صفحه اصلی اخبار و مقالاتاخبار روشنایی نورپردازی طلا فروشی

نورپردازی طلا فروشی

توسط عبدالرضا بدیعی
نورپردازی طلا فروشی

نورپردازی طلا فروشی

طراحی روشنایی در طلا فروشی ها به عنوان یک ابزار بازاریابی برای نمایش محصولات و تاثیرگذاری بر تصمیم گیری خرید مشتریان استفاده می شود. راهنمای نورپردازی طلا فروشی و جواهرات، می تواند صاحبان این صنف را در این روند به کیفیت مطلوب روشنایی برساند و فروشگاه آنان را به صورت جدی در مقابل رقبای خود مطرح کند. روند طراحی نورپردازی در این کاربری به قدری پر اهمیت است که حتی بهترین فروشگاه با بهترین محصولات ولی بدون روشنایی علمی و درست در نمایش طلا ها و جواهرات خود ناکام خواهند بود.

نورپردازی طلا فروشی

بی چون و چرا می توان گفت مهمترین بخش طراحی نورپردازی در این کاربری مربوط به ویترین ها می باشد. روند علمی در روشنایی این بخش، موجب می شود محصولات، به ویژه  طلا ها و جواهرها بهتر دیده شوند و مشتریان را جذب این زیبایی های دست ساز می کنند. روشن است که این محصولات به خودی خود نمی درخشند، این حضور نور است که درخشش ویژه به آنها می بخشد. همچنین یادآوری این موضوع واجب است که نورپردازی سایر قسمت های مغازه های طلا و جواهرات هم، به نوبه خود دارای اهمیت هستند.

بخش ها و محصولات گوناگون

در این کاربری، ریز فضاهای فراوان وجود دارند که طراحی نورپردازی در هر بخش باید به شیوه جداگانه مورد بررسی قرار گیرند. ویترین ورودی، ویترین های دیواری و جزیره و فضای عمومی فروشگاه. همچنین محصولات این مجموعه ها به سه دسته کلی تقسیم می شوند: محصولات ساخته شده از طلا، جواهرات و اکسسوری های لوکس. هر کدام از این قسمت ها و محصولات اصول کلی مشترک و اختصاصی خود را در نورپردازی می طلبند.

اگرچه گفتنی است که خانواده طلا ها به دو دسته طلای سفید و طلای زرد تقسیم می شوند و جواهرات با توجه به خاستگاه خود دارای رنگ بندی های گوناگون هستند مثل الماس که تقریبا بی رنگ است. زمرد که در طیف های متعدد سبز وجود دارند. مروارید با رنگ های سفید و صورتی، فیروزه با طیف های آبی و سنگ یاقوت که دارای تنوع رنگ می باشند.

نورپردازی ریزفضاهای طلا فروشی

نکته های طلایی

در روند طراحی نورپردازی فروشگاه های طلا و جواهر نکته های اهمیت دارند. تقسیم بندی فضای اصلی به فضاهای کوچکتر و تعیین پارامترهای علمی نور در هر قسمت مثل دمای رنگ نور، جلوگیری از خیرگی، شدت روشنایی و … . همچنین فراهم کردن بهترین کیفیت روشنایی برای بالا بردن انرژی فروشندگان و ترغیب مشتریان برای خرید. همچنین توجه به استفاده از تجهیزات تکنولوژی های جدید که به لحاظ کیفیت تولید نور، مصرف انرژی و هزینه ها مقرون به صرفه تر هستند. همگی موارد که گفته شد جز نکاتی هستند که طراحان نورپردازی باید در این کاربری مورد توجه قرار دهند. در این راستا به بررسی این نکات در قسمت های گوناگون این فروشگاه ها می پردازیم.

  • شدت روشنایی

یکی از پارامترهای بسیار مورد توجه برای صاحبان فروشگاه های طلا و جواهر و در بخش های گوناگون، میزان روشنایی است. این مفهوم برای ویترین ها اعم از ویترین ورودی یا ویترین های داخلی که مهمترین بخش کاربری هستند، مقدار 2000 لوکس پیشنهاد شده است که با توجه به نیاز سفارشی می تواند تا 4000 لوکس هم متغیر باشد. در بقیه فضاها مثل مشاعات و جهت روشنایی عمومی، این شاخصه می تواند حدود 800 لوکس درنظر گرفته شود و برای قسمت هایی مثل میز های نمایش محصولات برای مشتریان، شدت روشنایی 1500 لوکس پیشنهاد می شود.

شدت روشنایی در نورپردازی طلا فروشی

  • رنگ نور

دمای رنگ نور در همه انواع کاربری ها برای بهتر دیده شدن رنگ اجسام اهمیت دارند. انتخاب این پارامتر با توجه به گفتار در مورد تنوع جنس و رنگ محصولات، تا حدی متغیر است. برای بهتر دیده شدن محصولات طلایی، استفاده از رنگ نور گرم (3000 تا 3500 کلوین) توصیه می شود و برای جواهرات و سنگ ها و در راستای درخشان تر نشان دادن آنها، باید از رنگ نور سفیدتر( 4000 تا 4500 کلوین) بهره برد.

رنگ نور در نورپردازی طلا فروشی

  • شاخص نمود رنگ (CRI)

توجه به شاخص نمود رنگ ِ منابع نوری در کنار توجه به دمای رنگ نور(CT) امری ضروری است. این پارامتر، کیفیت بصری رنگ ها را از یکدیگر تمیز می دهد و رنگ واقعی آنها را بهتر نمایش می دهد. این موضوع مخصوصا در زمانی که نمایش انواع سنگ های ِ قیمتی با رنگ های گوناگون مانند الماس، یاقوت، زمرد و یاقوت مطرح می شوند، اهمیت ویژه ای پیدا می کند.

بهترین پیشنهاد برای کاربری مورد بحث در این گفتار، استفاده از منابع نوری است، که دارای شاخص نمود رنگ بالای 90 هستند. در بین تکنولوژی های موجود، لامپ های LED بالاترین CRI را ارائه می هند. البته با توجه به بررسی در مورد تقسیم فضاهای جواهر و طلا فروشی ها، عدد پیشنهادی این پارامتر فقط برای ویترین ها لازم است. برای سایر فضاها مثل روشنایی عمومی می توان از CRI پایین تر هم استفاده کرد.

شاخص نمود رنگ در نورپردازی طلافروشی

  • تکنیک های نورپردازی

تمامی پلان های معماری با انواع کاربری، نیاز به استفاده از تکنیک های نورپردازی را همزمان و در کنار یکدیگر دارند، چون، هر عرصه دارای ریز فضاهایی است که نورپردازی مختص به خود را می طلبد. برای فضاهای مشاعات ِ طلا و جواهر فروشی می توان از تکنیک نورپردازی عمومی استفاده کرد و برای قسمت هایی مثل میز نمایش برای مشتریان، انواع ویترین ها و پیشخوان مالی از نور پردازی موضعی بهره برد. از تکنیک نور تاکیدی هم می توان برای نمایش محصولات ویژه، لوگو فروشگاه، تابلوها و همچنین از بین بردن  سایه های ایجاد شده با سایر تکنیک های نورپردازی استفاده کرد.  فقط در استفاده از این تکنیک ها و در قسمت های گوناگون باید به مفهوم عدم خیرگی برای پرسنل و مشتریان توجه ویژه کرد.

تکنیک نورپردازی جواهری

  • تجهیزات مورد استفاده

استفاده از انواع چراغ ها و تجهیزات روشنایی برای کاربری مورد نظر، به پارامترهای گوناگونی وابسته هستند، برای مثال: سبک طراحی فضا، ابعاد مجموعه، محل نصب، تکنیک نورپردازی و بودجه و سلیقه کارفرما در این امر تاثیرگذار هستند. خانواده چراغ های ریلی، دانلایت ها، اسپات لایت ها، چراغ های ایستاده و حتی آویزها، مجموعه چراغ های پر استفاده در فروشگاه های طلا و جواهر می باشند. از ادوات دانلایت به صورت گسترده در ویترین های اصلی  ورودی استفاده می شوند، چون در این قسمت، معمولا فقط وجه سقف قابل استفاده برای نصب چراغ می باشد.

البته پیشنهاد می شود که نوع فکی (متحرک) آن به کار گرفته شود که برای تغییر چیدمان های احتمالی ویترین، بهترین راندمان را فراهم کنند. همچنین در بین انواع لامپ مورد استفاده در دانلایت ها، تکنولوژی COB نسبت به سایر لامپ ها بیشتر توصیه می شوند. از چراغ های ریلی هم برای سقف اصلی مجموعه و برای تکنیک نورپردازی موضعی می توان بهره برد. استفاده از اسپات لایت ها هم برای ویترین های دیواری و محصولات ویژه توصیه می شوند. چراغ های آویز هم به عنوان المان تزئینی در بخشی از فروشگاه یا به عنوان نور قسمت بالای پیشخوان ها نصب می شوند.

مقالات مرتبط

اشتراک
اعلام به من
guest
1 دیدگاه
قدیمی تر
جدید تر بیشترین امتیاز
Inline Feedbacks
View all comments
پچ پچ
پچ پچ
1 year ago
امتیاز :
     

ممنون از عناوین خوبتون

1
0
دوست داریم نظرتونو بدونیم، لطفا دیدگاهی بنویسیدx