صفحه اصلی آموزش انواع ولتاژ ریسه ال ای دی

انواع ولتاژ ریسه ال ای دی

توسط محیا محبی
انواع ولتاژ ریسه ال ای دی

ولتاژ ریسه ال ای دی

ولتاژ به بیان ساده به عنوان فشار الکتریکی محسوب می شود. این فشار، الکترون های باردار را هل می دهد و آن ها را قادر به انجام کارهایی مثل روشن کردن یک منبع نور می کنند. در این گفتار به بررسی ولتاژ ریسه ال ای دی می پردازیم و انواع ساخت تجهیزات نوری ریسه در ولتاژ های گوناگون را بررسی می کنیم. در انواع تجهیزات نوری اعم از ریسه مقدار این مهم، یعنی ولتاژ مورد نیاز برای روشن شدن منبع می تواند متفاوت باشد.

ولتاژ سنج ریسه

انواع ولتاژ ها

این شاخص علمی که واحد آن در دستگاه بین المللی یکاها، ولت در نظر گرفته شده است، در حقیقت اختلاف پتانسیل بین دو نقطه می باشد. این اختلاف موجب برقراری جریان می شود. از دستگاهی به نام ولت متر برای اندازه گیری این پارامتر استفاده می شود. همانطور که پیشتر هم گفته شد مقدار ولتاژها برای استفاده در سیستم های روشنایی متفاوت است. برای محصولی که با مقدار ولتاژ ورودی تطبیق نداشته باشد، امکان آسیب رساندن به ساختار آن بسیار محتمل است. ولتاژ به سه دسته کلی ولتاژ مستقیم (DC)، ولتاژ متناوب(AC) و ولتاژ موثر (RMS) تقسیم می شود. همچنین بر اساس مقدار به سه دسته ولتاژهای بالا (115000 تا 1100000)، ولتاژ های متوسط (2400 تا 69000) و ولتاژ پایین (240 تا 600) تقسیم می شوند. این طبقه بندی ها و محدوده ها بسته به محل زندگی تغییر می کند.

مقدار ولتاژ ریسه

ولتاژ مورد استفاده در ریسه ال ای دی چیست؟

چراغ های ریسه ای که شکل جدید از محصولات نورپردازی هستند در حقیقت، تعدادی LED به صورت تکی هستند که بر روی یک مدار باریک و قابل انعطاف چیدمان می شوند. از این محصول برای روشنایی ها دکوراتیو و در مکان هایی که نصب سایر خانواده چراغ ها امکان پذیر نیست، به شکل گسترده استفاده می شوند. شیارهای کاذب در دیوار و سقف محلی مناسب برای قرار دادن ریسه ها می باشند. انواع فضاهای داخلی و نمای ساختمان، گستره ای از کاربری های این محصول نورپردازی هستند. ریسه های ال ای دی در رنگ نورهای گوناگون تولید می شوند که بنا بر تشخیص طراحان روشنایی انتخاب می شوند. در این محصول و در راستای ولتاژ مورد استفاده برای روشنایی آنها نیز، انواع متنوعی در بازار موجود هستند. در این شاخه دو تقسیم وجود دارد:

  •  ریسه های LED با ولتاژ بالا
  •  ریسه های LED با ولتاژ پایین

ولتاژ مورد استفاده در ریسه

هر کدام از این تقسیم بندی ها دارای ویژگی های مثبتی است که بنا به صلاحدید طراحان و درخواست کارفرما ها، انتخاب و در محل مورد نظر نصب می شوند. یکی از اتفاقات منفی در سیستم های روشنایی، رویدادی به نام افت ولتاژ است. ریسه های ال ای دی به سیستمی طراحی می شوند که با ولتاژ بهینه کار کنند. اگر از میزان تعریف شده، ولتاژ بیشتری مورد استفاده قرار گیرد، دیود گرمتر می شود و عمر مفید آن کاهش پیدا می کند. مقدار ولتاژ پایین تر از حد میزان تعیین شده هم موجب سوسو زدن ال ای دی ها می شود. گفتنی است که سیستم ها باید به شکلی طراحی شوند که میزان افت ولتاژ در حداقل باشد.

مزایا و معایب ریسه های ال ای دی با ولتاژ های متفاوت

همانطور که گفته شد، ریسه ها دارای دو دسته تقسیم ریسه های ولتاژ بالا که با 110 ولت به بالا کار می کنند و ریسه های ولتاژ پایین که با ولتاژ های 24 ولت به پایین روشن می شوند. ریسه های ولتاژ بالا مستقیما به برق شهر وصل می شوند اما خانواده ولتاژ پایین نیاز به یک منبع تغذیه دارند. در ادامه به بررسی نکات مثبت و منفی هر دو گروه می پردازیم.

مزایا و معایب ریسه های ال ای دی با ولتاژ های متفاوت

  1.  حضور منبع تغذیه در ریسه های ولتاژ پایین در بعضی از مکان ها نصب این محصول را با چالش همراه می سازد. بنابراین در بعضی موارد، نبودن منبع به عنوان مزیت محسوب می شود.
  2.  ریسه هایی که با ولتاژ بالا کار می کنند در طول عمر مفید خود دارای افت ولتاژ کمتری هستند. بنابراین به علت افت ولتاژ در مسیرهای طولانی بهتر است از ریسه های ال ای دی ولتاژ بالا استفاده شود.
  3.  به علت ولتاژ بالا در خانواده این ریسه ها، گرمای بیشتری تولید شده و تا حدی طول عمر کاهش پیدا می کند. پس ریسه های ولتاژ پایین طول عمر بهتری دارند.
  4.  ریسه های ولتاژ پایین خطر برق گرفتگی ندارند بنابراین در فضاهایی که آب و رطوبت حضور دارند، بسیار امن تر هستند.
  5.  امکان برش در طول های کمتر و در نمونه های ولتاژ پایین امکان پذیر است در صورتیکه در ریسه های ولتاژ بالا معمولا هر 100 سانتیمتر قابلیت برش وجود دارد.
  6.  ساخت ریسه های ال ای دی ولتاژ بالا تا حدی سخت تر و هزینه بر تر است. ولی نصب این محصولات راحت تر است.
  7. بنابراین بنا به موقعیت نصب ریسه، مقدار هزینه و … یک از انواع ولتاژ ها مورد استفاده قرار می گیرند.

مقالات مرتبط

اشتراک
اعلام به من
guest
0 نظرات
Inline Feedbacks
View all comments
0
دوست داریم نظرتونو بدونیم، لطفا دیدگاهی بنویسیدx