صفحه اصلی آموزش نحوه ساخت ریسه های ال ای دی

نحوه ساخت ریسه های ال ای دی

توسط عبدالرضا بدیعی
ساخت انواع ریسه ال ای دی

طرز ساخت ریسه های ال ای دی

ریسه های ال ای دی از نسل محصولات مدرن نورپردازی هستند که در حدود 15 سال است به عنوان یک محصول تجاری در بازار برای عموم ارائه می شوند. این منبع نور با توجه به ساختاری که دارد به عنوان منبعی برای روشنایی فضاها – به معنی عملکرد نور- چندان به کار نمی رود و بیشتر هویت دکوراتیو دارد. در این گفتار به بررسی نحوه ساخت ریسه ال ای دی پرداخته می شود.
چراغ های ریسه ای (طناب شکل) دارای ویژگی های منحصر به فردی می باشند که استفاده از آنها را در بین طراحان نورپردازی و کاربران، روز به روز افزایش داده است. این محصولات دارای مصرف پایین انرژی و پراکندگی نور جهت دار می باشند. امکان تولید به صورت تک رنگ یا ترکیب رنگ ها، با قابلیت تغییرپذیری و تعقیب رنگ را دارند. از دیگر خصلت های خاص یک نوار روشنایی LED، ابعاد کوچک و انعطاف پذیر بودن آن می باشد. عرض و ارتفاع بسیار نازک و ویژگی نرمش در این چراغ باعث می شود بتوان آن را در پیکربندی های گوناگون با حفظ شکل آن بخش مورد استفاده قرار داد.

انواع ریسه

انواع ریسه

همانطور که پیش تر گفته شد، نوارهای LED در حقیقت یک برد مدار انعطاف پذیر است که دیودها و بُردها بر روی سطح آن نصب شده است. این چراغ ها تقسیم بندی های گوناگونی دارند. تقسیم بندی بر اساس مدیریت بر کنترل خاموش و روشن شدن، رنگ ریسه ها، نوع کاربرد و سایز تراشه ها انواع مختلفی دارند.

  •  ریسه ها بر اساس مدیریت بر کنترل خاموش و روشن شدن، به دو دسته آنالوگ و دیجیتال تقسیم می شوند. که این موضوع، یعنی انتخاب چراغ های ریسه ای آنالوگ یا دیجیتال بر اساس نوع پروژه ها تعیین می شوند. در خانواده آنالوگ ها برای هر بخش، LED ها به صورت سری سیم کشی می شوند، به این معنی که ولتاژهای عملیاتی با هم جمع می شوند و ولتاژ مورد نیاز بالاتری را می دهند. سپس همه این بخش ها به شکل موازی قرار می گیرند. بنابراین همه آنها مقدار ولتاژ یکسانی را در تمام طول نوار دریافت می کنند، اما جذب جریان بسته به طول نوار اضافه می شود. اما نوع دیجیتالی ریسه ها، دارای LED های RGB هستند و یک تراشه درایور روی نوار دارند که LED ها را به صورت جداگانه کنترل می کند و به صورت مجزا آدرس پذیر هستند.
  •  ریسه ها بر اساس رنگ، به دو گروه تک رنگ و RGB تقسیم می شوند. تک رنگ ها که شامل سه طیف اصلی رنگ نور یعنی آفتابی، طبیعی و سفید یا سایر رنگ ها می باشند. گروه RGB هم که از تلفیق رنگ ها، یک رنگ جدید ساطع می کند.

برد های ریسه ال ای دی

  • ریسه ها بر اساس نوع کاربرد آنها، به این معنی که در چه محلی و برای چه منظوری مورد استفاده قرار می گیرند نیز تقسیم بندی دارند. نمونه هایی از آنها که در خارج ساختمان به کار می روند، حتما باید دارای درجه حفاظت (IP) باشند. در قسمت هایی که این محصول کاملا دیده می شود، می تواند از نمونه های نئون فلکس آن بهره برد و در قسمت هایی که منبع نور دیده نمی شود، انواع معمولی آن مناسب است. ریسه های سوزنی که بیشتر هویت تزئینی دارند و مثلا برای نصب در بین درختان استفاده می شود. به عبارت دیگر شکل و فرم ریسه هم می تواند تحت تاثیر محل به کارگیری آن باشد.
  •  یکی از مهمترین تقسیم بندی ریسه ها، بر اساس نوع و سایز چیپ به کار رفته است. برای مثال چیپ 3528 یا چیپ 5050 که تفاوت در ابعاد آنها بر اساس میلیمتر است.

انواع ریسه ال ای دی

ساخت ریسه

بردهای مدار این محصول انعطاف پذیر هستند و دارای دو لایه مس خالص می باشد که یکی از بهترین ماده رسانا و بالاترین اتلاف گرما را ارائه می دهند. ساخت این محصول در حقیقت یک فرآیند مونتاژ فناوری نصب سطحی (SMT) برای نصب اجزا چراغ بر روی مدار (PCB) است. اولین مرحله از روند ساخت ریسه ها، تولید لامپ های ال ای دی است که به آن کپسوله سازی ال ای دی نیز می گویند. دیودها مهمترین بخش این خانواده از چراغ ها می باشند، پس ساخت یا انتخاب این اجزا بسیار مهم است. در فرآیند تولید، برای به دست آوردن دمای رنگ دقیق، باید نسبت فسفر را به دقت مورد توجه قرار داد. بعد از اختلاط مواد، یکی از مراحل ابتدایی در ساخت ریسه ها، یعنی خشک کردن فسفر روی LED ها انجام می شود. برای این منظور آنها را در کوره ای با دمای 70 درجه سانتیگراد و به مدت 12 ساعت قرار می دهند. بعد از این مرحله باید ال ای دی ها را برای حفظ شاخص های فتومتریک CCT و CRI آزمایش کرد و بر اساس آنها تقسیم بندی کرد. بعد از گذر از این مرحله آماده نصب بر رویPCB (برد مدار چاپی) هستند.

قطعات استفاده شده در ریسه ال ای دی

در این قسمت قالب های فولادی ضد زنگ برش خورده بر روی PCB خام قرار گرفته داده می شوند و روی آنها را خمیر بدون سرب لحیم کاری پر می کند. در مرحله بعدی، مجددا ورق PCB در دستگاه قرار می گیرد. این دستگاه مقاومت ها، ال ای دی ها و سایر قطعات را با دقت و فشار کامل بر روی نقاط لحیم قرار می دهد. سپس زمانی نیاز است تا این که این خمیر داخل کوره خشک شود. در مرحله بعدی اگر قرار باشد ریسه برای فضای خارجی مورد استفاده قرار گیرد، حتما آب بندی می شود. یکی از راه کارهای ضد آب کردن محصول، به کارگیری موادی مثل سیلیکون یا پلی اورتان است که بسته به مکان استفاده، به شکل پوشش سطحی یا یک لوله اکستروژن کامل در ساختار ریسه مورد استفاده قرار می گیرند.

انواع ای پی ریسه ال ای دی

در نهایت محصول روشنایی، بر روی قرقره عرضه می شود. در استفاده از ریسه می توان آنها را به قطعات کوچکتر برش داد. این مقدار برای قطع کردن، معمولا طول های 100 سانتیمتری و در پاره ای دیگر در سایزهای کم تر هم قابل بریدن هستند. محل برش بر روی بدنه ریسه با پدهای فلزی علامت‌ گذاری می‌شوند و گاهی اوقات یک آیکون قیچی روی آنها چاپ می‌شود. در انتخاب مناسب این خانواده از چراغ ها و با توجه به میزان نوری که نیاز است می توان از انواع ریسه ها با چیدمان 60، 120یا 180 LED در هر متر بهره برد. همچنین با توجه به محل مورد استفاده، از شاخص نمود رنگ بالا (CRI) مطمئن شوید. روش نصب این محصول هم با توجه به مکان قرارگیری، می تواند به صورت پشت چسب دار، با بست یا به صورت قرارگیری داخل یک فریم آلومینیومی باشد.

مقالات مرتبط

اشتراک
اعلام به من
guest
0 نظرات
Inline Feedbacks
View all comments
0
دوست داریم نظرتونو بدونیم، لطفا دیدگاهی بنویسیدx