صفحه اصلی آموزش نصب انواع چراغ خطی LED

نصب انواع چراغ خطی LED

توسط محیا محبی
آموزش نصب چراغ خطی

طریقه ی نصب انواع چراغ خطی LED

امروزه نورپردازی خطی و استفاده از چراغ های طولی شکل، به یکی از پرطرفدارترین و پرکاربردترین روش های طراحی روشنایی در انواع کاربری ها تبدیل شده است. پیرو این حجم ِاستقبال از به کارگیری این نسلِ تجهیزات، روش های نصب چراغ خطی LED، از موضوعات قابل تامل و بررسی در نورپردازی می باشند. این ادوات به روش های محتلف نصب می شوند. گفتنی است که روش های نصب آنها بستگی به پارامترهای گوناگونی دارند. در ادامه به بررسی این راه ها می پردازیم.

چراغ خطی چیست؟

نخست نیاز است که تعریفی کلی درباره این خانواده از منابع روشنایی ارائه شود. چراغ خطی محصولی است که دیودهای نوری در یک یا چند ردیف به شکل خطی چیدمان می شوند. به عبارت دیگر، led ها در محفظه ای (بدنه چراغ) قرار می گیرند که دارای عرض و ارتفاع بسیار کمی نسبت به بعد طولی چراغ می باشند. این محصولات در مقابل شکل چهارضلعی یا دایره ابداع شد و تحویلی شگرف در صنعت روشنایی و نورپردازی ایجاد کرد. شرکت های تولید کننده در کروس رقابتی، ویژگی های منحصر به فردی برای محصولات خود در نظر می گیرند که باعث استفاده گسترده تر ازاین تجهیزات شده است. امکان ساخت طول های سفارشی، ایجاد شکل های متنوع، روش های گوناگون نصب، به کار گیری در مکان های متفاوت، تامین روشنایی کاربردی در کناری بیان دکوراتیو، همگی از مشخصه های خاص این چراغ ها می باشند.

نصب انواع چراغ خطی

انواع روش های نصب چراغ خطی

نصب و قرارگیری چراغ های خطی به سه دسته کلی تقسیم می شوند.

  •  نصب توکار (RECESSED)
  •  نصب روکار (SUFACE MOUNTED)
  •  نصب به شکل آویز (SUSPENDED)

دلیل انتخاب اسلوب نصب، مواردی مثل ایده و نظر طراحان روشنایی و همچنین جزئیات معماری محل قرارگیری چراغ می باشد.

برای نصب چراغ های توکار با هر شکل و از هر خانواده ای و همچنین در مکان های مختلف، نیاز به حضور پوسته ای به شکل کاذب است. سقف، دیوار و یا کف کاذب، سطوحی هستند که می توانند میزبان تجهیزات با نصب توکار باشند. چراغ های توکار می توانند لبه دار یا بدون لبه باشند. قرارگیری آنها می توانند با براکت یا بدون براکت انجام شود. مراحل روش نصب این محصولات به ترتیب پیاده سازی می شود.

  1. حفر محل نصب

    پس از مشخص شدن چراغ و با توجه به ابعاد فیزیکی آن، باید در سطح مد نظر حفره ایجاد شود. در این مرحله، مهمترین نکته این است که سایز حفره بر اساس سایز برش درج شده در بخش اطلاعات محصول، ایجاد شود. این اندازه از ابعاد بیرونی چراغ کوچکتر است.

  2. قراردادن اجزای نگهدارنده

    در مرحله دوم، نوبت به اتصال قطعات نگهدارنده چراغ می رسد. بیشتر منابع نوری خطی، با بست پروانه ای داخل حفره ها قرار داده می شوند. این بست ها ابتدا توسط پیچ بر روی بدنه محکم می شوند. سپس چراغ داخل حفره قرار می گیرد. تعداد این بست ها بسته به طول چراغ متغیر است

  3. اتصال برق

    قبل از قراردادن چراغ داخل حفره باید سر سیم برق را به قسمت انتهایی مولد محصول نصب کرده و از روشن شدن و عملکرد درست چراغ اطمینان حاصل کرد. سپس درایور را داخل حفره قرار داد.

  4. جای دادن چراغ داخل حفره

    در گام بعدی، نصاب با جمع کردن فنر بست ها، بدنه چراغ را داخل حفره قرار داده و سپس آنها را رها می کند. بست ها باز شده و چراغ را داخل حفره مهار می کند. سیستم باز و بسته شدن بست ها به صورت مکانیزم فنری انجام می شود.

  5. نصب دیفیوزر (پخش کننده نور)

    در آخر و پس از قرارگیری پروفیل چراغ در حفره و اطمینان از ثبات آن، دیفیوزر محصول بر روی آن گذاشته می شود. دیفیوزرها معمولا با مکانیزم کلیکی نصب می شوند. امروزه شرکت ها سعی در تولید دیفیوزرهایی به صورت یک تکه و بدون درز در طول های بلند می کنند.
    گفتنی است که در مدل های توکار خطی، نمونه هایی تحت عنوان بدون لبه (TRIMLESS) وجود دارند. این خانواده دارای لبه هایی با فاصله از دیفیوزر می باشند که آنها را با پیچ به سطح کاذب متصل می کنند. نکته قابل توجه و بسیار مهم در نصب چراغ های خطی توکار این است که، محل قرارگیری چراغ از پیش از مرحله اجرای سطح کاذب مشخص شود. اگر این مرحله پیش بینی نشود امکان دارد که محل حفره با سازه سطح کاذب برخورد داشته باشد و ناچار به جابجایی مکان قرارگیری چراغ شویم.

برای مطالعه کامل تر نصب چراغ خطی توکار به مقاله زیر مراجعه نمایید.

چگونه چراغ خطی توکار را نصب کنیم؟

مراحل نصب چراغ خطی روکار(SUFACE MOUNTED LINEAR LIGHT)

چراغ روکار از هر مدلی معمولا در موقعیتی مورد استفاده قرار می گیرد که امکان نصب توکار وجود ندارد. قابل ذکر است که در بعضی از مواقع بنا بر نظر طراح نورپردازی نصب به صورت روکار انجام می شود. بدنه چراغ های خطی معمولا از متریال آلومینیوم ساخته می شوند. بنابراین دارای وزن بسیار سبکی هستند. بدیهی است این وزن ناچیز امکان نصب محصول را حتی بر روی سقف های کاذب هم فراهم می کند.
1- علامت گذاری محل نصب :
نخستین مرحله در نصب چراغ خطی روکار بر روی هر سطحی، مشخص کردن جای دقیق محصول بر اساس ایده طراحان است. در ادامه محل سوراخ در سطح حفر می شود. این موضوع کمک می کند تا در مرحله بعدی، سوراخ بدنه یا براکت بر حفره داخل سطح منطبق شود و نصب به صورت کاملا دقیق انجام شود.
2- نصب بدنه به سطح :
در مرحله نخست، باید بدنه چراغ را روی سطح مورد نظر ثابت کرد. این روند یا مستقیم با پیچ کردن بدنه بر روی سطح انجام می شود، یا با پیچ کردن آن بر روی براکت. بدیهی است که ابتدا باید کف پیکره محصول را و با توجه به طول آن سوراخ کاری شود، سپس برای ادامه نصب اقدام شود.
3- اتصال برق :
مرحله سوم از نصب خطی های روکار همانند چراغ توکار، به سیم کشی و فراهم کردن برق برای تغذیه و روشن شدن چراغ، اختصاص پیدا می کند. درایور این خانواده از خطی ها داخل بدنه خود چراغ (داخل پروفیل) قرار می گیرد.
4- قراردادن طلق دیفیوزر :
مشابه چراغ توکار، در مرحله آخر طلق دیفیوزر محصول به صورت کلیکی بر روی پروفیل ثابت می شود. همانطور که گفته شد، این قسمت وظیفه پخش یکنواخت نور را به عهده دارد.

معرفی چند نمونه چراغ خطی روکار

  • چراغ خطی روکار عرض 5 سانتی متری و طول سفارشی لایت هوم
  • رنگ فریم : سفید-مشکی-آلومینیومی
  • رنگ نور : آفتابی- مهتابی-یخی
  • تراکم ال ای دی : 120 تا 180
  • دیفیوزر: ساده-کلیکی-بدون درز
  • شارنوری: 4000 لومن
  • توان : 40 وات بر متر
  • دارای 2 لاین نوری

  • چراغ خطی روکار عرض 2 سانتی متری و طول سفارشی لایت هوم
  • رنگ فریم : سفید-مشکی-آلومینیومی
  • رنگ نور : آفتابی- مهتابی-یخی
  • تراکم ال ای دی : 120 تا 180
  • دیفیوزر: ساده-کلیکی-بدون درز
  • شارنوری: 2000 لومن
  • توان : 20 وات بر متر
  • دارای 1 لاین نوری

  • چراغ خطی ال ای دی 40 وات تابشگران مدل کایو با ماژول براکتی
  • دارای دو سال گارانتی
  • تولید با مواد اولیه مرغوب
  • نشر نور به صورت یکنواخت بدون زنندگی
  • توان مصرفی 40 وات
  • نوع نصب آویز، دیواری و سقفی
  • ابعاد محصول 60 سانتی متر
  • موجود در رنگ نورهای مهتابی، آفتابی و یخی

مراحل نصب چراغ خطی آویز(Suspended Linear light)

این روش از نصب مختص سطح سقف است و برای فضاهایی مورد استفاده قرار می گیرد که دارای سقف با ارتفاع بلند باشد تا پس از نصب چراغ ها سرگیر نشوند.
1- علامت گذاری محل نصب :
مشابه روکارها نخستین گام اصولی در نصب چراغ های خطی آویز، نشان گذاری محل نصب می باشد. همانطور که پیش تر هم اشاره شد محل واقع شدن چراغ ها با توجه به طراحی روشنایی انجام می شود.
2- نصب کیت اتصال :
کیت نصب شامل اجزا و یراق آلاتی است که برای نصب و مهار چراغ از سقف مورد استفاده قرار می گیرند. سیم بکسل، بست، براکت و … از قطعاتی است که در این مجموعه قرار می گیرند. سیم بکسل رایج ترین آویز برای چراغ ها می باشد. یکی از مهمترین قسمت ها در این مرحله، هم ارتفاع کردن این سیم ها است.
3- اتصال برق :
مشابه دو نوع نصب دیگر، نوبت به فراهم کردن جریان برق برای درایور چراغ و روشن کردن آن می باشد. برای دیده نشدن درایور، آن را داخل پروفیل بدنه قرار می دهند. سیم برق برای دیده نشدن، از یک سمت و نزدیک به سیم بکسل پایین می آید تا به منبع تغذیه برسد.
4- نصب بدنه چراغ :
در اخرین مرحله چراغ را از داخل بدنه به آویز متصل می کنیم. پس از اتصال بدنه، با رگلاژ کردن از محل پیچ ها می توان به صاف کردن نهایی چراغ دست پیدا کرد. در ادامه با قرار دادن دیفیوزر، نصب چراغ را پایان می دهیم

مقالات مرتبط

اشتراک
اعلام به من
guest
0 نظرات
Inline Feedbacks
View all comments
0
دوست داریم نظرتونو بدونیم، لطفا دیدگاهی بنویسیدx