صفحه اصلی سوالات متداول سوالاتی در رابطه با نورپردازی نمای ساختمان

سوالاتی در رابطه با نورپردازی نمای ساختمان

توسط نجوا ایزدی
سوالات متداول نورپردازی نمای ساختمان

نورپردازی نمای بیرونی ساختمان امروزه تعریف جدیدی پیدا کرده است و دیگر مختص به ساختمان های بزرگ تجاری یا تفریحی نیست و به قدری گسترش یافته است که نورپردازی ساختمان، نورپردازی تالارها، رستوران ها، بانک ها، محوطه ها و غیره را شامل می شود. در نورپردازی نمای ساختمان باید اصول و ضوابط خاص و استاندارد آن را در نظر گرفت تا سبب ایجاد بی نظمی ظاهری در ساختمان و همچنین عدم هماهنگی با ساختمان های مجاور نشود. برای مثال تاکید بر خطوط عمودی و یا افقی بنا توسط نور، انتخاب رنگ نور متناسب با رنگ نما، عدم مزاحمت نورپردازی ساختمان برای فضای داخل، در نظر گرفتن طول برد نور و تقویت آن در محل های مورد نظر، پنهان کردن منبع نور به گونه ای که فقط خود نور دیده شود و نه منبع آن، همه این ها از مواردی هستند که باید در نورپردازی نما مورد توجه قرار گیرند. در ادامه سوالات متداول و رایجی که ممکن است به ذهن شما بیاید را مطرح کرده ایم که با دید بازتری نسبت به خرید و انتخاب تجهیزات نورپردازی اقدام نمایید.

1.نورپردازی نما چیست ؟

نورپردازی نما در واقع استفاده از انواع چراغ ها و عناصر روشنایی مخصوص می باشد که ضمن تامین روشنایی، زیبایی و جذابیت نمای ساختمان شما را دو چندان می کند. همچنین به لحاظ بصری در زیبا سازی شهر نیز تاثیر به سزایی دارد. نورپردازی نمای ساختمان تنها مختص به فروشگاه ها و ساختمان های تجاری بزرگ نیست بلکه یکی از تکنیک های استفاده شده برای ساختمان های مسکونی ویلایی، آپارتمان ها و غیره نیز می باشد.

2.نورپردازی نما با چه ابزارهایی انجام می شود ؟

انتخاب ابزارها و چراغ های مناسب برای نورپردازی نما بستگی به شرایط ساختمان شما و نوری که مد نظرتان است دارد. به صورت کلی نورپردازی نمای ساختمان معمولا با انواع وال واشرها، پروژکتورهای مخصوص، ریسه های نئون فلکسی یا شلنگی، چراغ های خطی ال ای دی روکار یا توکار و جت لایت ها انجام می شود که هرکدام برای نوعی از نورپردازی مناسب هستند.

3.آیا برای نورپردازی نمای ساختمان نیاز به مشاوره و کار حرفه ای است ؟

بله، نورپردازی نمای ساختمان باید طبق اصول و ضوابط خاصی انجام شود تا سبب ایجاد آلودگی بصری و عدم هماهنگی نوری در کنار ساختمان های دیگر نشود. برای انجام یک نورپردازی حرفه ای در ساختمان باید تمامی عوامل فنی مانند قدرت پرتاب نور، زاویه تابش نورهای مختلف، رنگ نورها و انتخاب المان مناسب با دقت صورت گیرد به همین دلیل نیاز به مشاوره و کار حرفه ای دارد.

4.نورپردازی ساختمان هایی که نمای شیشه ای دارند چگونه انجام می شود ؟

با توجه به اینکه متریال شیشه دارای کیفیت، ویژگی و رفتارهای فیزیکی متفاوتی است به همین دلیل نورپردازی نمای شیشه ای ساختمان ها به صورتی متفاوت انجام می شود. ویژگی هایی مثل صیقلی بودن، عبور نور، بازتاب نور و غیره در انتخاب تجهیزات و تکنیک های نورپردازی نما تفاوت هایی را ایجاد می کند. برای نورپردازی نمای شیشه ای ساختمان از مشاورین و کارشناسان نورپردازی لایت هوم راهنمایی بگیرید.

5.آیا نورپردازی نمای بیرونی ساختمان هزینه زیادی دارد ؟

میزان هزینه نورپردازی نما به پارامترهای گوناگونی از جمله انتخاب تجهیزات، تعدد آنها، کاربری بنا و حتی داشتن یا نداشتن سیم کشی برای نورپردازی بستگی دارد. به همین دلیل نمی توان هزینه نورپردازی را به صورت دقیق قبل از بازدید از ساختمان پیش بینی کرد.

6.نورپردازی نمای ساختمان باید از بالا صورت گیرد یا از پایین ؟ چه تفاوتی دارد ؟

نورپردازی نما لزوما دارای جهت و موقعیت قرارگیری خاصی نیست و جهت آن بستگی به سبک طراحی نما، تکنیک انتخاب شده نورپردازی نما، نوع تجهیزات و اصول زیبایی شناسی دارد. به طور مثال اگر قرار باشد از نور جت لایت ها برای نورپردازی نما استفاده شود معمولا در پایین بنا نصب شده و مورد استفاده قرار می گیرند.

7.آیا نورپردازی نمای ساختمان حتما باید در زمان ساخت انجام شود یا بعد از اتمام ساخت و حتی ساکن شدن افراد نیز امکان پذیر است ؟

نورپردازی ساختمان در زمان مراحل ساخت به تبع منطقی تر و اصولی تر است و روند روشنایی نما را هم به لحاظ سرعت و هم راحتی و هم به جهت صرفه اقتصادی بهینه می کند. البته نورپردازی نما پس از پایان ساخت و یا حتی سالهای بعد در هر زمانی نیز امکان پذیر است با این تفاوت که دست طراح بسته شده و تمامی تکنیک های پیشنهادی قابل اجرا نمی باشد.

8.آیا نورپردازی نما باید حتما انجام گیرد ؟

لزومی به انجام نورپردازی نما در تمامی ساختمان ها نیست ولی از آنجایی که توجه به اصول زیبایی شناسی گسترش یافته است نورپردازی نما در اکثر ساختمان ها با اهداف مختلفی مثل معرفی و شاخص کردن ساختمان، زیبایی بصری و … انجام می شود.

9.مشکلات نورپردازی نمای ساختمان چیست ؟

در نورپردازی نما، مشکلات و معضلات متعددی مثل عدم آگاهی علمی طراحان و حتی کارفرمایان، عدم اطلاع از اصول زیبایی شناسی، عدم آکاهی یا شناخت نادرست از تجهیزات و … این صنعت و علم را دچار مشکل کرده است. به طور مثال اگر نورپردازی به درستی انجام نشود زیبایی بصری ساختمان را کاهش داده و حتی در موارد دیگر ممکن است سبب انتشار نور غیر متعارف به داخل ساختمان و داخل واحدها شود.

10.تجهیزات مورد استفاده در نمای ساختمان باید چه ویژگی هایی داشته باشند ؟

تجهیزات مورد استفاده در نورپردازی نما باید دارای مشخصاتی مثل تطابق با ویژگی های ظاهر نما، ویژگی های فنی مثل پرتاب نور مناسب، کیفیت رنگ مطلوب و .. باشد. همچنین دارای درجه حفاظت و قیمت مناسب نیز باشند.

11.آیا تجهیزات مورد استفاده در نورپردازی ساختمان در ایران و خارج از ایران متفاوت است؟

در راستای نورپردازی نمای ساختمان و به لحاظ تجهیزات تقریبا تمامی امکانات در ایران هم موجود است، اما در بخش سبک طراحی و به لحاظ فرار از تکرار و عدم بروز خلاقیت هم چنان دارای مشکلاتی هستیم.

12.پارامترها و عوامل تاثیرگذار در نورپردازی نمای ساختمان کدامند؟

در نورپردازی نما، عواملی مثل کاربری ساختمان و سبک طراحی نما، شناخت تجهیزات موجود در بازار، اصول زیبایی شناسی ، بودجه و سلیقه کارفرما و … تاثیر گذار است.

مقالات مرتبط

اشتراک
اعلام به من
guest
0 نظرات
Inline Feedbacks
View all comments
0
دوست داریم نظرتونو بدونیم، لطفا دیدگاهی بنویسیدx