صفحه اصلی اخبار و مقالاتاخبار روشنایی ریسه ال ای دی مناسب نورپردازی ساختمان

ریسه ال ای دی مناسب نورپردازی ساختمان

توسط محمود زارعی
ریسه ال ای دی مناسب نورپردازی ساختمان

از چه ریسه ای برای نورپردازی ساختمان استفاده می شود ؟

امروزه ریسه های ال ای دی در انواع و مدل های مختلفی به دست مشتریان می رسند. ریسه های ال ای دی در انواع ساختمانی و تزئینی تقسیم بندی شده و در نقاط مختلف مورد استفاده قرار می گیرند. ریسه های ساختمانی انواعی از ریسه های محبوب به شمار می روند که در حال حاضر برای نورپردازی نمای ساختمان ها به کار گرفته می شوند. ما در این مقاله به ریسه ال ای دی مناسب برای نورپردازی ساختمان می پردازیم و مطالب مفیدی را حول این موضوع همچون هدف از نورپردازی ساختمان، کاربرد ریسه های ساختمانی و نکات مهم برای نصب ریسه آنها بیان می کنیم.

چرا به نورپردازی ساختمان می پردازیم؟

در ابتدا پیش از اینکه به موضوع اصلی این مقاله بپردازیم، می بایست هدف از نورپردازی ساختمان را درک کنیم. در ابتدا افرادی که به نورپردازی نمای ساختمان ها می پرداختند، تنها قصد زیباسازی نمای ساختمان و چشم نواز تر شدن آن را داشتند. این ساختمان ها در شب قابل مشاهده بودند و به نوعی مدرن به حساب می آمدند. ولی با گذشت زمان و به روی کار آمدن تجهیزات روشنایی به روز فراوان همچون ریسه های ال ای دی، پرژکتور ها، وال واشر های ال ای دی و… این صنعت تحول عظیمی یافت. با این اوصاف، امروزه نورپردازی ساختمان امری مهم نزد معماران تلقی می شود و مزایایی مانند ایجاد جذابیت، کاهش هزینه ها و انرژی، تحولات بصری را در پی دارد.

ریسه ال ای دی نمای ساختمان

ریسه های ساختمانی به چه نوع ریسه هایی گفته می شود؟

به طور کلی ریسه های ساختمانی به ریسه های گفته می شود که در نما و نقاط مختلف ساختمان کاربرد دارند. وظیفه اصلی ریسه های ساختمانی، تزئین فضا است و همانطور که پیشتر ذکر شد، این ریسه ها نقش مهمی در زیباسازی ساختمان ایفا می کنند. ریسه ال ای دی IP دار از درجه حفاظت بالایی برخوردار بوده و در برابر شرایط آب و هوایی سخت مقاومت خوبی از خود نشان می دهند. از این رو می توان از ریسه های ساختمان در مناطق شمالی و جنوبی کشور که شرایط آب و هوایی خاصی دارند استفاده کرد. علاوه بر مقاومت بالا، ریسه های ساختمانی بازدهی مطلوب و مصرف انرژی بسیار کمی دارند و کاملا به صرفه هستند. امکان تولید در طول های مختلف، قیمت اقتصادی، رنگبندی های متنوع و کیفیت بالا از دیگر مزایا و ویژگی های ریسه های ساختمانی به حساب می آیند.

کدام ریسه های ال ای دی برای نورپردازی ساختمان مناسب اند؟

در حال حاضر استفاده از ریسه های ال ای دی نئون فلکسی بیشتر از سایر ریسه های ال ای دی توصیه می شود. ریسه های نئون فلکسی محصولاتی بسیار مناسب برای نورپردازی نمای بیرونی ساختمان به شمار می رود. البته این نوع از ریسه ها به دلیل انعطاف پذیری بالا به عنوان تزیینات روشنایی نقاط مختلف داخل ساختمان مورد استفاده قرار می گیرند. ریسه های نئون فلکسی در متراژ ها و رنگ های متنوعی عرضه می شوند تا مشتریان و معماران بتوانند با توجه به دیزاین دلخواه ساختمان، محصول مورد نظر را برگزینند. همانطور که پیشتر ذکر شد، ریسه های ساختمانی از جمله ریسه نئون فلکسی درجه IP بالایی داشته و در شرایط و موقعیت های مختلف قابل بهره برداری هستند. ریسه های ال ای دی نئون فلکسی اغلب به عنوان نور مخفی در نقاط مختلف نمای ساختمان به کار گرفته شده و به زیبایی و جذابیت آن می افزایند. حال اینکه این ریسه های پرکاربرد در چه مکان هایی قابل استفاده می باشند را در ادامه بیان خواهیم کرد.

ریسه های ال ای دی در چه نقاطی از ساختمان ما کاربرد دارند؟

نورپردازی به وسیله ریسه های ال ای دی نئون فلکسی هیچ محدودیتی برای مشتریان ندارد. این ریسه ها علاوه بر نمای ساختمان، در بسیاری از نقاط دیگر همچون لبه باغچه ها و استخر ها، پلکان ها، سقف های کاذب، دور کابینت و… استفاده می شوند. البته موضوع قابل توجه در مورد تمامی ریسه ها از جمله ریسه ال ای دی نئون فلکسی این است که ریسه ها تنها منابع نوری تزئینی هستند. با نظر به این موضوع می توان این نکته را یادآور شد که بهره برداری از انواع ریسه ها به عنوان منبع اصلی نور جایز نمی باشد.

ریسه ال ای دی IP دار

نکات مهم در نصب ریسه نمای ساختمان

به مانند تمامی منابع روشنایی و تزئینی، برای نصب ریسه های ال ای دی نیز می بایست به نکات حائز اهمیتی توجه کنیم. اولین و یا شاید یکی از مهمترین نکات مهم در رابطه با نورپردازی نمای ساختمان به وسیله ریسه های ال ای دی، توجه به رنگ و شدت نور آنها است. رنگ و شدت نور ریسه ال ای دی می بایست متناسب با شکل ظاهری نمای ساختمان و محل قرارگیری ریسه ها انتخاب شود. بنابراین این دو معیار نقش مهمی در زیبایی نمای ساختمان ما خواهند داشت. نکته مهم دیگر در خصوص روش نصب ریسه های ال ای دی، محل نصب آنها است. اگر این ریسه ها به شکلی نامناسب مورد استفاده قرار گیرند، امکان دیده شدن رنگ نور آنها توسط ساکنین ساختمان وجود خواهد داشت و این مسئله موجب رنجش آنها خواهد شد. همچنین به مشتریان توصیه می شود تا در حد توان منبع نور را به صورت مخفی استفاده کنند تا از زیبایی های رنگ ریسه کاسته نشود.

کلام نهایی درباره ریسه ال ای دی مناسب نورپردازی ساختمان

با توجه به مطالبی که در این متن به ذکر آنها پرداختیم، اهمیت موضوع نورپردازی هدفمند ساختمان برداشت می شود. نورپردازی ساختمان به وسیله ریسه های ال ای دی قطعا امر آسانی نخواهد بود و نیازمند تخصص و تجربه معماران ساختمانی است. هماهنگی رنگ نور ها با رنگ نمای ساختمان، متراژ، کیفیت و درجه IP ریسه، نوع معماری ساختمان و… از مواردی هستند که در انتخاب و بکارگیری ریسه های ال ای دی باید بررسی شوند. در نهایت اگر بخواهیم ویژگی های مهم یک ریسه ال ای دی مناسب نورپردازی ساختمان را بیان کنیم، می توانیم به مواردی مانند قابلیت چرخش و تنظیم زاویه پس از نصب، مقاومت و پایداری در برابر تغییرات دمای هوا، مقاومت در برابر شست و شوی نما یا بارندگی، حفاظت در برابر محیط، کیفیت مطلوب و ایمنی بالا و قیمت اقتصادی اشاره نماییم.

مقالات مرتبط

اشتراک
اعلام به من
guest
0 نظرات
Inline Feedbacks
View all comments
0
دوست داریم نظرتونو بدونیم، لطفا دیدگاهی بنویسیدx