صفحه اصلی دسته‌بندی نشده معرفی چراغ خطی و بررسی ویژگی ها

معرفی چراغ خطی و بررسی ویژگی ها

توسط نجوا ایزدی
چراغ خطی و ویژگی های آن

چراغ خطی و ویژگی های آن

در طول دهه های گذشته صنعت ساختمان و تجهیزات مورد استفاده در آن پیشرفت های چشمگیری کرده است. ادوات و تجهیزات نورپردازی نما و انواع فضاها نیز از این امر مستثنی نیستند. چراغ خطی و ویژگی های آن جز پر کاربردترین محصولات این خانواده هستند. چراغ های خطی روزبه روز تکامل پیدا کرده اند و قوی تر، زیباتر، هوشمند تر، ماندگار تر و مقرون به صرفه تر شده اند. گام های مهمی که در فاکتورهای زیبایی شناسی و اپتیک نور برداشته شده است در ویژگی های یاد شده تاثیر به سزایی داشته اند.

نصب انواع چراغ خطی

تاریخچه نورخطی

از چراغ های خطی در اوایل دهه 50 میلادی و به عنوان جایگزینی برای فرورفتگی های مستطیلی شکل در سقف های مدولار استفاده شد و به سرعت مورد استقبال قرارگرفت. امکان استفاده منابع نوری به شکل های طولانی برای طراحان نورپردازی و معماران محبوبیت فوق العاده ای پیدا کرد. در سال های اخیر و در کاربری های گوناگون، استفاده از تجهیزات روشنایی خطی به صورت توکار، روکار و یا آویز بسیار فراگیر شده است. ابعاد کوچک ولی در عین حال شارنوری کافی، استفاده از نورهای خطی را درفضاها بیشتر و بیشتر کرده است. پیشرفت علمی در زمینه اپتیک به تکامل این محصول کمک بسیاری کرده است. استفاده از تکنولوژی LED در ساختار چراغ خطی در کنارنوآوری های سایر علوم مثل متالوژی، انقلابی در راستای به کارگیری چراغ های خطی ایجاد کرده است.

انواع چراغ خطی

چراغ خطی چیست ؟

اصطلاح چراغ خطی به عنوان منبع نوری درمقابل فرم های دیگری مثل گرد، مربع یا مستطیل استفاده می شود. در حقیقت به شکلی از چراغ گفته می شود که دارای بُعد طولی بسیار بلندتری نسبت به دو بُعد دیگر چراغ است. در نورهای خطی برای پخش یکنواخت تر و در عین حال متمرکز تر از اپتیک های طولی استفاده می شود. در حال حاضر بهترین و پر استفاده ترین منبع نوری در چراغ های خطی بردهای مدار چاپی یا همان PCB (Printed circuit board) است.

نکته قابل توجه در بررسی این منابع نوری در حال حاظراین است که این چراغ ها را نباید با ریسه های نوری اشتباه گرفت. چراغ های خطی در علم و بازار روشنایی به ادواتی اطلاق می شود که در داخل یک پروفیل (معمولا از جنس آلومینیوم اکسترود) با سطح مقطع های گوناگون، یک یا چند رشته PCB قرارگرفته و روی آنها LED نصب می شود. این چراغ ها در وجهی که نور ساطع می کنند دارای سطحی به نام دیفیوزر است. این بخش علاوه بر اینکه وظیفه یکنواخت سازی پخش نور را دارد، به لحاظ عملکرد هم دو گونه هستند، یکی از این انواع پرتوهای نوری را متمرکز می کند و دیگری کمک می کند چراغ زاویه پخش نور بیشتری داشته باشد. البته باید توجه داشت که هرچه زاویه پخش نور را بیشتر کنیم از شدت نور(Light Intensity) کاسته می شود. دیفیوزرها باعث بهینه شدن ویژگی های مثل کیفیت نور می شوند و همچنین مانع از خیرگی منبع نوری می شوند. بعضی از دیفیوزرها قابلیت فیلترینگ دارند و مانع عبور طول موج هایی مثل نور فرابنفش می شوند.

اجزای چراغ خطی

ویژگی ها و کاربردهای چراغ خطی

این چراغ ها به دلیل ویژگی های منحصر به فردی که دارند، این امکان را به طراحان نورپردازی و معماران می دهند که در کاربری های گوناگون و در بخش های مختلف هم به صورت منبع نوری اصلی و هم به صورت المان دکوراتیو استفاده کنند. همانطور که پیش تر گفته شد طول چراغ خطی نسبت به عرض و ارتفاع آن بیشتر است و به لطف پیشرفت تکنولوژی هم در بخش اپتیک و هم در بخش صنعت امکان تولید طول های بسیار بلند حتی به شکل یک تیکه فراهم شده است. در حال حاضر امکان ایجاد چراغ با شکل های گوناگون هندسی مثل مستطیل، چند ضلعی منتظم، دایره و در ابعاد مختلف وجود دارد. این ویژگی ها و قابلیت ها و در عین حال فرم ظاهری ساده و مدرن چراغ خطی این محصول را به چراغی پرطرفدار نبدیل کرده است. ادارات، کلاس های آموزشی، اتاق های کنفرانس، کافی شاپ و رستوران، فورشگاه ها و حتی فضاهای مسکونی همگی بستری مناسب برای استفاده از چراغ های خطی هستند. امکان نصب این منبع روشنایی بر روی دیوار و حتی در کف بر جذابیت این چراغ ها اضافه کرده است. همچنین با آبندی یا به اصطلاح IP دار کردن چراغ های خطی می توان از این محصول در فضاهای بیرونی مثل نما و کف محوطه هم استفاده کرد. به صورت کلی امکان سفارشی سازی این محصول متناسب با کاربری مورد استفاده و حتی نوع تکنیک روشنایی، جذابیت و چشم نواز بودن نورپردازی فضاهایی که در آن ها از این مدل چراغ استفاده می شود را دوچندان می کند.

چراغ خطی منحنی

توصیه در استفاده از چراغ خطی

یکی از مهمترین نکات در استفاده از چراغ های خطی که گاهی بسیار مشکل ساز هم می شود، نصب این چراغ های می باشد. بهترین پیشنهاد برای نصب این ادوات مخصوصا در مدل توکار آن این است که قبل از ایجاد حفره در سقف، شابلنی از محصول مورد نظر با ویژگی هایی مورد تایید تهیه و سفارش داده شود، سپس محل آن در سطح مورد نصب ایجاد شود.

چراغ خطی نما

شرکت لایت هوم نیز در همین راستا، مبادرت به طراحی و تولید چراغ های خطی کرده است و بنا به نیاز پروژه ها و به صورت سفارشی سازی همگام با نیاز بازار سعی در ارائه محصولاتی با کیفیت کرده است.

مقالات مرتبط

اشتراک
اعلام به من
guest
0 نظرات
Inline Feedbacks
View all comments
0
دوست داریم نظرتونو بدونیم، لطفا دیدگاهی بنویسیدx