صفحه اصلی نورپردازی و روشناییسایر مقالات نور پردازی چراغ پارکی مدرن یا کلاسیک؟

چراغ پارکی مدرن یا کلاسیک؟

توسط عبدالرضا بدیعی
چراغ پارکی مدرن یا کلاسیک

چراغ های پارکی، تجهیزات روشنایی عمودی با ارتفاع های متفاوت هستند که بر روی زمین نصب می شوند. این خانواده از ادوات برای روشن کردن مسیر ها در فضاهای خارجی مورد استفاده قرار می گیرند. مجموعه های گوناگونی در طراحی و تولید این محصولات فعالیت دارند. بنابراین شکل آنها دارای تنوع زیادی می باشد. چراغ پارکی مدرن یا کلاسیک؟ یکی از سوال های پر تکراری است که اکثر کارفرما ها و پیرو آنها، طراحان با آن مواجه می شوند. چراغ های پارکی یا همان بولارد، همانند سایر تجهیزات نورپردازی، از زمان پیدایش سیری تکاملی را طی کرده تا به نمونه های امروزی برسند.

چراغ پارکی مدرن و کلاسیک

چراغ پارکی (Bollard) چیست؟

همانطور که بیان شد این چراغ ها، محصولاتی با قد نه چندان بلند هستند که در فضاهای بیرونی و در اطراف مسیرهای گوناگون نصب می شوند. هدف از نصب آنها، روشنایی گذرگاه ها است. البته این چراغ ها با تنوع در شکل طراحی خود می توانند بیانی زیبا و دکوراتیو نیز به مسیر نصب خود ببخشند. در گذشته از فتیله و گاز برای تامین انرژی منابع نور استفاده می شد. با پیشرفت تکنولوژی و صنعت برق، چراغ های جدیدتر به لامپ های گازی مجهز بودند ولی به مرور زمان، بیشتر نمونه های امروزی ِ چراغ های پارکی از انرژی برق و دستاوردLED بهره می برند. محصولات ال ای دی دارای کیفیت نور بهتر، مصرف انرژی کمتر و عمر مفید بیشتری هستند. به غیر از نکات ذکر شده، ساختار جمع و جور تکنولوژی ال ای دی امکان طراحی بدنه محصول را به صورت متنوع تر برای شرکت های تولیدی فراهم می کند. گفتنی است که جدیدترین نسل این چراغ ها با دستاورد نور خورشیدی مجهز هستند.

چراغ خورشیدی بولارد

ویژگی های چراغ های پارکی

این چراغ ها معمولا دارای یک بدنه به ارتفاع بین 20 تا 80 سانتیمتر است. این پایه شامل یک منبع نوری در قسمت انتهایی خود است که نور را به سمت پایین، بالا و یا طرفین ساطع می کند. انتخاب نوع تابش نور بستگی به محل استفاده این چراغ ها دارد. مدل فرو تاب این چراغ ها مانع ایجاد خیرگی می شوند. برای انواعی از آنها که تابش به سمت بالا دارند، و در راستای جلوگیری از خیرگی بهتر است از کلاهک غیر شفاف استفاده شود.
در مدل هایی هم که تابش به سمت پایین وجود دارد، بهتر است از شیشه یا شبه شیشه برای حفاظت منبع نور استفاده شود. این محفاظ با شکل و متریال خاص خود می تواند پخش نور بهتری برای چراغ ایجاد کند. همچنین حضور این پوشش باعث می شود از نفوذ آب، ذرات گرد و غبار و حشرات به داخل چراغ جلوگیری شود. ابعاد این محصولات با توجه به سبک طراحی آن متفاوت است.

اجزای چراغ پارکی مدرن و کلاسیک

شکل ظاهری و سبک طراحی چراغ های پارکی

با توجه به توضیحات گفته شده و همچنین به پیشرفت هایی که در زمینه تولید ایجاد شده است، امکان طراحی و تولید متنوعی از شکل بیرونی محصول فراهم آمده است. این تنوع باعث شده است که بازار موجود پاسخگوی سلیقه همه افراد باشد. در فضاها و مسیر هایی که سایر المان های موجود به لحاظ شکل دارای بیانی کلاسیک هستند، بهتر است برای هماهنگی، از چراغ های پارکی همین سبک استفاده شود. اما تنوع نمونه های مدرن هم بسیار زیاد است. چراغ های پارکی مدرن به لحاظ شکل و فرم کاملا متفاوت با نمونه های دیگر می باشند.

چراغ های پارکی مدرن

در این خانواده از اصول و ترکیب بندی های مدرن برای خلق چراغ استفاده می شوند. تزئینات در حداقل هستند و از رنگ های کلاسیک مثل طلایی کمتر بهره برده می شود. حیاط منازل مسکونی یا بناهای اداری، محوطه های پارک، پیاده رو ها، اسکله ها، پارکینگ ها و … همگی نمونه فضاهایی هستند که به شکل گسترده از چراغ های پارکی بهره می برند. برای مثال در حیاط یک منزل مسکونی عواملی مثل کف پوش حیاط و متریال نما، مهمترین عوامل تعیین کننده در انتخاب سبک چراغ پارکی است. در فضاهای مقابل ساحتمان هایی با متریال کامپوزیت پنل یا شیشه، چراغ های پارکی مدرن مناسب هستند و در حیاط هایی با نمای رومی و دارای تزئینات فراوان، بهتر است از چراغ های کلاسیک پارکی بهره برد. زاویه پخش هم در چراغ های پارکی بستگی به سبک طراحی محصول دارد. سطح مقطع دایره، مربع یا مستطیل و شکست و انحناهای فرمی برای طراحی بدنه این محصول می تواند محصولات جذابی ایجاد کند.

انواع چراغ حیاطی مدرن

در محصولات سبک کلاسیک، بدنه بیشتر نیم مخروط و قسمت بالای چراغ به صورت جداگانه ارائه می شود. سطوح بیرونی محصول معمولا دارای تزئینات است و مهار نور بیشتر با کلاهک شیری رنگ صورت می پذیرد. اما در مدل های مدرن بیشتر با طراحی فرمی، تابش را رو به پایین ایجاد می کند و از خیرگی جلوگیری می شود. متریال مورد استفاده در ساخت چراغ های پارکی بسیار متنوع هستند. در تولید انواع سبک های کلاسیک و مدرن، از خانواده فلزات مثل آهن یا برنز به کار گرفته می شود. شیشه و مواد پلیمری هم جز مواد پر استفاده در ساخت این خانواده از چراغ ها می باشند.

مقالات مرتبط

اشتراک
اعلام به من
guest
0 نظرات
Inline Feedbacks
View all comments
0
دوست داریم نظرتونو بدونیم، لطفا دیدگاهی بنویسیدx