صفحه اصلی آموزش سوالات متداول در راه اندازی یک خانه هوشمند

سوالات متداول در راه اندازی یک خانه هوشمند

توسط نجوا ایزدی

سوالات متداول در راه اندازی سیستم خانه هوشمند!

همه ما همواره به دنبال ایجاد زندگی رویایی تر با امکانات بیشتر و جذاب تر هستیم، یکی از راه هایی که این امر را نزدیک تر کرده است تکنولوژی خانه هوشمند می باشد که جدا از جذابیت و کارایی فوق العاده ای که دارد سوالاتی را در ذهن ایجاد میکند که ممکن است انجام این کار را به پروژه ای بزرگ و غیر ممکن تبدیل نماید در صورتی که این طور نیست. راه اندازی یک سیستم خانه هوشمند همیشه ممکن است سوالاتی را در ذهن شما ایجاد کند در ادامه به بررسی چند سوال و پاسخ آنها می پردازیم :

سوالات متداول خانه هوشمند

آیا برای راه اندازی سیستم خانه هوشمند باید حتما ساختمان در حال ساخت باشد ؟

شما در هر زمانی که تصمیم بگیرید می توانید خانه خود را هوشمند کنید ولی هرچه زودتر و در مراحل ابتدایی ساخت خانه تصمیم بگیرید کار راحت تر و سریع تر انجام می شود زیرا سیم کشی ها از همان ابتدا به درستی انجام می گیرد. در خانه ساخته شده و جایی که سالهاست سکونت دارید و امکان سیم کشی ندارید نیز می توان این سیستم را پیاده کرد و باید از روش های وایرلس استفاده نمود.

آیا سیم کشی های ساختمان برای هوشمند سازی با حالت عادی متفاوت است ؟

بله سیم کشی ساختمان در حالتی که قرار باشد سیستم های هوشمند سازی در آنها به کار رود به این صورت است که مبتنی بر سیم بوده و تمامی سر خط های نقاط کنترلی به تابلو برق کشیده و متصل می گردند.

قیمت متوسط برای راه اندازی خانه هوشمند چقدر است ؟

باید در نظر داشته باشید که هوشمند کردن خانه کاری هزینه بردار است ولی به صورت کلی قیمت تمام شده برای هوشمند کردن خانه بستگی به سیستم و تجهیزاتی که استفاده می کنید و همچنین تعداد وسایل و سیستم هایی که قرار است هوشمند شوند دارد. مسلما تعداد بالای سر خط ها و تجهیزات می تواند در قیمت نهایی تاثیرگذار باشد.

آیا سیستم هوشمند مخصوص خانه های لوکس و بزرگ است ؟

خیر، شما می توانید با سیستم های وایرلس و تجهیزات ساده تر در آپارتمان های کوچک خود نیز سیستم های هوشمند مورد نیازتان را راه اندازی نمایید.

چه قسمت هایی از ساختمان یا آپارتمان خود را می توانیم هوشمند کنیم ؟

از آنجایی که تجهیزات هوشمند سازی ساختمان تنوع و انعطاف پذیری بالایی دارند بنابراین هر قسمتی از ساختمان را که شما بخواهید می توانید به صورت هوشمند در آورید مثلا سیستم های روشنایی، سیستم تهویه مطبوع، کنترل تردد و امنیت، کنترل پرده، سیستم های گرمایشی و سرمایشی و غیره

بهترین زمان برای هوشمند سازی ساختمان در زمان ساخت یک ساختمان چه زمانی است ؟

بهترین و ایده آل ترین حالت در زمان ساخت یک ساختمان می باشد در واقع قبل از اینکه بخواهید تاسیسات برقی را انجام دهید به مرحله سیم کشی ساختمان برسید باید به فکر هوشمند سازی آن باشید ولی این به این معنی نمی باشد که ساختمان های قدیمی یا ساخته شده قابلیت هوشمند شدن ندارند.

مزایایی که سیستم های خانه هوشمند دارند چیست ؟

زندگی هوشمند یعنی زندگی ساده با صرفه جویی بالا به طور مثال شما برای انجام کارهای ساده نیازی به زحمت زیادی ندارد می توانید در حالی که روی مبل استراحت می کنید چراغ ها را روشن و خاموش کنید، در ورودی را باز و بسته نمایید، پرده ها را بالا و پایین کنید، سیستم گرمایش و سرمایش را کم و زیاد نمایید حتی در زمان هایی که در منزل نیستید کنترل تمامی این المان ها امکان پذیر است و می توانید خانه خود را ببینید.

آیا می توان خانه هوشمند را با تبلت و موبایل نیز کنترل کرد یا نیاز به آموزش خاصی دارد ؟

استفاده از اپلیکیشن هایی که مخصوص خانه هوشمند نصب شده در منزل شما هستند بسیار راحت بوده و تقریبا نیازمند آموزش خاصی نیست همچنین شما می توانید از طریق گوشی همراه، تبلت و هر گجت هوشمند دیگری کنترل وسایل خود را انجام دهید.

آیا حتما باید تمام خونه هوشمند باشد تا بتوان از بخشی از سیستم استفاده کرد ؟

در راه اندازی خانه هوشمند نیازی به این کار نیست و امری کاملا انتخابی است اگر بخواهید می توانید فقط سیستم روشنایی خود را هوشمند سازید و به بقیه بخش ها کاری نداشته باشید و یا ممکن است فقط بخواهید سیستم های صوتی و تصویری منزل را هوشمند نمایید که در این صورت بخش کوچکی از منزلتان را هوشمند کرده اید. البته این امکان وجود دارد که هوشمند سازی را به صورت مرحله به مرحله کامل تر نمایید.

با به کار بردن سیستم خانه هوشمند چه کارهایی را می توان انجام داد ؟

اگر خانه خود را هوشمند نمایید می توانید سیستم های برقی خانگی از لامپ ها و روشنایی ها گرفته تا وسایل صوتی و تصویری، وسایل برقی همانند کولر گازی، سیستم های دوربین مداربسته، سیستم های امنیتی و غیره را از راه دور کنترل نمایید و این کار به راحتی با تاچ پنل مرکزی نصب شده روی دیوار خانه و یا از طریق اپلیکیشن مخصوصی که روی گوشی شما نصب مب شود قابل انجام است.

برای هوشمند سازی ساختمان کدام پروتکل مناسب است ؟

برای هوشمند سازی ساختمان پروتکل های متنوعی وجود دارند که هرکدام از این پروتکل ها ویژگی های خاصی دارند که نکته مهم انتخاب مناسب ترین پروتکل برای کاربری مورد نیاز است ولی به صورت معمول از پروتکل های Zwave، Zigbee، Modbus، KNX و غیره برای خانه ها، ویلاها، دفاتر کار، هتل ها و … استفاده می شود. در فضاهای مشاع ساختمان همانند موتور خانه، روشنایی مشاعات و غیره از پروتکل های BACnet، Lonwork و … استفاده می شود.

در صورت نیاز به کسب اطلاعات بیشتر در رابطه با خانه هوشمند ایرانی و خرید تجهیزات هوشمند هانتا، تجهیزا ت هوشمند گلدور و برندهای دیگر به لایت هوم مراجعه نمایید

مقالات مرتبط

اشتراک
اعلام به من
guest
1 دیدگاه
قدیمی تر
جدید تر بیشترین امتیاز
Inline Feedbacks
View all comments
trackback
هوشمند سازی سیستم اعلام حریق در بیمارستان - مجله خبری لایت هوم
3 years ago

[…] سوالات متداول در راه اندازی یک خانه هوشمند […]

1
0
دوست داریم نظرتونو بدونیم، لطفا دیدگاهی بنویسیدx