صفحه اصلی آموزش دیالوکس چیست و چه تاثیری در نورپردازی دارد؟

دیالوکس چیست و چه تاثیری در نورپردازی دارد؟

توسط عبدالرضا بدیعی
دیالوکس چیست و چه تاثیری در نورپردازی دارد؟

معرفی دیالوکس

یکی از سوالات رایج و پر تکرار افرادی که در صنعت روشنایی فعالیت دارند این است که دیالوکس چیست و چه تاثیری در نور پردازی دارد؟! بنابراین در این گفتار به بررسی این نرم افزار و ویژگی ها و کارایی آن در روند طراحی پروژه ها می پردازیم.
در دنیای امروز و با توجه به پیشرفت تکنولوژی و نوآوری هایی که در این راستا انجام می شوند و در جهت کنترل منابع و استفاده بهینه تر از انرژی و همچنین پیاده سازی اصول و قوانین استانداردی، مدیریت پروژه ها کار چندان ساده ای نیست. بنابراین برنامه ریزی برای طراحی نورپردازی پروژه ها و با توجه به نکته های گفته شده می تواند کار نسبتا دشواری باشد. انتخاب یک ابزار تکنولوژیک مثل نرم افزارهای تخصصی می تواند تا حد قابل توجهی فرآیند برنامه ریزی و انجام پروژه ها را تسهیل و تسریع کند. دیالوکس و تاثیر آن در مطلب گفته شده انکار ناپذیر است. با دیالوکس می توان به سادگی دنیای مجازی خود را بسازید و نتیجه آن را در تجسم های نفس گیر و واقع گرایانه مستند کنید.

نرم افزار روشنایی

دیالوکس (DIALux)

این نرم افزار یک برنامه کاربردی و رایگان برای طراحی نورپردازی حرفه ای است که توسط شرکتی آلمانی به نام DIAL GmbH ارائه می شود. این مجموعه در سال 1989 تاسیس شد و از آن زمان در زمینه توسعه نرم افزار، طراحی روشنایی، فناوری روشنایی و اتوماسیون ساختمان، صلاحیت خود را به صورت گسترده ای ثابت کرده است. دیالوکس و دیالوکس evo دو نرم افزاری هستند که برای طراحی روشنایی تک اتاق، یک واحد و یا یک طبقه، کلیه فضای داخلی یک ساختمان، محوطه های بیرونی و نورپردازی خیابان ها و گذرها مورد استفاده قرا می گیرند. با این برنامه ها امکان برقراری تعامل روشنایی بین فضاهای داخلی و خارجی، شبیه سازی روشنایی انواع کاربری ها و مسیرهای ماشین رو، ایجاد سیستم کنترل نور روز و سیستم های روشنایی اضطراری وجود دارد. این نرم افزار محاسباتی است و بر اساس قابلیت ها و امکاناتی که دارد، می تواند میزان روشنایی، تعداد تجهیزات، جانمایی آنها و … را برای پروژه ها به صورت نقشه دو بُعدی و شبیه سازی سه بُعدی فضا ایجاد کند.

ارائه نرم افزار روشنایی

امکانات و ویژگی های دیالوکس

کار با این برنامه ِ رایگان بسیار ساده است. این نرم افزار در قالب 25 زبان دنیا ارائه شده است. کاتالوگ محصولات بیش از 190 شرکت تولید کنده در آن وجود دارد. امکان استفاده از چراغ ها و لامپ هایی با مشخصات واقعی (داده های فتومتریک و مدل های سه بعدی) برای نورپردازی کاربران در آن وجود دارد. و به ادای شرکت تولید کننده، خانواده دیالوکس بیش از 75000 نفر کاربر در سراسر دنیا دارد. برای روند کاری نورپردازی فضایی خاص، نیازی به حضور نقشه معماری آن نیست – امکان Impost کردن فایل ها از نرم افزاری مثل اتوکد را دارد -. با داشتن تصویر(jpg، bmp، png) یا حتی اسکرین شات گرفتن از پلتفروم هایی مثل گوگل مپ و وارد کردن آنها به نرم افزار، می توان طرحی با مقیاس واقعی ایجاد کرد. همچنین با استفاده از مجموعه داده های متریال موجود در این نرم افزار برای شبیه سازی فضا مورد نظر به واقعیت، اقدام کرد.

امکانات و ویژگی های دیالوکس

تاثیرات استفاده از دیالوکس

همانطور که پیشتر هم اشاره شد، این نرم افزار با ساختار محاسباتی خود و بر پایه اطلاعات حقیقی از تجهیزاتی که در اختیار دارد، می تواند تعداد و مکان استقرار چراغ ها را مشخص کند. لومن کم باعث پایین آمدن راندمان کاری فضا می شود و مقدار بیش از اندازه آن هدر رفتن انرژی است. قابلیت های این نرم افزار علاوه بر فراهم کردن صحنه ای کاملا واقعی و حرفه ای در نورپردازی، باعث صرفه جویی در انرژی هم می شود. همچنین قابلیت های مطالعاتی که در دیالوکس وجود دارد، این امکان را فراهم می کند تا طراحان نورپردازی بهترین و مناسب ترین محصول را با رعایت مقررات، برای روشنایی پروژه خود انتخاب کنند. به صورت کلی می توان تاثیرات استفاده از دیالوکس را در قالب سه عنوان طبقه بندی کرد :

  •  مقدار نور
  • کیفیت نور
  • بهره وری انرژی

محاسبات نور

تفاوت دیالوکس و دیالوکس evo

به بیانی ساده و با حضور امکانات بیشتر، دیالوکس evo از دیالوکس معمولی قدرتمند تر است. evo نسخه تکامل یافته دیالوکس است که اولین بار در سال 2012 ارائه شد. مشهود ترین تفاوت آن بهینه شدن کیفیت تصویری آن می باشد. بنابراین در پروژه هایی که خروجی گرافیکی اهمیت ویژه ای دارد، بیشتر از آن استفاده می شود. در نوع evo می توان طراحی نورپردازی فضای داخل و بیرون را همزمان باهم انجام داد. امکان ورود اشیا و مبلمان را به صورت 3 بعدی دارد. قابلیت مدیریت بهتری ارائه می کند و همچنین این مجموعه امکان گزارش گیری کامل و شخصی را از پروژه دارد. در نتیجه به کارگیری و استفاده گسترده از این نرم افزار در صنعت روشنایی و توسط طراحان، کمک شایانی به ارتقا کمی و کیفی نورپردازی عرصه ها و پروژه های معماری داخلی و خارجی می کند.

مقالات مرتبط

اشتراک
اعلام به من
guest
0 نظرات
Inline Feedbacks
View all comments
0
دوست داریم نظرتونو بدونیم، لطفا دیدگاهی بنویسیدx