صفحه اصلی خانه هوشمند پرده برقی یکی از المان های خانه هوشمند

پرده برقی یکی از المان های خانه هوشمند

توسط نجوا ایزدی
پرده هوشمند از اجزای خانه هوشمند

پرده برقی هوشمند

تکنولوژی همواره در پی تامین آسایش بیشتر برای زندگی انسان است. برای این منظور هر روزه تجهیزات متنوعی روانه بازار می‌گردد. از آن جمله می‌توان به پرده های برقی هوشمند اشاره نمود. این محصول به تازگی مورد توجه کاربران قرار گرفته است. در متن پیش رو شما را با شکل سازوکار پرده‌های برقی آشنا می‌نماییم. لابد می ‌دانید که یک پرده برقی صرفا یک نوع جنس خاص برای پرده‌های خانگی نیست بلکه این پرده‌ها طراحی ویژه‌ای دارند تا کاربران بتوانند برای باز یا بسته نمودن پرده پنجره‌ها از راحتی بیشتری برخوردار باشند. در عین حال در خانه‌های هوشمند، امکان کنترل‌ پرده‌های خانه به طور معمول وجود دارد و این امکان سبب می‌شود کاربران بتوانند به شکلی بهینه از پرده‌های خانه استفاده ببرند و حتی سیستم پرده‌ها را با یک برنامه دلخواه تنظیم نمایند. مثلا می‌توانید پرده را طوری تنظیم نمایید که هنگام طلوع آفتاب کنار بروند و یا در هنگام غروب پرده‌ها به شکلی خودکار بسته شوند.

کاربران می‌توانند حتی در سرعت باز و بسته شدن پرده‌های منزل ‌شان و یا باز و بسته ماندن پرده‌ها هنگام حضور مهمان در خانه دخیل باشند. از همه مهم ‌تر این که در مواقعی که صاحبخانه از منزل خارج می‌شود پرده‌ها در چه شرایطی قرار بگیرند. سازوکار این پرده‌ها به گونه‌ای است که این امکان وجود دارد بر روی کلید چراغ‌ ها ست بشود و یا بر روی هر گونه مانیتوری قابل دسترسی باشد. در آخر اشاره به این نکته جالب توجه است که شما می‌توانید با نصب یک نرم‌افزار مخصوص بر روی گوشی همراه ‌تان باز و بسته شدن پرده‌های خانه را کنترل نمایید.

پرده های برقی

پرده برقی و دیزاین خانه‌

در خانه‌های ایرانی پرده‌های سنتی عضوی لاینفک از دیزاین اصلی خانه هستند. بنابراین شاید کاربران ایرانی در استفاده از پرده‌های برقی دچار تردید باشند. ضمن این که نصب پرده‌های برقی در قیاس با پرده‌های سنتی فرآیند پیچیده‌تری دارد و درست به همین دلیل است که بسیاری از مردم ترجیح می‌دهند همچنان از پرده‌های سنتی خود استفاده ببرند.
این تصور در میان کاربران خانه‌های هوشمند وجود دارد که به دلیل استفاده از پرده‌های برقی با تنوع طرح و رنگ بسیار پایینی روبرو هستند اما واقعیت این است که پرده‌های برقی دچار این محدودیت نیستند. بلکه طیف گسترده‌ای از پرده‌های موجود در بازار این امکان را دارند که تبدیل به پرده‌های هوشمند برقی بشوند. همچنین استفاده از منظره پشت پنجره در این پرده‌های هوشمند بیشتر از پرده‌های سنتی فراهم است. حتی می توان با سیم کشی جدید و نصب موتور مخصوص پرده برقی همان پرده های قدیم خود را هوشمند نمایید. در خانه‌ها معمولا علاوه بر پرده اصلی که در واقع دیزاین اصلی فضا نیز به حساب می‌آید، یک زیر پرده‌ای نیز وجود دارد بنابراین با نصب سیستم پرده برقی بر روی آن زیر پرده می‌توان بدون تغییر دیزاین اصلی پرده را باز و بسته نمود. در این‌باره هیچ گونه محدودیتی وجود ندارد.

سیستم ‌های مختلف پرده‌های برقی

• پرده‌های کرکره‌ای بالارو
• پرده‌های سایبانی
• پرده‌های از کنارجمع شو

برای نمونه در پرده‌های رولی به موتوری نیاز است که پرده‌ها را بالا و پایین ببرد و در نهایت بتواند پرده را بر روی لوله‌ی اصلی پرده جمع نماید. نوع پرده‌های از کنار بازشو، موتور پرده برقی در کنار ریل نصب شده و با فرمان به آن می‌توان پرده‌ها را باز یا بسته نمود. در صورتی ‌که پرده‌‌های از کنار جمع شو از دو قسمت تشکیل شده است و باید والان داشته باشد. بنابراین باید از دو موتور برقی برای باز و بسته کردن این مدل استفاده نمود. این نکته قابل توجه است که در تمام موارد بالا استفاده از ریل برقی الزامی است. این ریل‌ها در واقع جایگزین میل پرده‌های سنتی هستند. درون آن‌ها تسمه‌هایی وجود دارد که موجبات حرکت پرده بر روی ریل را فراهم می‌نماید.

تنوع قیمت پرده‌های برقی

از آنجا که پرده‌های برقی دارای انواع گوناگونی هستند بنابراین هر کدام بسته به ویژگی‌هایشان موتوری با قدرت مخصوص به خود را طلب می‌کند. برای نمونه مقدار وزن پرده با قدرت موتور یک پرده برقی نسبت مستقیم دارد. با این وصف قیمت موتور پرده‌‌‌های برقی نسبت به قدرت آن‌ها متفاوت خواهد بود. اما چه چیزهای دیگری در تنوع قیمت پرده‌های برقی موثر است؟

سازوکار پرده‌ های برقی در خانه‌های هوشمند

در خانه‌ هوشمند با بهره‌گیری از برنامه‌ای پیش‌فرض، به سادگی می‌توانید، زمان دلخواهی را برای باز و بسته شدن پرده‌ها در نظر بگیرید. یعنی چنانچه شما می‌خواهید فرآیند باز و بسته شدن پرده به وسیله فوتوسل انجام شود، از طریق صفخه نمایش خانه هوشمند خودتان کلید فوتوسل را فعال می‌کنید. پس از آن است که پرده‌ها رو به نور خورشید اول صبح باز و در موقع غروب بسته خواهند شد.

سازوکار پرده های هوشمند

اگر چنانچه شما بخواهید پرده‌ها در یک زمان معین باز و بسته شوند باید با فعال کردن کلید ساعت که بر روی صفحه نمایشگر قرار دارد ساعت مد نظر خود را برای دستگاه تعیین نمایید. و یا از طریق نرم‌افزار موجود بر روی تلفن همراه خود این برنامه‌ریزی را به انجام برسانید. ضمنا سیستم‌های هوشمند این امکان را دارند که هنگام ورود شما به منزل، وقتی کارت مخصوص را روی دستگاه کارتخوان کشیدید، همزمان با خاموش کردن دزدگیر و بازکردن درب منزل و فعال کردن روشنایی اتوماتیک در تمام خانه، پرده‌های برقی منزل شما نیز بصورت اتوماتیک باز کنند و یا هنگام خروج از منزل آنها را ببندند.

در خانه‌های هوشمند این امکان نیز وجود دارد که شما از راه دور مثلا از محل کارتان سیستم را هدایت نمایید تا مثلا در هنگام زمستان، اگر قرار است نور بیشتری به گیاهان آپارتمانی در ساعتی مشخص برسد، این کار به نحوی عالی صورت پذیرد. برای این کار معمولا یک ریموت کنترل راه دور بر روی سیستم وجود دارد و در غیر این صورت، همان طور که پیشتر ذکرش رفت، از اپی بر موبایل می‌توان این قابلیت را طلب کرد.

خلاصه آنکه هر چه پول بدهی آش می‌خوری! همان‌طور که گفتیم، قابلیت هدایت تمام پرده‌های برقی از طریق نمایشگرهای لمسی، تبلت و یا گوشی‌های اندرویدی و ریموت کنترل دستگاه مهیاست که خب نسبت به مدل‌های ساده هزینه‌ای بیشتری را بر دوش شما می‌گذارد. علاوه بر این، امکان هدایت هر کدام از پرده‌ها به صورت دلخواه و جداگانه، مثلا بر اساس زمان بندی روز یا شب از امکانات ویژه‌ای که به قیمت محصول خواهد افزود. به این امکانات ویژه امکان بستن یک‌باره تمام پرده هنگامی بیرون رفتن از ساختمان به شیوه خودکار و امکان برنامه‌ریزی برای باز شدن پرده‌ها در یک زمان معین را بیافزایید و آن وقت با توجه به جیب خود، امکانات مورد نظر خود را برگزینید!

مقالات مرتبط

اشتراک
اعلام به من
guest
0 نظرات
Inline Feedbacks
View all comments
0
دوست داریم نظرتونو بدونیم، لطفا دیدگاهی بنویسیدx