صفحه اصلی خانه هوشمند سیستم آبیاری هوشمند، راه مطمئن رسیدگی به گیاهان

سیستم آبیاری هوشمند، راه مطمئن رسیدگی به گیاهان

توسط نجوا ایزدی
آبیاری هوشمند

سیستم آبیاری هوشمند ساختمان

آیا شما هم به گل و گیاه علاقه دارید؟ یک باغچه کوچک در حیاط خانه‌های امروزی می‌تواند در برهوت آپارتمان‌های امروزی غنیمتی باشد. اما با این همه گرفتاری‌های روزمره، چه کسی می‌خواهد و می‌تواند به این باغچه رسیدگی کند؟ چه کسی مرتبا به گل‌ها آب خواهد داد؟ همین فکر معمولا سبب می‌شود مردم داشتن همان باغچه کوچک را هم از یاد ببرند.

سیستم‌های آبیاری هوشمند که یکی از تجهیزات خانه‌های هوشمند به حساب می‌آیند این امکان را فراهم می‌کنند، تا ساکنین یک ساختمان بی هیچ دردسری از باغچه ساختمان خود نگهداری نمایند. علاوه بر این سهولت انجام کار این سیستم‌ها مصرف بهینه آب را هم به ارمغان می‌آورند.

سیستم آبیاری هوشمند

آبیاری هوشمند

امروزه طراحان در پی ساخت و طراحی ساختمانی هوشمند و مدرن هستند که با محیط زیست نیز در هماهنگی و سازگاری کامل باشد. و از این رهگذر کمترین میزان آسیب‌رسانی به طبیعت را داشته باشد. و حتی بتواند به شکلی کاربردی از طبیعت حفاظت به عمل بیاورد. به عبارت دیگر به این نوع ساختمان‌سازی در اصطلاح ساخت و ساز سبز می‌گویند.

در این نوع از ساختمان‌سازی در مراحل ساخت و بعد از آن در هنگام سکونت بهینه‌ ترین شکل مصرف انرژی‌ لحاظ می‌گردد. یکی از دلایلی که سیستم آبیاری هوشمند بسیار مورد توجه کاربران قرار گرفته است مربوط می‌شود به این یک پیشینه مشترک.

معمولا در میان مردم این دغذغه هنگام رفتن به سفر عمومیت داشت که گل‌های خانه و به طور کلی فضای سبز خانه را در نبود ایشان چه کسی مراقبت خواهد نمود؟

اما امروزه با استفاده از سیستم آبیاری باغچه در خانه‌های هوشمند این امکان وجود دارد که به شکلی برنامه‌ریزی شده و البته هوشمند این کار را به راحتی به انجام رساند و حتی از راه دور کنترل و نظارت کرد.

وجود سامانه تصفیه هوا در سیستم آبیاری هوشمند ساختمان

شاید از مهمترین ویژگی‌های یک سیستم آبیاری هوشمند وجود سامانه تصفیه هوا در تجهیزات جانبی آن باشد. این سامانه از سازوکار فیلترینگ مبتنی بر کربن بهره می‌ برد. همان‌طور که می‌دانید بعضی از گیاهان ممکن است بوی ناخوشایندی را در فضا تولید نمایند. سامانه تصفیه هوا در این موارد کاربرد دارد و می‌تواند این بوهای نامطبوع را به راحتی از بین ببرد.

نکته آخر اینکه این سیستم‌های هوشمند آبیاری معمولا با یک نرم‌افزار در گوشی‌های اندروید قابل اتصال و هماهنگی هستند که به راحتی اطلاعات بسیاری را در اختیار شما قرار خواهد داد. فضای سبز را جدی بگیرید. امروزه دیگر سیستم‌های هوشمند هر بهانه‌ای را برای عدم حضور این فضاها در خانه‌هایمان به کناری زده‌اند.

آبیاری هوشمند گیاهان

فضای سبز، ریه‌های تنفسی ما

همه ما به خوبی می‌دانیم امروزه آلودگی هوا که ناشی از استفاده از سوخت‌های فسیلی می‌باشد هر لحظه رو فزونی است. رشد میزان گازهای گلخانه‌ای موجود در جو زمین نیز معضل دیگری است که سلامت محیط زیست ما را دچار چالشی جدی کرده است و از عوامل مهم گرم شدن بیش از حد کره زمین گردیده است.

با این وصف وجود فضای سبز در شهرها و ساختمان‌ها یک امر ضروری به نظر می‌آید. در واقع خود همین شهرها از اصلی‌ترین عوامل تخریب طبیعت و آسیب‌رسیانی به محیط زیست هستند و فضاهای سبز شهری و خانگی در حکم اقدامی برای جبران مافات.

بنابراین بهره‌گیری از سازوکارهای پیشرفته در اموری مثل نگهداری از فضاهای سبز شهری و خانگی می‌تواند بسیار حائز اهمیت باشد.

توجه به نگهداری فضای سبز

بالاخره یک روزی انسان متوجه شد که ساخت و سازهای بی‌رویه چه آسیبی به محیط زیست و طبیعت زده است. از همان موقع بود که ساخت و ساز سبز و طراحی خانه هوشمند رونق یافت. شاید باورپذیر نباشد اما تکنولوژی مورد استفاده در این شکل ساخت و سازها در واقع برگرفته از ساخت ‌و سازهای بومیان دوران باستان است.

برای نمونه بهره بردن از خمیر کاغذ که کاملا تجدید پذیر است در عایق سازی بام‌ ساختمان ها راهکاری ساده اما بسیار موثر در خانه های هوشمند امروزی خواهد بود.

سیستم آبیاری هوشمند گلدان ها

و یا بهره بردن از انرژی خورشیدی و بادی برای تولید برق و راهکارهایی اینچنینی که همگی همسو با مصرف بهینه انرژی است. صنعتی شدن شهرها و استفاده ناصحیح از انواع انرژی‌ها در بستر تکنولوژی، سبک زندگی شهری را دچار تحولات و در عین حال مخاطراتی نموده است.

یکی از کاربردی‌ترین راهکارها برای ایجاد فضای مناسب در کلان شهرها و مقابله با این مخاطرات صنعتی شدن، ایجاد فضاهای سبز در خانه ها و شهرها است.

این فضاها باید از همه جهات هم از نظر کمی و هم از نظر کیفی با مقتضیات شهرها و ساختمان‌ها هماهنگی لازم را داشته باشند. در خانه های هوشمند امروزی که از شیوه معماری سبز در آنها استفاده می‌شود. تعبیه این فضاهای سبز همراه با امکانات ویژه هوشمند در سهولت سازگاری ساختمان و محیط زیست بسیار موثر واقع می‌شوند.

توسعه پایدار در فضای سبز

در دهه نود میلادی موضاعات گوناگونی در حوزه محیط زیست در سازمان ملل متحد مورد بررسی قرار گرفت. از آن جمله پروژه «آینده مشترک ما» و یا «کنفرانس سران زمین» بود و همچنین «کنفرانس ریو» که همگی در حول محور توسعه پایدار شکل گرفته بودند. در میان این مباحث مهمترین مبحث بررسی ایده شهر سبز با طراحی ساختمان‌های سبز بود. طوری که با مناسبات شهری نیز سازگار باشد. و همچنین در امر مصرف بهینه انرژی نیز سازوکاری قابل پذیرش داشته باشد.

مقالات مرتبط

اشتراک
اعلام به من
guest
0 نظرات
Inline Feedbacks
View all comments
0
دوست داریم نظرتونو بدونیم، لطفا دیدگاهی بنویسیدx