صفحه اصلی سوالات متداول در خرید و انتخاب هواکش صنعتی و خانگی چه نکاتی را باید بدانید!

در خرید و انتخاب هواکش صنعتی و خانگی چه نکاتی را باید بدانید!

توسط نجوا ایزدی
در خرید و انتخاب هواکش صنعتی و خانگی چه نکاتی را باید بدانید

اگر قصد دارید یک هواکش یا تهویه مناسب برای خانه یا جهت کاربری های دیگر صنعتی تهیه نمایید ممکن است قبل از خرید سوالاتی ذهن شما را درگیر کرده باشد که ما در این مقاله سعی کرده ایم تعدادی از این سوالات را پاسخ دهیم تا در زمان خرید انتخاب راحت تری داشته باشید. از آنجا که تهویه و پاکسازی هوا امری بسیار مهم است به همین دلیل انتخاب هواکش مناسب بسیار اهمیت بالایی دارد و باید به درستی انجام شود تا هم عمل تهویه هوا به خوبی صورت گیرد و هم بعد از نصب هواکش ها دچار مشکل نشوند. در یک دسته بندی کلی هواکش ها به دو دسته خانگی و هواکش صنعتی تقسیم می شوند که بر اساس جنس بدنه، قطر پروانه ها، اندازه لوله پشت هواکش و از همه مهم تر کاربردشان مدل های متنوعی دارند که شما می توانید با کسب اطلاعات و یا مشاوره با کارشناسان لایت هوم، هواکش یا تهویه مورد نظرتان را انتخاب و خریداری نمایید.

1.تفاوت هواکش های خانگی و صنعتی چیست ؟

هواکش های خانگی معمولا نسبت به هواکش های صنعتی دارای ساختار ساده تر و اندازه کوچکتری هستند و همچنین تعداد پره های آنها کمتر است. در هواکش های خانگی معمولا دور موتور کمتر و هوادهی پایین تر می باشد ولی در هواکش های صنعتی هم قدرت و هم تعداد پره ها بیشتر است و معمولا برای فضاهای بزرگ، کارگاه ها و سوله ها، کارخانه ها و غیره از هواکش صنعتی استفاده می شود.

2.آیا هواکشی داریم که کاملا بدون صدا باشد ؟

موتور هواکش ها معمولا در زمان کار کردن صدایی را تولید می کند به همین دلیل هیچ هواکشی کاملا بی صدا نیست ولی می توان از هواکش های کم صدا در برندهای مختلف ایرانی و خارجی استفاده کرد. البته بد نیست بدانید میزان صدای تهویه به مواردی مانند مکان نصب، شیوه نصب، دمپر دار بودن یا نبودن هواکش و عوامل دیگری نیز بستگی دارد.

3.دمپر هواکش چیست ؟

دمپر در واقع دریچه ای است که در هواکش و سیستم های تهویه وجود دارد و می تواند جریان هوا را کم، زیاد یا قطع کند که این کار با تنظیم تیغه های دمپر انجام می شود همچنین کاربرد دیگر دمپر جلوگیری از ورود حشرات و گرد و غبار به فضا می باشد. دمپر را می توان به صورت جداگانه نیز نصب کرد.

4.برای نصب یک هواکش باید سایز کدام قسمت در نظر گرفته شود ؟

اگر در سقف یا دیوار مورد نظرتان لوله تهویه قرار دارد و یا اگر پنجره ای دارید که قرار است هواکش روی آن نصب شود باید به قطر لوله توجه کرد و هواکشی را تهیه نمود که دارای لوله با همان قطر یا نمره باشد.

5.آیا در هواکش های صنعتی نیز مدل بی صدا وجود دارد ؟

هواکش های صنعتی معمولا دارای دور موتور 900 و 1400 دور می باشند که در مدل 900 دور قطعا تولید صدا کمتر از مدل 1400 دور می باشد. اگر بخواهیم نوعی هواکش صنعتی کم صدا را در برندهای ایرانی معرفی نماییم می توان از هواکش صنعتی دمنده مدل ایلکا استفاده کرد البته نمونه های خارجی و ایرانی دیگری نیز وجود دارد.

6.چگونه می توان یک هواکش مناسب برای فضای مورد نظر انتخاب کرد ؟

انتخاب یک هواکش مناسب امر بسیار مهمی است زیرا تهویه و جابه جایی هوا از اهمیت بالایی در محیط های مختلف به خصوص فضاهای صنعتی، کارگاهی و غیره برخوردار است و از طرفی اولین نکته این است که شما هواکش صنعتی لازم دارید یا خانگی پس باید متناسب با نوع کاربری فضا، بالانس جریان ورودی و خروجی تعیین شده و بسته به بودجه شما از محصولات ایرانی یا خارجی به شما معرفی گردد. برای انتخاب هواکش مناسب با کارشناسان لایت هوم تماس بگیرید.

7.تفاوت هواکش تک فاز و سه فاز چیست؟

هواکش های تکفاز با برق تک فاز و هواکش سه فاز با برق سه فاز کار می کند ولی به لحاظ قیمتی تفاوتی باهم ندارند همچنین هواکش های صنعتی معمولا هواکش های سه فاز هستند.

8.سایز هواکش نشان دهنده چیست ؟

سایز هواکش ها تنها بر اساس قطر پروانه و یا در هواکش های لوله ای بر اساس سایز لوله پشت تهویه می باشد. به طور مثال در هواکش لوله محور سایز 10 منظور اندازه خروجی هواکش و یا در واقع لوله پشت هواکش است که قطری برابر با 10 سانتیمتر دارد و باید در لوله 10 سانتیمتری نصب شود. در مثالی دیگر در هواکش پروانه ای 40 سانت منظور قطر پروانه است که برابر با 40 سانتیمتر می باشد.

9.چه مدل هواکشی برای سرویس بهداشتی، رختکن و حمام است ؟

برای این فضاها به دلیل وجود رطوبت بالا بهتر است از هواکش هایی استفاده نمود که بو و رطوبت اضافی را گرفته و به بیرون هدایت می کنند. از طرفی برای این محیط ها باید از هواکش های IP دار استفاده کرد که در برابر رطوبت و پاشش آب مقاوم باشند. این محصولات در انواع ایرانی و خارجی موجود می باشند که می توانید در بخش هواکش خانگی این محصولات را مشاهده نمایید.

10.هواکش IP دار به چه معناست ؟

استاندارد IP نشان دهنده میزان محافظت دستگاه در برابر اجسام خارجی، گرد و غبار، رطوبت و پاشش آب می باشد که رقم اول از راست میزان حفاظت در برابر رطوبت و مواد مایع و رقم سمت چپ میزان حفاظت در برابر گرد و غبار و اجسام خارجی را نشان می دهد. به طور مثال هواکش IP45 هواکشی ضد آب است که در برابر گرد و غبار و اجسام خارجی با قطر بیشتر از 1 میلیمتر نیز مقاوم است.

11.آیا استفاده از هواکش های ضد آب و IP دار اجباری است ؟

لازم به ذکر است طبق قوانین جدید نوسازی شهرداری، استفاده از هواکش های ضد آب و IP دار برای حمام و سرویس ها در ساختمان سازی اجباری است.

12.در آشپزخانه های بزرگ و تجاری بهتر است از هواکش خانگی استفاده شود یا هواکش صنعتی ؟

در یک آشپزخانه صنعتی و بزرگ باید سیستم هواکش قادر باشد دود ناشی از پخت و پز و بوی فرآورده های احتراقی که هنگام درست کردن مواد غذایی ایجاد می شود را به بیرون هدایت کند به همین دلیل هواکش های کوچک خانگی پاسخگوی این نیاز نیست و باید از هواکش های صنعتی استفاده شود.

مقالات مرتبط

اشتراک
اعلام به من
guest
1 دیدگاه
قدیمی تر
جدید تر بیشترین امتیاز
Inline Feedbacks
View all comments
trackback
هواکش آکسیال، پرکاربردترین دستگاه تهویه مطبوع - مجله خبری لایت هوم
3 years ago

[…] در خرید و انتخاب هواکش صنعتی و خانگی چه نکاتی را باید بد… […]

1
0
دوست داریم نظرتونو بدونیم، لطفا دیدگاهی بنویسیدx