صفحه اصلی خانه هوشمند خانه هوشمند تعبیر فانتزی های کودکانه!

خانه هوشمند تعبیر فانتزی های کودکانه!

توسط نجوا ایزدی
خانه هوشمند چیست

خانه هوشمند تعبیر فانتزی های کودکانه!

همه ما در کودکی آرزوی زندگی کردن در خانه ‌ای رویارویی را داشته‌ایم. خانه‌ ای هوشمند که همه چیزش در اختیارمان باشد. خانه ‌ای که در آن بدون آنکه خیلی به خودمان زحمت بدهیم بتوانیم بعضی کارها را انجام بدهیم. یا حتی برای انجام کارهایی نیازی نباشد از سر جایمان بلند شویم. طولی نکشید که تکنولوژی آرزوی دور و دراز ما را به واقعیتی روزمره تبدیل کرد. هر چند ما دیگر از دوران کودکی عبور کرده بودیم. یکی از تاثیرات مهم و همیشگی علم و پیشرفت فناوری در امور مربوط به هنر معماری رخ نموده است. در واقع انسان همواره تلاش کرده با کمک گرفتن از علمِ روز و دخیل کردن آن در معماریِ خانه‌ها، راحتی و آسایش بیشتری را برای خودش فراهم آورد. در نهایت تا به امروز این تلاش‌ها منتج به تکنولوژی ویژه‌ای شده است که با عنوان خانه هوشمند آن را می‌شناسیم.

خانه هوشمند چیست

خانه هوشمند همان خانه رویایی کودکی ما است. خانه‌ای که در آن برای کنترل تمام وسایل برقی مثل وسایل روشنایی و گرمایشی و سرمایشی، و حتی وسایل صوتی و تصویری تکنولوژی به کمک‌مان می‌آید. یعنی کنترل از راه دور و یا کنترل بدون نیاز به انجام فعالیتی کسل کننده و فقط از طریق لمس کردن چند دکمه. تمام تجهیزات مورد استفاده در یک خانه هوشمند در سیستمی یکپارچه و تحت کنترل از راه دور و بسیار ساده ساکنین هستند. هدف مهم ایجاد چنین تکنولوژی‌ای در خانه‌ها علاوه بر فراهم کردن آسایش ساکنین در واقع تلاش برای مصرف بهینه انرژی نیز بوده است. اگر بخواهیم به یک تعریف کاملا استاندارد و یکپارچه برای خانه هوشمند دست پیدا کنیم باید بگوییم: « خانه‌ای که دارای یک سیستم یکپارچه ارتباطی باشد، که لوازم و تجهیزات برقی_کلیدی را به هم متصل می‌گرداند و در ضمن امکان کنترل از راه دور آن‌ها را نیز به کاربران می‌دهد.»

تجهیزات خانه هوشمند ایرانی و خارجی

خانه‌ های هوشمند همگام با تکنولوژی

در همین مدت تقریبا کوتاهی که مفهوم خانه هوشمند در میان مردم رواج یافته، همواره با تغییرات سریع تکنولوژی متحول شده است. برای مثال ورود گوشی‌های هوشمند به بازار و سراسری شدن استفاده از اینترنت توسط این گوشی‌ها در سازوکار خانه‌های هوشمند نیز اثرگذار بود و امکانات تازه‌تری را فرا روی کاربران قرار داد. امروزه خانه‌های هوشمند می‌توانند با توجه به امکانات بیشتری که در اختیار دارند سناریوهای متعددی را تعریف کرده و به اجرا درآورند و به همان نسبت کاربران نیز می‌توانند بیش از پیش بر روی فضاهای گوناگون خانه هوشمند خود کنترل داشته باشند.

در یک بیان ساده با اجرای تکنولوژی خانه هوشمند می توانید کنترل وسایل مختلف را در منزل به دست بگیرید به طور مثال کنترل روشنایی ساده ترین مورد است که این امکان را به شما می دهد از طریق گوشی همراه خود و اپلیکیشن خانه هوشمند مورد استفاده بتوانید روشنایی ها را کم و زیاد کرده و در مصرف انرژی نیز صرفه جویی نمایید. مورد دیگر استفاده از سیستم های هوشمند کنترل پرده و سایبان و کنترل دما در یک محیط می باشد به طور مثال با سیستم کنترل دما می توانید قبل از رسیدن به منزل سیستم گرمایش یا سرمایش را از راه دور فعال کرده و دمای دلخواه را ایجاد کنید تا در زمان رسیدن به خانه همه چیز مطلوب شما باشد.
از دیگر کاربردهای سیستم خانه هوشمند می توان به کنترل سیستم های روشنایی، کنترل سیستم های امنیتی و همچنین موارد دیگر اشاره کرد.

مدیریت خانه هوشمند یا امکانی به نام BMS

همانطور که حالا دیگر می‌دانید عمده تفاوت یک خانه هوشمند با یک خانه معمولی امکان متصل شدن تمام وسایل خانه به یکدیگر است. بنابراین برای این‌که این اتصالات در هماهنگی کامل با هم در ارتباط باشند نیاز به یک سیستم یکپارچه مدیریتی است. این سیستم مدیریت بهینه تجهیزات خانه هوشمند با حروف اختصاری به BMS مشهور است. با امکان این مدیریت در خانه هوشمند امنیت و راحتی بیشتری فراهم می‌شود. خاموش و روشن کردن لامپ‌ها، کنترل وضعیت دمای خانه، امکان زمان‌بندی برای انجام کارها در هنگام عدم حضور کاربر در خانه از جمله کارهایی است که با این سیستم کنترلی و مدیریتی ممکن می‌شود.

BMS در واقع یک سیستم مبتنی بر رایانه است که وسایل الکتریکی و مکانیکی را به هم متصل کرده و روی همه آنها نظارت و تسلط دارد همچنین این سامانه توسط یک شبکه بهم پیوسته تمامی اطلاعات را به یک سرور مرکزی منتقل می کند و یک اپراتور حرفه ای آن را کنترل می کند. عبارت BMS مخفف عبارت Building Management System است و به سیستم مدیریت یکپارچه ساختمان گفته می شود و با خانه هوشمند تفاوت هایی دارد.

تاچ پنل هوشمند در ساختمان هوشمند

  • کاربری در BMS پیچیده تر از خانه هوشمند است و نیاز به افرادی آموزش دیده دارد ولی در خانه هوشمند مدیریت با مصرف کننده بوده و کارها از طریق یک اپلیکیشن ساده انجام می شود.
  • از BMS اغلب در پروژه های تجاری، بیمارستانی، داروسازی و مجتمع های مسکونی بزرگ استفاده می شود در حالی که سیستم خانه هوشمند بیشتر در پروژه های مسکونی کاربرد دارد.
  • برای اجرای BMS از پروتکل های استاندارد هم چون LON، BACnet و Modbus استفاده می شود در حالیکه در خانه هوشمند از پروتکل های بی سیم بیشتر استفاده می شود.

البته با وجود این تفاوت ها بازهم در لغت استفاده از عبارت BMS با کلمه HOME Automation یکسان می باشد و معمولا این دو کلمه به جای هم به کار می روند و کاربرد کنترل روشنایی، دوربین های مداربسته، کنترل باز و بسته کردن درب ورودی و غیره را دارند.
مبحث خانه هوشمند گستردگی بسیاری دارد و شما می توانید در صورت نیاز به کسب اطلاعات جهت خرید یا راه اندازی خانه هوشمند با کارشناسان لایت هوم تماس بگیرید.

مقالات مرتبط

اشتراک
اعلام به من
guest
1 دیدگاه
قدیمی تر
جدید تر بیشترین امتیاز
Inline Feedbacks
View all comments
trackback
هوشمند سازی سیستم اعلام حریق در بیمارستان - مجله خبری لایت هوم
3 years ago

[…] خانه هوشمند تعبیر فانتزی های کودکانه! […]

1
0
دوست داریم نظرتونو بدونیم، لطفا دیدگاهی بنویسیدx