صفحه اصلی اخبار روز دنیا جلوگیری از انتشار کرونا با اشعه ماورا بنفش

جلوگیری از انتشار کرونا با اشعه ماورا بنفش

توسط عبدالرضا بدیعی
جلوگیری از انتشار کرونا با اشعه ماورا بنفش

دستاورد تکنولوژی برای جلوگیری از انتشارویروس کوید و بیماری کرونا

دانشمندان دانشگاه کلمبیا دریافته اند که می توان از نوع خاصی از اشعه ماوراء بنفش برای جلوگیری از انتشار ویروس کرونا در داخل خانه استفاده کرد.مطالعات جدید نشان می‌دهند که در صورت به کارگیری دوز مناسب از نوعی پرتو ماوراء بنفش، می توان بدون آسیب زدگی به انسان، ویروس کووید را از بین برد. این نوع خاص که به آن عنوان Far-UVC light اطلاق می شود، می تواند در بخش هایی از فضاها که احتمال انتشار و انتقال ویروس بیشتر است، مورد استفاده واقع شود.
برای مثال، دانشجویان دندانپزشکی در این دانشگاه، اغلب از این لامپ های Far-UVC برای ضد عفونی کردن هوا استفاده می کنند. به گفته محققان، این روند در مدت زمان 5 دقیقه می تواند 98 درصد میکروب های موجود در هوا را از بین ببرد.

دیوید برنر، مدیر مرکز تحقیقات رادیولوژی در دانشگاه کلمبیا، به CBS News گفت که این فناوری – که هنوز در حال آزمایش است – می تواند در مکان ها و فضاهایی مثل هواپیما، مدارس و همچنین بیمارستان ها استفاده شود. وی به این موضوع اشاره کرد که به صورت واضح انتقال و انتشار ویروس در فضاهای سربسته شکل می گیرد چون در فضای باز تهویه کافی وجود دارد، بنابراین با نصب لامپ های Far-UVC در فضاهای داخلی می توان از آنها برای مهار این بیماری استفاده کرد.

این لامپ ها در حال حاضر با هزینه ای کمتر از 200 پوند قابل تهیه می باشند. دکتر برنر معتقد است که این تکنولوژی در برابر اکثر ویروس ها هم، عملکرد مشابه دارد. وی امیدوار است در آینده ای نزدیک به پیشرفت های بهتری در این زمینه دست پیدا کنند. تیم پژوهشی این فناوری معتقدند که ویروس ها نمی توانند در برابر اشعه ماورا بنفش مقاومت کنند. پیشتر از این دستاورد برای استریل کردن فضای اتاق عمل هم استفاده شده است، اما در مدت زمان به کارگیری از آن، افراد نباید در محوطه مورد ضدعفونی حضور داشته باشند. اما این نوع جدید، با طول موجی متفاوت و البته با دوزی مشخص، بی خطر می باشد.  البته  تکنولوژی مشابهی با قدمت بیشتر به نام UV-C لامپ های وجود دارند که نمونه چراغ های آن در فروشگاه لایت هوم موجود است.

منبع خبر :  https://www.independent.co.uk/

مقالات مرتبط

اشتراک
اعلام به من
guest
0 نظرات
Inline Feedbacks
View all comments
0
دوست داریم نظرتونو بدونیم، لطفا دیدگاهی بنویسیدx