صفحه اصلی نورپردازی و روشناییتجهیزات نورپردازی چراغ های هوشمند

چراغ های هوشمند

توسط عبدالرضا بدیعی
روشنایی هوشمند

در چند دهه اخیر، تجهیزات روشنایی تحولات چشمگیری داشته اند. یکی از این تغیرات، پدیدار شدن تکنولوژی های هوشمند است. در این راستا چراغ های هوشمند را باید یکی از دستاوردهای جدید صنعت روشنایی دانست که به کارگیری آنها در کاربری های گوناگون و قسمت های مختلف، می توانند بیانی منحصر به فرد برای هر فضا ایجاد کند. این محصولات برای روح بخشی و ایجاد تصویری متفاوت و در مکان های متفاوت، از بهترین و سریع ترین روش های استفاده از تکنولوژی نورپردازی برای آن عرصه می باشد.

چراغ های هوشمند

معادل واژه هوشمند در زبان انگلیسی، یعنی کلمه Smart، که در عرصه فناوری و از نظر مفهومی، به «فناوری خود نظارتی، تحلیلی و گزارش دهی» اشاره دارد. دستاورد هوشمند سازی به وسایل روشنایی اجازه می دهد تا دامنه و عملکرد خود را افزایش دهند. یک از ابتدایی ترین سطوح پیاده سازی سیستم های هوشمند در قالب روشن کردن چراغ ها است. چراغ های هوشمند در حقیقت، روشی پیشرفته برای روشنایی فضا ها می باشند.

روشنایی برنامه پذیر

لامپ ‌های LED هوشمند حاوی نرم‌ افزاری هستند که به یک برنامه، دستیار خانه هوشمند یا سایر لوازم جانبی هوشمند متصل می‌ شوند و این امکان را فراهم می کنند تا به کمک آن ها چراغ‌ ها را خودکار کرده یا از راه دور کنترل کنید و نیاز به کلیدهای دیواری به شکل سنتی را از بین ببرید. همانطور که گفته شد، استفاده از سیستم روشنایی هوشمند به کاربران این امکان را می دهد که چراغ ها را، تکی یا گروهی و به صورت بی سیم با تلفن، تبلت یا دستیار هوشمند مثل مانند Google Assistant کنترل کنید.

مزایای استفاده از چراغ های هوشمند

ویژگی های سیستم های روشنایی هوشمند فقط به کنترل خودکار یا از راه دور محدود نمی شوند و دارای مزایای دیگری هستند که کمتر به چشم می آیند. بخشی از این خصوصیات مثبت عبارتند از :

قابلیت کنترل شدت نور چراغ (Dimmable)

در لامپ های سنتی و قدیمی مثل تکنولوژی رشته ای، باید یک کلید فیزیکی دیمر برای مدیریت روشنایی آنها بر روی دیوار نصب شود. اما در چراغ های هوشمند می توان از طریق برنامه یا سایر لوازم جانبی هوشمند، شدت نور را مدیریت کرد.

امکانات خانه هوشمند

همسان سازی

قابلیت برقراری ارتباط چراغ های این سیستم با سایر امکانات و وسایل مانند دوربین ها، تجهیزات صوتی، ترموستات ‌ها یا دستیارها، این امکان را فراهم می کند که فضاهایی کاملا هوشمند در کاربری های گوناگون ساخته شوند.

ویژگی های روشنایی هوشمند

ذخیره سازی انرژی

از مهم ترین مزایای محصولات روشنایی هوشمند، کاهش مصرف انرژی با افزایش قابلیت کنترل می باشد. فعال کردن روشنایی در مواقع ضرورت، هم به ذخیره انرژی کمک می کند و هم عمر مفید چراغ را افزایش می دهد. از طرفی اکثر تجهیزات روشنایی هوشمند در سطح جهانی، با چراغ های جدید مثل  LED هماهنگ هستند که این  موضوع باعث می شود علاقه مندان به سیستم های SMART، بیشتر از LED برای نورپردازی استفاده کنند که این موضوع در کاهش مصرف انرژی تاثیر شگرفی داشته است. همچنین تجهیزات جدید چندین برابر لامپ هایِ نسل های گذشته عمر مفید دارند و میزان خرابی آنها به مراتب کمتر است.

عملکرد روشنایی هوشمند

خودکار بودن

در سیستم های هوشمند می توان چراغ ها را – تکی یا گروهی – به صورتی برنامه ریزی کرد که، در زمان مشخص و در زمانی که کاربران در داخل فضا حضور ندارند، خاموش یا روشن شوند و به این صورت، حضور آنها را تقلید کنند. به بیان ساده تر لامپ‌ های هوشمند با اتصال به یک برنامه، می‌ توانند در صورتی که چراغی در خانه روشن بماند، پس از مدتی که هیچ حرکتی تشخیص داده نشد، به کاربر هشدار داده و نور را خاموش کنند. از این قابلیت و ویژگی با اهداف دیگری هم می توان بهره برد. مثلا برای بیدار کردن افراد در وقت مشخص. یا در مثالی دیگر پخش موزیک در ابتدای صبح و پس از بیدار شدن کاربران.

فراهم سازی حال و هوای خاص

این امکان می تواند محیطی با حس و حال متفاوت و ویژگی های انتخابی خلق کند. محیطی رومانتیک، فضایی با انرژی و پویایی بالا، عرصه ای آرامش بخش و یا محیط هایی محرک حواس مثل بر انگیختن اشتها از قابلیت های سفارشی این سیستم می باشند.

دسترسی های خاص

حذف تجهیزات فیزیکی از قبیل کلیدها، این امکان را فراهم می کند که سیستم های روشنایی هوشمند برای همه افراد و در همه مکان ها قابل دسترس باشند. برای مثال در فضاهایی که افراد کم توان ساکن هستند، این تکنولوژی بسیار مفید واقع می شود.

چراغ های هوشمند و شرکت های تولیدکننده این محصولات

شرکت ها و برند های گوناگونی در زمینه طراحی و تولید محصولات روشنایی هوشمند فعالیت دارند. از پیشرو ترین آنها می تواند به شرکت فیلیپس (Phillips) اشاره کرد که بهترین لامپ های هوشمند در این زمینه – Phillips Hue- را به بازار جهانی ارائه کرده است.در کنار این مجموعه مشهور، نمونه های دیگری از لامپ های هوشمند مثل Wyze Bulb، LIFX Color و Yeelight LED Bulb وجود دارند که در مقایسه قیمتی، نسبت به محصول فلیپس ارزان تر هستند. از دیگر شرکت هایی که در حیطه این دستاورد فعالیت دارند می توان به کمپانی Lumie Luxe اشاره کرد که محصولات آن نوید انقلابی در زمینه نور درمانی را می دهند. نورپردازی رنگی چراغ های این شرکت، برای کمک به بهبود خلق و خوی شما، محافظت از خواب و بیدار کردن و … شما طراحی شده است.

مثلا یکی از محصولات آن به نام Sleepace Nox Light، یک چراغ شب هوشمند است که می تواند کیفیت خواب شما را نظارت، ردیابی و بهبود بخشد. از دیگر محصولات جذاب و بسیار پر طرفدار هوشمند، چراغ های تزئینی آن هستند. برای مثال Cololight Pro یک چراغ هوشمند تزئینی با طراحی فشرده می باشد که به صورت پنل های شش ضلعی طراحی شده است. می توان آن ها را با جلوه های پویا و الگوهای قابل تنظیم چیدمان و برنامه ریزی کرد. به این معنی که می توان این پانل ‌های نور را در هر مکان و هر زمانی با صدای خود یا با ضربه زدن کنترل کنید. یعنی ویژگی هایی مانند رنگ، مقدار روشنایی و زمان روشن شدن را به چراغ فرمان دهید. از این محصولات به عنوان المان تزئینی روشنایی و برای فضاهای گوناگون مثل اتاق خواب کودکان یا اتاق های بازی استفاده کرد.

مقالات مرتبط

اشتراک
اعلام به من
guest
0 نظرات
Inline Feedbacks
View all comments
0
دوست داریم نظرتونو بدونیم، لطفا دیدگاهی بنویسیدx