صفحه اصلی خانه هوشمند هوشمند سازی سیستم اعلام حریق در بیمارستان

هوشمند سازی سیستم اعلام حریق در بیمارستان

توسط نجوا ایزدی
هوشمند سازی سیستم اعلام حریق در بیمارستان

اعلام حریق در بیمارستان هوشمند

با پیشرفت تکنولوژی و همچنین فناوری های هوشمند سازی ساختمان ها می توان گفت تحول عظیمی در مدیریت ساختمان ها ایجاد شده است که ضمن لوکس بودن، کاربری ساده و مدرنی را برای افراد فراهم می سازد. یکی از فضاهایی که هوشمند سازی آنها می تواند بسیار تاثیر گذار باشد بیمارستان ها هستند که علاوه بر کاهش هزینه ها و بهینه کردن مصرف انرژی باعث آسایش و راحتی بیماران و ارتقا سلامت جامعه خواهد شد.

شاید یکی از مهمترین دغدغه‌های مسئولان هر بیمارستان ایجاد امنیت بالاتر برای بیماران و مراجعه‌کنندگان باشد. همواره خطرات گوناگونی امنیت بیمارستان‌ها را تهدید می‌نماید. هوشمندسازی بیمارستان‌ها یک راه مطمئن برای رسیدن به حد بالایی از امنیت خواهد بود. برای مثال اگر یک بیمارستان دچار حریق بشود می‌تواند معضلات فراوانی را ایجاد کند. یکی از این معضلات خروج بیماران از بیمارستان در هنگام ایجاد حریق است. بیایید کمی این مسئله را با جزییات بیشتری واکاوی نماییم :

سیستم اعلام حریق در بیمارستان هوشمند

تجهیز بیمارستان به سیستم هوشمند اعلام حریق

سیستم‌های اعلام حریق می‌توانند در قسمت‌های مختلفی از بیمارستان نصب بشوند. این سیستم‌ها عموما شبیه به سیستم‌های ناظرِ صوتی عمل می‌کنند و در صورت بروز حریق در بیمارستان بی‌درنگ تمام سیستم‌های کنترل شرایط را غیر فعال می‌کنند تا از این طریق از آسیب دیدگی دستگاه‌ها جلوگیری نمایند. از آنجایی که در ساختمان های هوشمند تمامی سیستم های تاسیساتی و امنیتی به سیستم مدیریت هوشمند ساختمان یا BMS متصل هست به راحتی می توان در زمان خطر از ارتباط دادن آن ها با یکدیگر نهایت بازدهی را به عمل گرفت.

استفاده از یک ناظر صوتی در بیمارستان هوشمند

سیستم‌های نظارت صوتی در هنگام بروز خطر در حوادث مختلف به صورت خودکار پیام‌هایی ضروری را از طریق بلندگوها در فضای بیمارستان پخش می‌نمایند. سیستم‌های صوتی_نظارتی شامل تجهیزاتی گوناگون هستند. مانند منابع تغذیه و یا آمپلی‌فایرها و واحدهای پیام‌رسان دیجیتالی. این سیستم‌ها معمولا با سیستم‌های امنیتی دیگر مانند سیستم اعلام حریق هماهنگ و مچ می‌شوند.

سیگنال‌ های دیجیتال در بیمارستان هوشمند

هنگام بروز خطر مانند وقوع حریق در فضای بیمارستان این سیگنال‌های دیجیتالی با ارسال پیام‌هایی فوری بر روی نمایشگرها افراد گوناگون را از وضع پیش‌ آمده مطلع می‌گردانند.

بیمارستان هوشمند

آبپاش‌های هوشمند و مهار حریق در ساختمان

یکی از راه‌های مهار حریق استفاده از آب‌پاش‌ها و همچنین رها سازی گازهای بی‌اثر می‌باشد. این محفظه‌های آبپاش و یا تخلیه گاز باید در هنگام معماری ساختمان یک بیمارستان طراحی شده باشند. تعبیه این محفظه‌ها در مکان‌های مختلف یک بیمارستان بسته به شرایط و مقتضیات هر مکان تعیین می‌گردد. از طرف دیگر این تجهیزات امکان نظارت و هدایت از دور را نیز دارند. این نکته نیز قابل توجه است که نصب این تجهیزات در هر کشوری قوانین خاص خود را دارد.

سیستم‌های مقابله با دود گرفتگی در بیمارستان‌ها

این سیستم‌ها در واقع در هنگام ایجاد حریق، زمان مورد نیاز برای رفع دود و یا خروج از ساختمان را تامین می‌نمایند. از نمونه‌های این تجهیزات دمپرهای هوا و یا فن‌های تخلیه دود هستند. اغلب این تجهیزات مستقیما از منابع تغذیه نیرو می‌گیرند و به صورت خودکار فعال می‌شوند. اما همواره نیاز است که به صورت دوره‌ای به سلامت کارایی آن‌ها نظارت گردد تا در صورت بروز حریق، یکباره دچار مشکل نشوند. از طرف دیگر هنگامی که دمپرها فعالیت معمول خود را دارند باید بتوانند فضاهای مختلف را از هوا تغذیه کنند بنابراین چنانچه این دمپرها دچار اختلال شوند ممکن است بیماران با مشکلات تنفسی روبرو بشوند پس بهتر است بازدیدهای دوره‌ای را جدی بگیرید. در یک بیمارستان هوشمند در زمان اعلام حریق باید موارد زیر در نظر گرفته شود :

سیستم تشخیص دود هوشمند

  • خاموش نمودن سیستم تهویه در فضاهای دچار حریق
  • نمایش لحظه ای دوربین های مدار بسته محلی برای تسریع در امر تایید آتش سوزی
  • فعال سازی بلافاصله سیستم های تخلیه دود از فضا
  • غیر فعال سازی سیستم های کنترل تردد و باز کردن تمامی درب های مرتبط در محدوده حریق
  • راهنمایی سریع به سمت راه های خروجی که باید به صورت هوشمند توسط سیستم های صوتی انجام شود
  • مدیریت سریع آسانسور در زمان بروز حادثه و جلوگیری از استفاده از آن در زمان حریق
  • نمایش نحوه رسیدن به راه های خروج از طریق سیستم های IPTV و هشدار دهنده های صوتی

با توجه به نکات اشاره شده در بالا به نظر می‌رسد هوشمندسازی بیمارستان‌ها علاوه بر حفظ امنیت بیماران و پرسنل بیمارستان در اموری مثل مصرف بهینه انرژی و صرفه‌جویی در بعضی هزینه‌ها نیز کارکردهای مثبتی داشته باشد.

در رابطه با هوشمند سازی خانه و ساختمان مقالات زیر را نیز بخوانید :

سوالات متداول در راه اندازی یک خانه هوشمند

خانه هوشمند تعبیر فانتزی های کودکانه!

ساختمان هوشمند و مدیریت مصرف انرژی

مقالات مرتبط

اشتراک
اعلام به من
guest
0 نظرات
Inline Feedbacks
View all comments
0
دوست داریم نظرتونو بدونیم، لطفا دیدگاهی بنویسیدx