صفحه اصلی اخبار و مقالاتمقالات سیم و کابل سیم و کابل نسوز چه ویژگی ای دارند؟

سیم و کابل نسوز چه ویژگی ای دارند؟

توسط محیا محبی
سیم و کابل نسوز

بررسی ویژگی سیم و کابل نسوز

در دنیای امروز، ایمنی و فراهم کردن تمنیت جز مهم ترین اصول در صنعت ساختمان و صنایع وابسته می باشد. آتش و خسارت های ناشی از آن یکی از مهمترین و محتمل ترین اتفاقاتی هستند که می توانند خسارات جبران ناپذیری ایجاد کنند. از این رو شرکت های گوناگون در زمینه ابداع و تولید تجهیزات مقاوم در برابر آتش سرمایه گذاری فراوان کرده اند. در این راستا و در شاخه روشنایی، همیشه درباره یکی از محصولات پر استفاده یعنی سیم ها و کابل های نسوز و اینکه چه ویژگی هایی دارند، سوالاتی مطرح است.

خرید سیم و کابل نسوز

تفاوت سیم و کابل

سیم و کابل یکی ازاصطلاحات بسیار پر استفاده در صنعت برق می باشد. اصلی ترین تفاوت بین سیم و کابل این است که، سیم یک هادی منفرد می باشد ولی کابل، گروهی از هادی ها است. سیم ها جزئی از کابل ها می باشند و دامنه استفاده آنها بسیار گسترده تر است. البته گفتنی است که مفهوم چند رشته ای بودن را نباید با چند هادی داشتن، اشتباه گرفت. در توضیح این مطلب به صورت ساده باید گفت که، سیم می تواند یک رشته یا گروهی از رشته های رسانا باشد. در صورتی که کابل از دو یا چند رشته سیم عایق تشکیل شده است که مجموعا درون یک پوشش پیچده شده اند. افزون بر این بعضی از انواع کابل ها مثل نوع فشار قوی تک رشته هستند. از سیم برای انتقال سیگنال و تحمل بارهای الکتریکی استفاده می شود و از کابل برای انتقال نیرو و همچنین حمل سیگنال های برق و مخابرات استفاده می شود.

قیمت سیم نسوز

کاربرد سیم و کابل نسوز

تجهیزات مقاوم در برابر شعله، محصولاتی هستند که برای مدت زمان معینی کارکرد ایمن را حفظ کنند. به کارگیری این خانواده از سیم و کابل برای مکان هایی مثل ساختمان های بلند، ایستگاه های مترو، هتل ها و سایر مکان های عمومی مورد استفاده قرار می گیرند. ساختار این محصولات باید به شکلی ساخته شود که پس از شرایط آتش سوزی، سیم بتواند به طور معمول برق را انتقال دهد، سیگنال های کنترلی مختلف و سیگنال های هشدار را برای فرار انسان، هشدار خودکارو امکانات اطفای حریق را شروع کند.

کاربرد سیم و کابل نسوز

ویژگی های سیم و کابل نسوز

محصولات مقاوم به آتش در دنیا و بر اساس استانداردهای مختلف، تقسیم بندی های متفاوتی دارند. در گذشته روشی که عموما برای کابل های مقاوم در برابر شعله استفاده می شود، افزودن هالیدهای حاوی هالوژن و اکسیدهای فلزی به مواد غلاف است. اما ضعف این مواد این است که در حین احتراق مقدار زیادی دود و گاز هالید هیدروژن آزاد می شود. علاوه بر اینکه این گاز سمی است، تولید دود آن در هنگام آتش سوزی دید را محدود می کند که این اتفاق مانع از تخلیه ایمن می شود. در ضمن اختلاط با رطوبت احتمالی موجود در هوا، اسید هیدروهالید تولید می شود که خاصیت خورندگی دارد. همچنین پیش تر از متریال PVC برای پوشش سیم و کابل نسوز استفاده می شد. اما به دلیل معایبی که داشت، استفاده از آن منسوخ شده است. به صورت کلی این محصول دارای یک هسته مرکزی است که همان هادی (رسانا) است که معمولا از جنس مس یا آلومینیوم است.

انواع سیم و کابل نسوز

قسمت بعدی عایق مناسب می باشد. قسمت بعدی که مختص کابل ها می باشد، روکش محافظ هم استفاده می شود. یکی دیگر از مواد پر استفاده در ساخت این محصولات نسوز، سیلیکون می باشد. این ماده مزیت های متعددی دارد. برای مثال، امکان تولید در مقطع های متفاوت را دارد. قابلیت انعطاف دارد، در شرایط آب و هوایی گوناگون مقاوم است. گازهای اسیدی تولید نمی کند و در هنگام سوختن دود بسیار کمی تولید می کند. و از عیوب آن می توان به قیمت زیاد در مقایسه با مواد مشابه اشاره کرد. همچنین ماده ای است که به علت عدم قابلیت بازیافت، برای محیط زیست مشکل ساز است.

مقالات مرتبط

اشتراک
اعلام به من
guest
0 نظرات
Inline Feedbacks
View all comments
0
دوست داریم نظرتونو بدونیم، لطفا دیدگاهی بنویسیدx