جود دارند که به لحاظ ساختار و قابلیت ها متفاوت هستند. در فروشگاه های مبلمان، باید با توجه به نوع محصولاتی که نمایش داده می شود، چراغ را انتخاب کرد. بهترین نوع چراغ برای نورپردازی عرصه های چیدمان شده از ست های مختلف مبلمان، چراغ های ریلی و دانلایت های فکی می باشند و در فضاهایی با ارتفاع سقف بلند می توان از محصولات آویز هم بهره برد.

تفتیک میدان دید

  •  انعکاس و خیرگی: بازتاب به همان اندازه که می تواند مفید باشد، امکان ایجاد نقش منفی را هم در روند کاری مبل فروشی ایجاد دارد. انتخاب مناسب تجهیزات به لحاظ تکنولوژی روشنایی، انتخاب چراغ با توجه به قابلیت هایی مثل متحرک و چرخشی بودن، زاویه و فاصله نصب، استفاده از رنگ هایی برای سایر اجزای فضا(به غیر از ست های مبلمان)، که کمترین بازتاب و خیرگی را داشته باشند، همگی نکاتی بسیار ظریف هستند که طراحان باید در پروژه نورپردازی شوروم های مبلمان به آنها دقت کنند. بعضی از پارچه ها مثل خانواده ساتن ها و همچنین بعضی از رنگ های پوششی چوب ها مثل پولیش، دارای بازتاب بالایی هستند. در صورت عدم توجه به ارتفاع نصب و یا زاویه تابش نور، ممکن است بازتاب شدید این سطحو خیرگی ایجاد کرده و مانع خوب دیده شدن آنها شود. باید توجه شود که رعایت نکات گفته شده می تواند تاثیر زیادی در کیفیت نمایش محصولات فروشگاه داشته باشند و بازدهی فروش را تا حد قابل توجهی بالا ببرند.

مقالات مرتبط

اشتراک
اعلام به من
guest
0 نظرات
Inline Feedbacks
View all comments
0
دوست داریم نظرتونو بدونیم، لطفا دیدگاهی بنویسیدx