صفحه اصلی اخبار و مقالاتاخبار روشنایی چراغ های خطی و کاربردهای آن ها را بیشتر بشناسید

چراغ های خطی و کاربردهای آن ها را بیشتر بشناسید

توسط محمود زارعی
انواع چراغ خطی

آشنایی با چراغ خطی

امروزه چراغ‌ های خطی ال‌ ای ‌دی را به عنوان جدیدترین نسل ابزارهای روشنایی می‌شناسیم. با در نظر گرفتن اهمیت فوق‌العاده مصرف انرژی و از طرف دیگر طراحی فضای مدرن برای سازه‌ های جدید ابزارهای روشنایی باید علاوه‌ بر امکان تامین نور مناسب مورد نیاز کاربران در فضاهای متنوع بتوانند خواسته‌های طراحان نورپردازی و دکوراسیون خانه‌هارا نیز تامین نمایند.

انواع چراغ خطی ال ‌ای ‌دی ظاهری زیبا و در عین‌حال مدرن دارند. به این ترتیب استفاده از این نوع چراغ‌ ها هم راه‌کار مناسبی برای تامین نور مورد نیاز محیط‌های گوناگون است و هم عنصر با کیفیتی در جهت دیزاین و نورپردازی فضا به شمار می‌روند. این نوع چراغ‌ ها در اندازه‌های گوناگونی تولید می‌شوند و بنابراین در هنگام خرید کاربران با تنوع چشم‌گیری روبرو هستند. افراد می‌توانند بر اساس شرایط محیط و طراحی دکوراسیون فضای مورد نظرشان بهترین و مناسب‌ترین گزینه را از میان انواع چراغ های خطی انتخاب نمایند.

چراغ ‌های خطی و مصرف انرژی

آیا شما از گروه کاربرانی هستید که به نورپردازی فضاها اهمیت زیادی می‌دهند؟ پس بهتر است توجه داشته باشید در جهت جذاب نمودن فضاها و ایجاد اتمسفر مناسب در محیط‌های مراکز تجاری و حتی محیط‌های آموزشی و غیره نورپردازی فضاها و استفاده از ابزارهای روشنایی مناسب هر فضا نقشی اساسی ایفا می‌کند. همچنین مبحث مهم دیگری که در تمام حوزه‌های الکترونیکی عموما توجه ویژه‌ای به آن می‌گردد بحث مصرف انرژی و در نهایت ارائه راه‌کارهایی برای صرفه‌جویی در مصرف انرژی است. با این وصف باید بدانید که در یک پروژه نورپردازی نیز بحث صرفه‌جویی در مصرف انرژی از اهمیت بالایی برخوردار است. بنابراین برندهای گوناگون و تولیدکنندگان ابزارهای روشنایی در راستای همین صرفه‌جویی انرژی به سمت تولید محصولاتی حرکت کرده‌اند که کم‌ مصرف‌تر باشند. برای نمونه استفاده از لامپ ‌های ال ‌ای ‌دی یا لامپ ‌های کم‌ مصرف در اکثر ابزارهای روشنایی مانند انواع چراغ‌های خطی.

در ادامه به بررسی انواع چراغ خطی می پردازیم :

چراغ خطی توکار

چراغ‌ های خطی عموما مستطیل ‌‌شکل هستند. این نوع چراغ ‌ها به شیوه توکار و در داخل سقف ‌های معمولی یا سقف‌ های کاذب نصب می‌گردند. این نکته را از یاد نبرید که در هنگام انتخاب این چراغ‌ ها امکان نصب آن‌ ها به شیوه توکار باید بررسی شود. یعنی ابعاد و اندازه آن‌ها پیش از اقدام به خرید مورد توجه قرار بگیرد. به این ترتیب در هنگام نصب و راه‌اندازی دچار مشکل نخواهید شد. به عنوان نمونه چنانچه ساختمان دارای سقف‌های کاذب باشد استفاده از چراغ‌های توکار گزینه مناسبی خواهد بود. محل کاربرد این نوع چراغ‌ها عموما به عنوان چراغ‌های اداری و تجاری در سقف‌های کاذب مجموعه‌های تجاری و یا ساختمان‌های اداری و هتل‌ها و غیره خواهد بود.

چراغ خطی توکار

چراغ خطی روکار

این نوع از چراغ ‌های خطی به حفره و برش در سقف نیازی ندارند. عموما به شیوه روکار روی دیوار یا سقف محیط ‌های گوناگون نصب می‌گردند. بنابراین چنانچه کاربری قصد نورپردازی در فضایی را داشته باشد که سقف‌های آن از پیش اجرا شده است چراغ‌ های خطی روکار گزینه مناسبی به شمار می‌روند. همچنین محل کاربرد این نوع از چراغ‌ ها مانند چراغ‌ های توکار در سقف‌های کاذب مجتمع های تجاری و یا ساختمان های اداری، هتل‌ ها و غیره می‌باشد.

چراغ خطی روکار

چراغ خطی آویز

نوع دیگری از چراغ های خطی، چراغ خطی آویز است که مانند انواع چراغ های سقفی و آویز دیگر به راحتی در فضاهای مختلف قابل استفاده است. این چراغ ها معمولا بسته به طولی که دارند با تعداد مشخصی کیت آویز نصب می شوند. در انتخاب نوع چراغ خطی باید به هماهنگی آن با سایر المان های محیط و همچنین مرحله ای از ساخت که قرار است این چراغ ها نصب شوند توجه کرد.

چراغ خطی آویز

چرا برای نورپردازی از چراغ‌ های خطی استفاده می شود ؟

از جمله چراغ ‌های ال‌ ای‌ دی که علاوه‌ بر داشتن نور مناسب و یکنواخت از میزان مصرف انرژی پایینی برخورداند چراغ های ال‌ای‌دی خطی می‌باشند. این چراغ ‌ها اصولا با عرض‌هایی در اندازه‌های گوناگون و همچنین با قابلیت نصب روکار و توکار و یا به صورت آویز از جمله راهکارهای نوین و موفق نورپردازی در فضاهای مدرن به شمار می‌روند. طراحی چراغ ‌های‌ خطی روشنایی به گونه‌ای است که هماهنگی با معماری داخلی مدرن ساختمان در حد بالایی قرار دارد.

برای نمونه در راهروهای ساختمان‌ های اداری و یا مجتمع‌های تجاری و غیره استفاده از این نوع چراغ‌ها بسیار متدوال است. زیرا به علت شکل ظاهری زیبا به عنوان چراغ دکوراتیو نیز مورد استفاده دارند. همچنین روشنایی کافی را نیز برای محیط تامین می‌نمایند. چراغ ‌های خطی امکان نصب بر روی سقف یا دیوار وحتی کف ساختمان را دارند. بنابراین در جهت استفاده در پروژه نورپردازی بسیار منعطف هستند.

یکی از ویژگی های استفاده از چراغ خطی این است که حس مدرنیته را در فضا ایجاد می کنند و می توانند متناسب با سلیقه شما به اشکال مختلفی روی سقف نصب شده و مورد استفاده قرار گیرند. از این چراغ ها می توان هم برای تامین روشنایی و هم به عنوان المانی دکوراتیو در محیط به کار می رود. استفاده از چراغ های خطی می تواند باعث شود فضاها بزرگتر دیده شوند و از این المان های نوری می توان هم به تنهایی و هم در کنار سایر چراغ ها استفاده کرد.

چراغ های خطی ساخته شده از ماژول ال ای دی SMD هستند به همین دلیل طول عمر بالایی داشته و در صورت خرابی به راحتی تعمیر شده و یا می توان از ماژول های LED با شار نوری و طول عمر بالاتر استفاده کرد. در استفاده از چراغ خطی باید به اصول و استانداردها توجه نمود زیرا ایجاد خیرگی می تواند یکی از آزار دهنده ترین موارد در یک نورپردازی خطی باشد. در استفاده از این چراغ باید به این نکته توجه کرد که چراغ ها در دید افراد در زمان کارکرد نباشند. با مطالعه این مقاله به سادگی و به صورت اجمالی با انواع چراغ‌های خطی روشنایی و کاربرد آن‌ها آشنا می‌شوید.

مقالات مرتبط

اشتراک
اعلام به من
guest
0 نظرات
Inline Feedbacks
View all comments
0
دوست داریم نظرتونو بدونیم، لطفا دیدگاهی بنویسیدx