صفحه اصلی آموزشآموزش سیم و کابل فیبر نوری چه کاربرد هایی دارد ؟

فیبر نوری چه کاربرد هایی دارد ؟

توسط نجوا ایزدی

کاربرد فیبر نوری

مجهزشدن به فیبر نوری یکی از امتیازهای سیستم‌های مخابراتی و اطلاعاتی است. این سیستم را می‌توان آن را از یک میدان مغناطیسی قوی عبور داد، بدون اینکه پارازیت‌های الکتریکی یا سیگنال‌های مزاحم، آن را آلوده کنند. به این صورت سیستمی که به فناوری کابل فیبر نوری مجهز شده باشد کارایی بیشتر و عملکرد بهتری دارد. تا آنجا که استفاده از سیم‌های مسی را به شکل چشمگیری کاهش داده است و با استقبال خوبی درمیان تولیدکنندگان و مصرف‌کنندگان تجهیزات ارتباطی و مخابراتی روبه‌رو شده است. در این مطلب دربارۀ کاربرد فیبرنوری در صنایع مختلف می ‌گوییم.

کاربرد کابل فیبر نوری

فیبر نوری در روشنایی

فیبر نوری از قرن بیستم یک فن‌آوری در صنایع روشنایی است و روز به روز در حال پیشرفت است. نور از طریق منابع نور طبیعی و مصنوعی وارد آن می‌شود و به محل مصرف می‌رود. به این صورت نور به جاهایی که در معرض نور مستقیم نیستند هم می‌تابد. دلیل رشد این فن‌آوری و استقبال از آن این است که بدون الکتریسیته و تشعشعات خطرناک ماورای بنفش کار می‌کند و می‌تواند نور طبیعی را بدون مضرات آن به داخل ساختمان بتاباند.

مخابرات

یکی از شناخته ‌شده‌ ترین کاربردهای فیبرنوری انتقال اطلاعات با نور لیزر است. از این کابل می توان به جای کابل شبکه های مسی در سیستم های کامپیوتری استفاده کرد. انعطاف پذیری بالای آن سبب می شود که بتوان آن را داخل کابل ها استفاده کرد و برای برقراری ارتباطات در مسافت های طولانی به صرفه و مناسب می باشد. استفاده از کابل فیبرنوری کیفیت بسیار بالایی را برای شما فراهم می آورد.

از مزایای فیبر نوری نسبت به سیم مسی این است که از سیم مسی سبک تر است به همین دلیل نصب و انتقال آن راحت تر انجام می شود. یکی از معایب فیبرنوری نیز این است که نور در آن فقط در یک جهت حرکت می کند پس اگر قرار باشد جریان رفت و برگشت داشته باشیم باید از دو سیم استفاده گردد. از طرف دیگر سیم بندی در فیبرنوری نیاز به مهارت های بیشتری دارد.

حسگرها

فیبر نوری عنصر اصلی یک حسگر است. ویژگی‌های فیبرنوری، تحت میدانی که آن را اندازه‌گیری می‌کنند، تغییر می‌کند و به شدت کمیت حساس است و از آن تأثیر می‌گیرد. حسگرهای مجهز به این سیستم برای اندازه‌ گیری مقدارهای فیزیکی متفاوتی استفاده می‌شوند ازجمله: جریان الکتریکی، فشار، حرارت، جابه‌جایی، میدان مغناطیسی، آلودگی آب دریا، سطح مایعات، تشعشعات پرتوهای گاما و ایکس.

کاربرد فیبر نوری در صنایع مختلف

صنایع نظامی

در صنایع دفاعی از فیبر نوری برای برقراری ارتباط و کنترل با آنتن رادار، کنترل و هدایت موشک‌ها، ارتباط بر قرار کردن زیردریایی‌ها و بسیاری موارد دیگر استفاده می‌شود. کابل های فیبرنوری در صنایع جنگ افزاری کاربردهای وسیعی دارند و در کشورهای مختلفی سرمایه گذاری های گسترده ای برای استفاده از این سیستم ها انجام می شود. از سیستم های نوری می توان در صنایع مختلف نظامی از جمله نیروهای زمینی، هوایی، دریایی و فضایی بهره گرفت.

پزشکی

از فیبرنوری برای تشخیص بیماری‌ها و انجام آزمایش‌های مختلف استفاده می‌شود. از موارد پزشکی که این سیستم در آن‌ها کاربرد دارد می‌توان به شناسایی نارسایی‌های داخلی بدن، دُزیمتری غدد سرطانی، جراحی لیزری، دندانپزشکی و اندازه‌‌گیری مایعات و خون و آندوسکوپی اشاره کرد. در عمل آندوسکوپی فیبرنوری در آندوسکوپ به قسمت‌هایی از بدن مانند مری و نای و روده و مثانه می‌رود و داخل بدن انسان را کامل نشان می‌دهد.

فیبر نوری در شبکه های کامپیوتری

از اصلی ترین کاربردهای فیبرنوری استفاده از آنها در شبکه های کامپیوتری است که در زمان استفاده از آن ها اطلاعات تا میزان 10 برابر نیاز کمتری به تقویت و بازسازی دارند و بر خلاف کابل های مسی در آنها تداخل ایجاد نمی شود زیرا فتون های فیبرنوری نسبت بهم ایزوله هستند. کابل های فیبر نوری پهنای باند بالایی دارند در واقع یک دسته فیبر نوری به اندازه قطر یک کابل مسی توانایی ارسال داده بسیار بیشتری را دارد.

کابل فیبر نوری شبکه

سایر کاربردها

از کابل‌ فیبر نوری برای حمل سرویس‌های POTS مخفف Plain Old Telephone Service در همۀ شبکه‌های کشور استفاده می‌شوند. همچنین از آن در حامل‌های تبادل محلی (LECs) بین سوئیچ‌های دفتر مرکزی در سطح خانه‌های شخصی و محلی استفاده می‌شود. پهنای باند فیبرنوری به صورتی است که برای انتقال سیگنال‌های Broadband بسیار مناسب است. سیگنال‌هایی که در برنامه‌های تلویزیون با کیفیت HD وHDTV موجود است همچنین سیستم‌های هوشمند حمل ‌ونقل مانند عوارضی‌های خودکار، بزرگراه‌های هوشمند با چراغ‌های راهنمای هوشمند، و علامت‌های پیام‌رسان متغیر، از سیستم‌های اندازه‌گیری از راه دوری استفاده می‌کنند که مبتنی بر فیبر نوری است.

از کاربردهای دیگر این سیستم انتقال داده است. شرکت‌های چندملیتی برای تأمین امنیت برای انتقال داده و اطلاعات از فیبر نوری استفاده می‌کنند. همچنین شرکت‌های تلویزیون کابلی برای جابه‌جا کردن ویدئوهای دیجیتال و سرویس‌های داده از فیبر نوری استفاده می‌کنند.

مقالات مرتبط

اشتراک
اعلام به من
guest
0 نظرات
Inline Feedbacks
View all comments
0
دوست داریم نظرتونو بدونیم، لطفا دیدگاهی بنویسیدx