صفحه اصلی اخبار و مقالاتمقالات کلید و پریز چگونه کلید و پریز منزل را به سادگی تعویض کنیم ؟

چگونه کلید و پریز منزل را به سادگی تعویض کنیم ؟

توسط نجوا ایزدی
نصب کلید و پریز

نصب کلید و پریز برق معمولا توسط برق کاران انجام می شود ولی اگر کمی از اصول برق بدانید شاید بتوانید این کار را خودتان انجام دهید البته باید احتیاط کرده و موارد ایمنی را رعایت نمایید. نصب کلید و پریز از مراحل برقکاری ساختمان است که اهمیت بالایی دارد و باید توجه نمایید که قرار است کلیدها و پریزها را از ابتدا خودتان نصب نمایید و یا اینکه قصد دارید کلید و پریزهای قدیمی منزل خود را با انواع جدید تعویض کنید.

برای نصب کلید و پریز رعایت فاصله ها و در واقع استانداردها از اهمیت بالایی برخوردار است و باید مورد توجه قرار گیرد به طور مثال بهترین فاصله نصب کلید و پریز از کف ساختمان بین 110 تا 120 سانتیمتر می باشد و فاصله استاندارد پریز برق، پریز تلفن و آنتن از کف ساختمان 30 تا 40 سانتیمتر است. علاوه بر این فواصل از مهم ترین مواردی که در نصب کلید و پریز باید در نظر گرفت ظرفیت فیوزهای مرتبط با کلید و پریز است که برای انواع فیوزهای مربوط به روشنایی 10 آمپر و فیوزهای پریز 16 آمپر می باشد. در ادامه با مراحل نصب کلید و پریز به صورت ساده آشنا می شوید :

نصب کلید و پریز

  1. قطع کردن برق

    حتما توجه نمایید که اولین مرحله برای انجام هر کار برقی در ساختمان این است که فیوزهای برق را قطع نمایید تا در زمان کار با الکتریسیته یا جریان برق دچار برق گرفتگی نشوید حتی برای رعایت احتیاط بهتر است با فازمتر نیز چک کنید که هیچ جریان برقی در سیم ها وجود ندارد.

  2. جدا کردن روکش پریز یا کلید از روی دیوار

    در گام دوم بعد از قطع کردن برق باید قاب کلید یا پریز را از روی دیوار جدا کنید. اگر کلید و پریز قدیمی باشد روی همان روکش یک یا دو پیچ تعبیه شده که با باز کردن آنها به راحتی روکش کلید و پریز جدا می شود. در مدل های جدید کلید و پریز قاب یا روکش کلیدها و پریزها با کمک یک پیچ گوشتی به راحتی جدا می شود.

    جدا کردن روکش کلید و پریز

  3. باز کردن مغزی کلید و پریز

    بعد از اینکه روکش را جدا کردید باید مغزی را هم باز کنید، در این حالت می توانید بعد از خارج کردن کلید ها و پریزها از دیوار با گوشی موبایل خود یک عکس از سیم کشی تهیه کنید تا بعد از تعویض سیم ها را به درستی وصل نمایید.

    باز کردن مغزی کلید و پریز

  4. جدا کردن سیم برق از کلید و پریز قدیمی

    بعد از جدا کردن مغزی نوبت به باز کردن سیم های متصل شده به کلید و پریز می رسد. برای این کار می توانید پیچ های اتصال را شل کنید و کم کم سیم ها را جدا نمایید. اگر سیم ها فرسوده باشند بهتر است سیم ها را عوض کنید و یا قسمتی از سیم که لخت می باشد را ببرید و یک قسمت جدید از سیم را لخت کنید البته باید در نظر داشته باشید که به میزان کافی سیم در اختیار دارید یا نه تا سیم کم نیاورید.

  5. بستن سیم های کلید و پریز جدید

    در این مرحله می توانید با عکسی که تهیه کرده اید سعی کنید سیم های جدید را در جای درست ببندید ولی در صورتی که قابل تشخیص نبود باید سیم هایی با رنگ روشن مثل سیم های سفید را به قسمتی که اسلات طولانی تر دارند ببندید و سیم های تیره رنگ را به قسمتی که اسلات کوتاه تری دارند وصل نمایید.

    نصب آسان کلید و پریز

  6. بستن کلید و پریز جدید روی دیوار

    بعد از اتصال سیم ها به کلید ها و پریزهای جدید گام بعدی قرار دادن آن ها روی دیوار است. برای نصب کلید و پریز جدید باید چنگک ها در جای مناسب قرار گیرد و پیچ ها به درستی روی قاب بسته شوند. بعد از قرار دادن مغزی روکش روی قاب نیز باید نصب گردد.

    نصب کلید و پریز

  7. تست کلید و پریز جدید

    ابتدا فیوز را وصل کنید و با استفاده از فازمتر سرپیچ را چک کنید تا برق وصل شده باشد. برای چک کردن پریز برق با فازمتر داخل پریز را چک کنید و اگر فقط یکی از دو شاخه پریز برق داشت کار به درستی انجام شده است در غیر این صورت دوباره باید سیم کشی ها چک گردد.

    تست کلید و پریز

با استفاده از این اصول شما میتوانید کلید و پریز منزل خود را تعویض یا نصب نمایید ولی توجه داشته باشید در صورتی که امکان کمک گرفتن از یک برقکار حرفه ای را دارید بهتر است کار را به آنها واگذار کنید.

مقالات مرتبط

اشتراک
اعلام به من
guest
0 نظرات
Inline Feedbacks
View all comments
0
دوست داریم نظرتونو بدونیم، لطفا دیدگاهی بنویسیدx