صفحه اصلی نورپردازی و روشناییسایر مقالات نور پردازی باغ یا ویلای خود را خلاقانه نورانی کنید

باغ یا ویلای خود را خلاقانه نورانی کنید

توسط نجوا ایزدی
تکنیک های خلاقانه نورپردازی باغ و ویلا

بررسی خلاقانه‌ ترین تکنیک‌ های نورپردازی باغ

باغ ها اصولا محل تفریح و آرامش هستند. زیبایی محیط باغ از این جهت بسیار حائز اهمیت است. چرا که مکانی آرام برای فرار از شلوغی‌ های زندگی شهری به شمار می رود و سبب پیوستن دوباره ما با طبیعت می شود. اما نباید در پایان روز و با غروب خورشید، زیبایی های باغ نیز در تاریکی فرو برود.

از این رو، تکنیک های خلاقانه نورپرداری باغ، کمک می کند تا در تاریکی شب نیز باغ ما، همچنان مکانی پر نور، جذاب و با نشاط باقی بماند. تکنیک های مختلفی که در فضاهای باز باغ اجرا می شوند و زیبایی ها و گیاهان باغ را به شکل برجسته تری نمایش می دهند.

باغ ها درست مثل بوم نقاشی می مانند؛ پر از رنگ و زندگی. فرقی نمی کند باغ شما چقدر بزرگ یا کوچک باشد، در هر حال، نورپردازی باغ در جلوه گری و زیباتر شدن آن تاثیر بسزایی خواهد داشت. در ادامه با انواع روش های نورپردازی باغ آشنا خواهیم شد.

استفاده از روشنایی تاکیدی برای گیاهان

اگر می خواهید گیاه مورد علاقه تان را بهتر به نمایش بگذارید، باید از نورپردازی تاکیدی استفاده کنید. این روش نورپردازی، گیاهان خاص مورد نظر شما را به شکل برجسته تری در میان باغ به چشم می آورند. برای این کار، کافی است که تجهیزات نورپرازی را در پایه گیاه قرار داده و منبع نور به سمت بالا تنظیم کنید تا به اصطلاح گیاه روشن شود. این روش علاوه بر برجسته کردن گیاه، سایه ها و عمق جذابی نیز در منظره باغ ایجاد می کند.

روشنایی مسیر و پیاده رو

روشنایی مسیر و پیاده رو

روش روشنایی مسیر و پیاده رو، روشی از نورپردازی است که هم به کاربردی تر شدن فضاهای مختلف باغ کمک می کند و با ایجاد روشنایی کافی در مسیرها قدم زدن در باغ را ممکن می سازد و هم در عین حال، به محیط باغ جلوه زیباتری می بخشد.
تجهیزات روشنایی در این روش نورپردازی، در کنار روشن کردن مسیرهای داخلی باغ، گیاهان را نیز نورانی تر می کنند تا بیشتر به چشم مخاطب بیایند.

نورپردازی از پایین به بالا و برعکس

نورپردازی از بالا و پایین

در این روش نورپردازی باغ، گیاهان و درختان باغ را از پایین به سمت تاج گیاه، نورپردازی می کنند. در واقع منبع نور در پایین گیاه نصب می شود و و هر چه نور به سمت تاج گیاه حرکت کند، درخشندگی و سایه‌ روشن جذاب تری ایجاد می نماید، به شکلی که شاخ و برگ درختان و گیاهان درخشش چشمگیری پیدا می کنند.
در حالت بعدی نور به سمت پایین که از وسایل نصب شده در بالا ایجاد می گردد می تواند درخششی ملایم و مهتابی ایجاد کند و به شاخ و برگ درخت اجازه دیده شدن می دهد.

ایده های خاص نورپردازی برای روشن کردن باغ

همانطور که گفته شد، به طور کلی تکنیک های نورپردازی خلاقانه باغ، این محیط سرسبز را به یک مکان تفریحی زیباتر تبدیل می کند. در ادامه باز هم روش های نوآورانه ای برای تزئین و روشن کردن باغ با استفاده از سیستم های روشنایی در فضای باز را مرور می کنیم.

نورپردازی مهتابی

نورپردازی با نور ماه

تکنیک Moonlighting یک تکنیک جادویی است که درخشش ملایم یک ماه کامل را بازآفرینی می کند. درست مثل این که نور مهتاب از میان شاخه ها عبور کرده و به باغ می تابد. برای برخورداری از این روش نورپردازی باغ، وسایل روشنایی سطحی را در بالای درختان نصب می کنند تا نور را به سمت پایین هدایت نمایند. نتیجه این نوع نورپردازی یک فضای بسیار زیبا و خاص است که محیط باغ را رویایی و رمانتیک می کند. در واقع این روش، یک تکنیک ویژه برای ایجاد حس آرامش در فضای بیرونی باغ به شمار می رود.

روش سایه زنی

روش سایه زنی در نورپردازی

تکنیک نورپردازی Silhouetting تکنیکی است که از عناصر مجسمه گونه موجود در باغ نهایت استفاده را می برد. در این روش، سیستم های روشنایی را در پشت نقاط کانونی باغ قرار می دهند، مانند مجسمه ها، فواره ها یا حتی چمن های زینتی بلند. این قرارگیری منابع نوری، سبب می شود تا سایه روشن های خیره‌کننده‌ای در پس‌ زمینه‌ تاریک اجسام ایجاد شود. روش سایه زنی جذابیتی خاصی را به باغ شما اضافه می کند.

روش نور چرایی (Grazing)

نورپردازی سطوح با روش چرایی

اگر در باغ سطوح بافت دار وجود داشته باشد، مانند دیوارهای سنگی و … از این روش برای نورپردازی باغ استفاده می شود. در این روش، وسایل روشنایی در فضای باز را نزدیک به این سطوح نصب می کنند تا نور از آنها عبور کند. تأثیر متقابل نور و سایه می تواند منظره ای منحصر به فرد در باغ ایجاد کند.

روش روشنایی یکنواخت (Wash Lighting)

روشنایی یکنواخت

برای ایجاد روشنایی یکنواخت در تمام فضاها، به طوری که باغ در نور غرق شود، از این روش کاربردی بهره می برند‌. برای این منظور، چراغ ها را بر روی سطح زمین، رو به دیوار، حصار یا پرچین قرار می دهند. آنگاه نور به طور یکنواخت پخش می شود و فضایی جذاب و آرامش‌بخش ایجاد می کند. این تکنیک برای مناطق نشیمن در فضای باز و یا برجسته کردن دیوارهای باغ و ایجاد فضایی گرم و دلپذیر بسیار کاربرد دارد.

روش نورپردازی گل ها

روش نورپردازی گل و گلدان

با این روش می توانید گل های باغ را با نورافکن های مخصوص روشن کنید. این وسایل روشنایی را می‌توان هنرمندانه‌ در داخل و اطراف باغچه های پر از گل قرار داد تا توجه را به رنگ‌های زنده و جزئیات پیچیده شکوفه‌ ها جلب کند. تأثیر متقابل نور و سایه بر روی گل ها، در این روش نیز، نمایی جذاب ایجاد می کند که منظره باغ را به یک تابلو زیبای شبانه تبدیل خواهد کرد.

روش فانوس شناور

روش نورپردازی فانوس شناور

برای ایجاد حس لذت در بیننده و جذابیت بیشتر در محیط باغ، از فانوس های شناور در آبنماهای باغ خود استفاده کنید. این وسایل نه تنها انعکاس زیبایی بر روی سطح آب ایجاد می کنند، بلکه اتمسفر خاصی به فضای باغ شما می بخشند. استفاده از فانوس های شناور، روش خلاقانه ای برای روشن کردن حوضچه ها، فواره ها و حتی جوی های کوچکی است و یقینا یک گزینه موثر و کاربردی برای نورپردازی باغ به شمار می رود.

نورپردازی درختان برای نمایش حس عظمت

نورپردازی درختان بلند

برای استفاده حداکثری از زیبایی درختان سر به فلک کشیده باغ، باید از نورهایی استفاده کنید که تاج درخت را در بر می گیرند. این روش نیاز به وسایل نورپردازی دارد که در پای درختان قرار می گیرند و نور را به سمت بالا هدایت می کنند. نور به خوبی از بین برگ ها عبور می کند و به کمک این تکنیک منحصر به فرد و خلاقانه، نورپردازی باغ حس با شکوهی را در بیننده القا می کند.

نورپردازی بر اساس اصول ذن

نورپردازی بر اساس اصول ذن

اگر در باغ، فضایی برای ذن یا مدیتیشن وجود دارد، وسایل روشنایی را روی سطح و به صورت استراتژیک در میان عناصر مختلف آن فضا قرار دهید. با این روش، تجهیزات نوری، نور گرم و دعوت کننده ای را ساطع می کنند و محیطی آرام می سازند. در نتیجه یک مکان آرام و مناسب که در آن می توان استراحت نمود و در زیر آسمان پرستاره مشغول تمرینات ذن شد پدید خواهد آمد.

سخن آخر

تکنیک های خلاقانه نورپردازی باغ می تواند زیبایی‌ها و حس و حال فضای بیرونی باغ شما را پس از غروب آفتاب و در تاریکی شب نیز به طرز شگفت انگیزی زنده نگه دارد. با کمک انواع تکنیک هایی که در این مقاله بیان کردیم، از تکنیک نورپردازی مهتابی تا فانوس های شناور، می توانید به راحتی باغ خود را به یک مکان زیبا، آرامش‌بخش و ویژه تبدیل کنید.

نکته کلیدی این است که باید در تمام روش های نوپردازی خلاقانه باغ، با نور و سایه بازی کنید، بر ویژگی های منحصر به فرد باغ خود تأکید کنید و فضایی ایجاد کنید که مسحورکننده باشد.

مقالات مرتبط

اشتراک
اعلام به من
guest
0 نظرات
Inline Feedbacks
View all comments
0
دوست داریم نظرتونو بدونیم، لطفا دیدگاهی بنویسیدx