صفحه اصلی اخبار و مقالاتمقالات سیم و کابل بررسی تفاوت های سیم و کابل

بررسی تفاوت های سیم و کابل

توسط محمود زارعی
مقایسه انواع سیم و کابل

مقایسه سیم و کابل

سیم یا wire از یک یا چند رشته باریک مسی یا آلومینیومی تشکیل شده که برخی از آن‌ها سیم مفتول یا تک رشته‌ ای و برخی دیگر سیم افشان یا چند رشته‌ ایی هستند. اما کابل یا cable از دو یا چند سیم و هادی عایق تشکیل شده است. مانند کابل شبکه، کابل کواکسیال، کابل برق و کابل‌های دیگر.
ساده ‌ترین روش تشخیص بین سیم و کابل این گونه است که سیم معمولا قابل رویت است، در حالی که بیش ‌تر کابل‌ ها اغلب دارای پوشش هستند. به طور کلی نباید اصطلاح سیم و کابل را باهم اشتباه گرفت.

به عنوان نمونه سیم برق یک اصطلاح غلط است و باید کابل برق گفته شود، زیرا همین‌طور که گفتیم سیم از رشته باریک مسی تشکیل شده و کابل از سیم های تک رشته‌ای یا چندرشته‌ای. ما در زبان فارسی فقط از دو واژه سیم و کابل استفاده می‌نماییم. اما جالب است بدانید در زبان انگلیسی علاوه بر این‌ها واژه دیگری هم به نام Cord به کار می‌رود که تفاوت آن با سیم و کابل این است که Cord کابلی است که برای انتقال برق استفاده می‌شود و خود واژه کابل تنها به جهت بیان انتقال دیتا به کار می‌رود.

تفاوت سیم و کابل

سیم و کابل تک رشته‌ ای و چند رشته‌ ای

بازار سیم و کابل معمولا در سیم ‌های چند رشته‌ای متقاضی بیشتری دارد تا سیم‌ های مفتولی. به این دلیل که ضخامت سیم ‌های چند رشته‌ای حالا هر میزانی که می‌خواهد باشد، قدرت انعطاف‌پذیری بالاتری نسبت سیم‌ های مفتولی دارند و در صنایعی که نیاز به لحیم‌ کاری وجود دارد، مانند مدارهای الکترونیکی بیشتر مورد استفاده قرار می‌ گیرند. سیم چند رشته‌ ای معمولا مقاومت بالاتری دارد ولی در سیم تک رشته ای در اثر مرور زمان و تغییرات آب و هوایی که ساختار ماده تغییر می‌کند سبب شکستگی و یا ایجاد ترک‌های ریز در فلز می‌شود و در طول زمان این ترک‌ها بیشتر و بزرگتر شده؛ درنتیجه فلز از هم می‌ پاشد. اما فروش سیم و کابل چند رشته‌ای معمولا برای تولید کنندگان به صرفه نیست. به این دلیل که هزینه تولید سیم افشان یا چند رشته‌ای بیشتر از مفتولی است. از سیم‌ های مفتولی غیر از صنعت الکترونیک و برق برای صنعت‌های دیگری هم مانند مکانیک استفاده می‌شود که بیشتر برای جابجایی و یا محکم کردن به کار می‌روند.

این مقاله را نیز بخوانید :

از انواع سیم و کاربردهای آن چه می دانید؟

مقاومت الکتریکی در سیم ها و کابل ها

اصولا در سیم‌ های چند رشته ‌ای در سطح مقطع سیم شکاف‌ های بیشتری بین رشته‌ها وجود دارد. اما در فرکانس‌ های بالا از سیم‌ های چند رشته‌ای به دلیل پدیده اثر پوستی بیشتر استفاده می شود. پدیده اثر پوستی سبب تلف شدن نیرو در سیم می‌شود که برای سیم ‌های معمولی این اثر را کاهش نمی‌دهند و برای کاهش اثر از کابل‌ های لیتز استفاده می‌نمایند. کابل لیتز از چند سیم چند رشته‌ ای تشکیل شده که با روکشی عایقی از هم جدا می‌شود و سطح مقطع را برای عبور جریان بیشتر می‌کند.

اندازه های مختلف سیم ها

ضخامت سیم و کابل تاثیر بر روی کیفیت آن

جریان الکتریکی حاوی میلیون ‌ها الکترون است. جریان الکتریکی رابطه مستقیم با تعداد الکترون‌ها دارد. این یعنی هرچه جریان بیشتر باشد تعداد الکترون‌ها نیز بیشتر می‌شود و باید از کابل ‌های دارای سطح مقطع بیشتر استفاده کرد. بنابراین هرچه سیم و کابل قطر بیشتری داشته باشد، جریان عبوری بیشتر و مقاومت در برابر عبور جریان کمتر می‌شود. با این وصف هرچه کابل ضخیم ‌تر باشد کمتر داغ می‌شود و بنابراین کمتر دچار سوختگی می‌گردد.

امید که این نگاه اجمالی به تفاوت‌ها و مشخصات سیم و کابل دستیاری در خریدهای آتی شما باشد و از اشتباهات معمول این حوزه جلوگیری به عمل آورد. شما می توانید برای خرید سیم و کابل و یا اطلاع از قیمت سیم کابل به لایت هوم مراجعه نمایید.

مقالات مرتبط

اشتراک
اعلام به من
guest
3 نظرات
قدیمی تر
جدید تر بیشترین امتیاز
Inline Feedbacks
View all comments
نازنین عباسی فرد
نازنین عباسی فرد
4 years ago

مقاله خوبی بود خیلی ساده توضیح داده و قابل فهم بود

trackback
از انواع سیم و کاربردهای آن چه می‌ دانید؟ – مجله خبری لایت هوم
3 years ago

[…] بررسی تفاوت های سیم و کابل […]

trackback
آشنایی بیشتر با سیم و کابل – مجله خبری لایت هوم
3 years ago

[…] بررسی تفاوت های سیم و کابل […]

3
0
دوست داریم نظرتونو بدونیم، لطفا دیدگاهی بنویسیدx